עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר מה חדש? כיתבו לי


.


2001: A Space Odyssey
Stanley Kubrick 1968








 


 







.

"Good day, gentlemen. זאת הקלטה של התדרוך שנעשתה לפני יציאתכם לשליחות. מטעמי בטיחות ובשל החשיבות העליונה שלו, במהלך מסע המשימה הוא היה ידוע רק ל- HAL 9000, המחשב שלכם. כעת, כאשר אתם נמצאים במרחב יופיטר וכל אנשי הצוות התעוררו אתם רשאים לשמוע אותו.

לפני 18 חודשים התגלתה העדות הראשונה לקיום חיים אינטליגנטים מחוץ לכדור הארץ. היא הייתה קבורה ארבעים רגל מתחת לפני הירח, ליד המכתש טיכו. פרט לשידור רדיו חזק, מכוון לעבר יופיטר, המונוליט - עמוד האבן השחורה - בן ארבעה מיליון שנים, לא גילה כל סימני חיים. מקורו ותכליתו... עדיין בגדר תעלומה גמורה".

התסריט שנכתב על-ידי
סטנלי קובריק וארתור ס. קלרק נפרש על ארבעה מיליון שנים מעידן "שחר האדם" ועד המאה ה-21 כאשר האדם מתעמת עם גורלו בין הכוכבים.

שנות השישים של המאה העשרים היו שנים אפלות של יאוש ואכזבה. המלחמה הקרה בין מעצמות-העל, האיוולת של מלחמת וויאטנם, רצח הסמלים של התקווה, מרטין לותר קינג והאחים קנדי, השרו רוח נכאים על האומה האמריקאית ונדרש מהלך מרחיק לכת כדי להשיב את הגאווה ולטעת תקווה מחודשת בצעירי התקופה. הפתרון המושלם לשיכוך המחאה והמרירות נמצא בהפניית הזרקורים אל הטכנולוגיה של החלל ובהגברת קצב המירוץ לירח.

שנה לאחר יציאת "2001 האודיסיאה בחלל" למסכי הקולנוע, ניל ארמסטרונג הניח את רגלו על הירח.

"האודיסיה בחלל" הוא סרט איטי ומהורהר, עם דמויות דוממות ומנותקות. העלילה מיסתורית, פרומה, מרומזת. בדממת החלל האינסופי יש רק תמונות מרהיבות ומוסיקה. קובריק הוא אמן הויזואלי, והסרט, דמוי סימפוניה של מראות, משאיר את פיענוח העלילה לדמיונו של הצופה. המוסיקה, בעלת תפקיד דומיננטי מעניקה תמיכה אלגורית לחוויה, כמו היצירה Atmospheres Gyorgy Ligeti לעידן שלפני הבריאה, או יצירתו של Also Sprach Zarathustra- Richard Strauss - המרמז על העל-אדם, מ"כה אמר זרתוסטרא" של ניטשה, המושמעת בהתנסות המיסטית בזמן ובממד אחר, כאשר בהתמזגות של האדם עם המכונה נוצרת ישות נאורה, ה-
Starchild

השחקן הראשי בסרט הוא Heuristically programmed ALgorithmic computer
HAL
האל המחשב, מסור במלואו למשימה, לוקה בהתמוטטות עצבים. רדוף על-ידי רעיונות פרנואידים, האל משוכנע שחברי הצוות מסכנים את הצלחת המשימה, הוא נתקף באמוק רצחני ויוצא להשמיד אותם.

קובריק מסרב לפרש את המסרים של סרטיו. "הסרטים דנים ברגשות ומשקפים חוויה פנימית, לכן תיאור מילולי של משמעות הסרט אינו אלא הולכת שולל". הוא מיפה את כוחו של הצופה להבין, כאוות נפשו את סרטיו.

You are free to speculate, as jou wish, about the philosofical and"
."allegorical meaning of 2001

ארתור ס. קלארק, שעל יסוד סיפורו "הזקיף" נוצר הסרט, הוציא לאור, שנה לאחר הופעת הסרט, את ספרו "אודיסיאה בחלל - 2001".

עם צאתו למסכים, הסרט לא זכה להצלחה רבה. רבים מצאו אותו איטי, ארוך ומעורפל יתר על המידה. אולם עם חלוף השנים הוא החל לצבור הערכה והיום הוא נחשב לסרט פולחן, ונמצא בין שלושת סרטי המדע-הבדיוני - עם "מלחמת הכוכבים" ו"בלייד רנר" - הטובים ביותר שנוצרו אי-פעם.

"האודיסיאה" זכתה לפרשנויות רבות ומגוונות אך מסתמנת הסכמה רחבה שהיא הביאה את בשורת ה-posthuman. כפי שמנסח אותה Roger Ebert מבקר הקולנוע

"אנחנו הפכנו לבני-אדם כאשר למדנו לחשוב. מוחנו העניק לנו את הכלים להבין איפה אנחנו חיים ומי אנחנו. הגיע הזמן לנוע לקראת השלב הבא, להבין שאנחנו לא חיים על פלנטה אלא בין הכוכבים ושאנו לא בשר אלא אינטליגנציה".





.
ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©