עמוד הבית
אודות הפרק
כיתבו לי


.



הצורה







.

הסגנון

לעיצוב סגנון האתר יש רק שני כללים: הסגנון צריך להלום את נושא האתר ועליו להיות אחיד, עקבי לכל אורכו. פרט לשתי הדרישות האלה השאר בידי "על טעם ועל ריח..."

בונה האתר צריך לוותר מראש על הניסיון לרצות את טעמם של כל אורחי האתר. (ברוב המקרים הוא בקושי מצליח לרצות את עצמו... )

לאתרים שמתמחים בתחומים ייחודיים - אמנות, מוסיקה, משחקים, מסחר - היצע ואופי שמקל על עיצוב סגנונם. אתרי הלמידה נפרשים על קשת רחבה של נושאים ופונים אל קהל מבקרים רב גווני לכן לא ניתן לקבוע להם כללי סגנון רבים. המומחים מציעים לעצב בסגנון סטנדרטי של האינטרנט כדי להעניק לגולש הממוצע תחושת היכרות, אולם לאתרי למידה אין עדיין מסורת מבוססת או דגם סטנדרטי. היעדר תכתיב מוגדר לסגנון "אתר למידה" מוביל לשתי מסקנות:

1- מוטב להשקיע את המשאבים בתוכן. 2 -מומלץ לעצב סגנון מינימליסטי, לא משום שהוא יפה יותר מהאחרים, אלא בגלל שיש בו פחותרכיבים שעלולים לצרום או להפריע לבונה האתר ולמבקרים בו.













אותיות
צבע האותיות - הכלל הבסיסי של בחירת צבעי האותיות הוא בהיר על כהה, כהה על בהיר. הניגוד משפר את הקריאות, טוענים המומחים.

הקביעה הגורפת הזאת לא מתיישבת עם נסיבות הקריאה של "גולשי השעות המאוחרות", שהם רוב הגולשים לאתרים שלנו. הם סיימו יום עבודה ואת מטלות הבית, השכיבו, באפיסת כוחות, את הילדים, עימעמו את אורות הבית והתרווחו, בעיניים צרובות עייפות, מול המחשב. ואז מכה בהם הבוהק המכאיב שלשחור-לבן. ריכוך עדין של הניגודים משפר ומנעים -לטעמי- את מראה העמוד.

צביעת האותיות, - ראשי ותת- פרקים, הדגשה וכד'- היא אמצעי לארגון התוכן הכתוב. רצוי לא לצבוע את האותיות בצבעים של הקישורים כדי שהגולש יידע על מה כדאי להקיש ועל מה לא כדאי.

סוגי האותיות - מבחר האותיות העבריות לכתיבה בדפי ה-web מוגבל מאוד וגם מספר האותיות שאפשר להעלות כ"תמונות" מועט.

אתרי למידה הם עתירי שפה והם זקוקים יותר מהאחרים לטיפוגרפיה טובה. השיפור המתמיד באיכות הצג תהיה נסבלת יותר. הרזולוציה יביא לעלייה בקריאות הכתב ואם אשפי הגרפיקה יירתמו לעיצוב גופנים נעימים לעין, הקריאה מעל הצג תהיה נסבלת יותר












צבעים
"רק לא אפור", כותב אחד המומחים לבניית אתרים. "לפני שנים אחדות האפור היה "גזעי", אך היום "ממשיך המומחה "הצבע הזה כבר לא במודה". אני אוהבת אפור, זה הצבע של השיער שלי והצבע של הגיל שלי.

בעבר, בחירת הצבעים הייתה בעייתית משום שהיא הייתה תלויה במספר הצבעים שמערכות המחשוב השונות היו מסוגלות לייצג. היום, לאחר השכלולים המרשימים שחלו בתחום זה, רוב ההגבלות נעלמו ובחירת הצבעים יכולה להיעשות לפי טעמו של הבונה. גווני הפסטל העדינים נעימים לעיניים. צבעי היסוד הם חריפים, בוטים ורצוי להשתמש בהם בזהירות רבה.












טקסט
המחקרים על הצפייה באינטרנט מעלים שהעיון בטקסט הוא בראש סדר העדיפויות של הגולש. התקצירים והכותרות הם הראשונים שלוכדים את מבטם של רוב (87%) מבקרי האתר.

המומחים ממליצים למקד את הטקסט ב-safe area שנקבע על-ידי רוחב המסך - המינימלי - השכיח בשוק והגודל הסטנדרטי של נייר ההדפסה. אתר שמכריח את  גולשיו לגולל את העמוד גם מימין לשמאל עליהם מטלה מכבידה ומבריח אותם. שיקולי נוחיות וטיב ההדפסה - במיוחד באתרי למידה - הם שצריכים להכתיב את ממדי הטקסט.

חקר הפיזיולוגיה של הקריאה ממליץ על שורות בנות 12-14 מילים, על פסוקים קצרים של 4-5 משפטים, על שוליים - על כתיבה ברוח "תנו לטקסט לנשום".












הדפסה
רוב הגולשים - כאמור - לא קוראים מעל המסך את תוכן האתר. אם נושא האתר מעניין אותם הם ידפיסו אותו ויסגלו אותו להרגלי הקריאה והלמידה האהובים עליהם. משום כך יש להתאים את פני האתר להדפסה או במידה והוא עתיר גרפיקה יש להגיש גרסת טקסט להדפסה.














רקע
כשמו כן הוא. עליו להיות חבוי ולשרת את הבלטת התוכן. רקע רעשני, צבעוני מדי מחמיץ את המטרה שלו ועלול להבריח את הגולש. רוב האתרים דוגלים בצבע רקע "FFFFFF#" היינו בלבן.












מוסיקה
כגולשת של אמצע הלילה, לבי מדלג לא פעם על פעימה כאשר לפתע - מהקופסה השקטה - בוקעת מוסיקה רועמת שמעירה את כל דיירי השכונה. אחד מאתרי הנירולוגיה הטובים נהג לקבל את אורחיו במוסיקה מתוקה ולמרות המכובדות של האתר לא הצלחתי להתנער מהחשד שזה מעין מבחן סמוי לעמידות העצבים של הגולש. יש בוודאי אתרים שהליווי המוסיקלי הולם אותם. רוב אתרי הלמידה לא זקוקים לכך.












מעוררים
גולשי "השעות הקטנות" היגעים זקוקים למעט עזרה בהתמצאות ובניווט באתר. אין לנער אותם בסינוור פרוע או בצלילים צורמים אך תנועה רכה, החלפה עדינה של צבע יכולות לשמור על עירנותו ולקל עליו את הגלישה. ה-mouseover מיידע את הגולש בנועם ומבלי שיצטרך לאמץ את עיניו שהעכבר שלו הגיע אל הקישור המיוחל. עזרה כזאת מתאימה גם לגולשים שאין להם רפלקסים וחדות ראייה של בני ה-15.












קישורים
הקישורים אל מחוץ לאתר מטילים מעמסת תחזוקה כבדה מאוד על בעל האתר. כתובות הולכות ובאות, מתחלפות, מתות או משנות בעלים. נוצרו תכנות קטנות שבודקות את תקינות הקשר אך כאשר יש קישורים רבים גם הן לא יכולות להדביק את קצב התחלופה.

תוחלת החיים של אתרים רבים קצרה. משערים שכ-6% מכלל האתרים שמופיעים באינטרנט הם - כדברי המומחים - ז"ל. האתרים האלה נקראים Ghost Sites ומעוררים את זעמם של קהילת האינטרנאוטים. הכעס נובע מהעובדה שיצירת קישור לאתר אחר היא מחווה של אמון והערכה. היעלמות הכתובת הזאת פוגמת באמינות של האתר הממליץ ומעמיסה על בעליו -כאמור- חובות תחזוקה מעצבנים.













טבלאות
הסיבה העיקרית לעבודה עם טבלאות היא מסגור ומלכוד של רכיבי העמוד,טקסט, כותרות, גרפיקה תמונות. לגולשי האתר צגי מחשב והגדרות גודל משטח - מסך שונים. רכיבי עמוד שנבנה ל-600/800 פיקסלים (כמו אלה של האתרים שלי) יימרחו ויברחו לכל הכיוונים על מסך שמוגדר לשטח גדול יותר.

יש טכניקות לבניית עמודים גמישים, שמתאימים את עצמם למחשב של הגולש אך הן נחלת המומחה.

הצבת תמונה או גרפיקה ליד או בתוך טקסט נוחה יותר באמצעות טבלה. החסרון הבולט של הטבלה הוא שהיא הופכת את הטקסט שנמצא בה לעצבני ולא ממושמע בשעת עימוד או שינויים.

קוד ה-html של עיצוב טבלה נמצא בכל אתרי ההדרכה. אפשר גם לבנות בעזרתם טבלאות פשוטות. ההוראות לטבלאות מורכבות יותר הן סיוט מעין משפט שיודעים את כל מלותיו אך לא מסוגלים לשים אותן במקומן ולהעניק למשפט משמעות למזלו של הבונה החובב, כל תוכנות הבנייה יוצרות טבלאות בכוחות עצמן












מסגרות
רוב הביקורים שלי - כגולשת - באתרים ממוסגרים היו מכעיסים ומאכזבים. במבט ראשון המסגרת מרשימה ומאפשרת חלוקה הגיונית וחסכונית של העמוד. התקלות מתחילות כאשר מנסים להדפיס את האתר או להכניס אותו לשמורים. המקצוענים מודעים לבעיות ומשפרים בהתמדה את הנושא.

מסגרות שלא מעוצבות כראוי נוהגות "ללכוד" את הגולש באתר, לעתים עד כדי כך שהיציאה האפשרית היחידה היא כיבוי המחשב.













Please, please, don't put animated images on your page. They're the closest thing the web has to computer viruses. Tony Karp Art and the Zen of websites

אנימציה
המומחים שוללים, פה אחד, את השימוש בתמונות נעות. ואכן, כותרות שמקפצות בתזזית, יצורים שפולשים לעמוד ומרצדים בו להנאתם, היבהובים פסיכדליים מסמרים את העצבים של הגולש ומבריחים אותו מהאתר. הבעיה העיקרית של התמונות הנעות היא שמריטת העצבים נכפית ואין כל דרך להפסיק אותה.

בצדן של התמונות הנעות שמקומן על אתרי האימה יש תמונות חינניות עם תנועה עדינה, מרומזת )כמו הקריצה השובבה של התפוח מימינכם שמאייר באחד העמודים את איזכור תורת הכבידה של ניוטון או התנועה המהורהרת של הנדנדה בעמוד הבדידות( שמשלימים את האווירה ומנעימים את הגלישה.








home page



כותרות
על חשיבות הכותרות והתת- כותרות לארגון התוכן אין צורך להרחיב את הדיבור. אולם בעמוד אינרנט יש כותרות רבות נוספות שנעלמות מעיני הבונה החובב.

השם שאנו מעניקים לעמוד יתנוסס בראשו בכתובת האתר. הדפדפן של נטסקייפ מציג בפינה השמאלית למעלה, אפילו את השם המקרי שאנו נותנים לעמוד בשעת המרת העברית לשפת html. האתר שלנו ירשם באחד השמות המקריים האלה ברשימת האתרים השמורים של הגולשים שמצאו בו עניין ורוצים לחזור אליו.

רשימת "השמורים" שלי גדושה באתרים בשם my first ,untitled document ,home page וחידות אחרות מהסוג הזה של הכותרות.

אחת התלמידות שלי, בהתקף רגעי של ייאוש קראה לאחד מעמודי האתר שלה nimas. אני מצנזרת רק צרימות קשות ולכן, עם חיוך קל, השארתי את הכותרת במקומה.






ד"ר אילנה מודלינגר
בית הספר לחינוך
©