עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כיתבו לי


.


הגולם








 


 




.

אגדות על הגולם מהלכות מזה מאות שנים בקרב העמים. המפורסמת מכולן היא זו של הגולם מפראג.

בכ' באדר, בשנת 5320 לבריאת העולם, בשעה ארבע לפנות בוקר יצאו שלושה, המהר"ל, רבי יהודה ליוא בן בצלאל, חותנו ותלמידו אל נהר מולדאו ושם, לאור הלפידים, הם פסלו מטיט הנהר דמות אדם ענקית.

כל מחשבותיו ומעשיו של המהר"ל, אב בית הדין של הקהילייה היהודית בפראג, היו מוקדשים לשלום עמו. בריאת יצור חי אסורה אפילו לאיש קדוש, למקובל, והיא מותרת רק כאשר הדבר יכול להציל חיים רבים. ובימים ההם סכנה גדולה ארבה ליהודים. אויבי בני ישראל החלו להפיץ שמועות מרושעות - את עלילת הדם הנוראה לפיה היהודים משתמשים בדם של ילדים נוצרים לאפיית מצות פסח.

המהר"ל פנה בחלומו אל הקדוש ברוך הוא וביקש עצה להצלת עמו. בקשתו נענתה והוא נצטווה "עשה גולם מחימר ובעזרתו תוכל להביס את כל רודפי עמך". כדי ליצור גולם דרושים ארבעה יסודות, אדמה, אוויר, מים ואש ולכן המהר"ל - האוויר, קרא לחתנו ולתלמידו לייצג את האשו את המים בבריאת היצור מהאדמה.

השלושה שקדו במשך שבעה ימים על לימוד התיקונים וההנהגות על-פי חכמת הקבלה ועל "ספר היצירה", המדריך ליצירת גולם, ובלילה השביעי הם יצאו אל הנהר.

לאחר שהם לשו את דמות האדם מבוץ הנהר, כל אחד הקיף אותה שבע פעמים וכוונו כוונות וצרפו אותיות וקראו את הכתוב בספר תולדות האדם "ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה" הגולם פתח את עיניו וקם על רגליו. השלושה הלבישו אותו ונתנו לו את השם יוסף.

שש שעות לאחר ששלושה יצאו מביתו של הרב, ארבעה חזרו אליו. הגולם היה יושב בקרן זוית נשען בראשו על שתי ידיו, לא אוכל ולא ישן ולא היה לו כוח מוליד ולא כוח דיבור ורק ציית לכל מה שנאמר לו. מפורים ועד חול המועד של פסח היה הגולם יוצא, מחופש או בלתי-נראה, לרחובות, לשווקים ולסימטאות העיר לתור אחר חורשי המזימה של עלילת הדם.

עם חלוף הזמן קם מלך חדש בפראג שהיה רודף צדק וטוב ליהודים שגזר להפסיק את עלילות הדם. תפקידו של הגולם בא אל סופו והוא הועבר מארץ החיים. האגדה מספרת שגופו של הגולם הוחבא -ונמצא עד עצם היום הזה- בעליית הגג של בית הכנסת והיא גם מבטיחה שהוא עתיד לקום לעת תחיית המתים.

הגולם - בגירסאות שונות - המשרת הצייתן, המושיע, הנוקם וזה שקם על יוצרו - מלווה את הפולקלור שלנו לאורך הדורות. הוא מהווה מוקד למחלוקות בפילוסופיה ולדיונים בהלכה היהודית ומקור השראה להוגי דעות, למחזאים, למשוררים ולסופרים-משה אידל, פנחס שדה, Gershon Winkler ,Leivick Halper ,Gustav Meyrink, יצחק בשביס זינגר, Abraham Rothberg, גרשם שלום, אלי ויזל, Chayim Bloch ,David Wisniewski, ורבים רבים נוספים.

עם ההתפתחיות הטכנולוגיות בנות ימינו - ההנדסה הגנטית, האינטליגנצה המלאכותית השיבוט, - אנו ניצבים על סף האפשרות של מימוש האדם הסינתטי ונדרשים להתעמת עם מכלול הסוגיות המוסריות שהיא מעוררת.בינה מלאכותית.R.G.N





.
ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©