עמוד הבית
אודות הפרק
כיתבו לי


.



























.


עידן הטכנולוגיה מציף את עולמנו בשורה ארוכה של מותגים שמציעים חוויות, ריגושים, מידע, תקשורת, עשייה. בשעות הלילה ביתנו מואר בעשרות גחליליות מהבהבות של כל המערכות שממתינות להקשה על כפתור ההפעלה.

בשנים האחרונות עלתה על שולחננו קופסה חדשה שהולכת ומגבירה את "מצוקת השפע" ומנסה למצוא את מקומה, את המייחד אותה, בקרב מגישי המדיה שהורגלנו אליהם.

מהו אתר אינטרנט?
אחת הדרכים להבנת התופעה החדשה, האינטרנט, היא בחינת הצעותיה לעומת שאר מקורות המדיה שגודשים את חיינו. האינטרנט הוא לא טלוויזיה. הוא לא אמור להגיש לנו מראות וריגושים פסיכדליים מרעישים. האינטרנט לא בא להחליף את הספר. אנחנו נמשיך לקרוא ספרים וללכת - בדרך שמוכתבת על-ידי הסופר - להרפתקה אינטלקטואלית או רגשית. אנחנו נמשיך להאזין למוסיקה במערכות המשוכללות שנוצרו מטרה זו. אפילו הטלפון לא צריך לחשוש מהיריבות החדשה. הודעות ענייניות ויבשות נעביר בדואר האלקטרוני אולם שיחות חולין עסיסיות, שיחות נפש אינטימיות נמשיך להזרים דרך המכשיר הותיק.

האינטרנט הוא מערכת מידע שמקשרת רבים אל רבים. התקשורת ההמונית נולדה במאה ה-19 - טלפון, טלגרף - ויסדה את דגם הקשר אחד לאחד. בראשית המאה ה-20 נוצרה, באמצעות הרדיו והטלוויזיה, המדיה המחברת בין אחד לרבים. בסוף המאה ה-20 הופיע האינטרנט ועשה קפיצת מדרגה אל קשר הרבים  לרבים.

מהו אתר למידה?
אם תבקשו ממנגנון חיפוש את הערך "אתר למידה" תקבלו עשרות אלפי כתובות. אם תבחנו את הכתובות יתברר לכם שרוב האתרים האלה מוכרים תעודות ותארים. אין הרבה אתרים שמגישים - בלי פרסומת מהבהבת, בלי "אותיות קטנות מסחריות" - מידע והעשרה כמטרה בפני עצמה.

אתרי הלמידה הם נינוחים, פשוטים; ונעימים. הם פטורים מגינוני הפיתוי של האתרים המסחריים, מהתזזית המסחררת של אתרי החדשות, מהפורמליות המכופתרת של אתרי הממסד.

אתר למידה משלים, אך לא מחליף את עבודת המורה. האתרים שלי הוגדרו כ-"תומכי למידה", והם הסירו מעלי - כמורה -את המרדף הנואש אחר "להספיק את העברת החומר" ופינו לי זמן לתפקידים הנאורים יותר של ההוראה. בויכוח הנוקב שמתנהל היום בדבר תפקידו של המורה בהוראה מתוקשבת, את עמדתי, עם נסיון של עשרות שנים בהוראה וכידידה ותיקה של הטכנולוגיה, אני מציגה בפרק חינוך וטכנולוגיה, באתרי "מסע בעידן הטכנולוגי"

לאחד הסמינרים  שאני מעבירה באוניברסיטה לא בניתי - מחוסר זמן - אתר "גיבוי" וחסרונו של זה הטריד אותי ואת תלמידי לאורך כל שנת הלימודים. וכמובן "לא הספקתי להעביר את כל החומר".

אתר למידה טוב לא שונה ממורה טוב. הוא מגיש מידע אמין ומעודכן, מעורר סקרנות , מאתגר לחשיבה ורוחש כבוד לתלמידיו.

למה "עשה זאת בעצמך"
על המחויבות של אנשי החינוך להתייצב במדיה החדשה שנוצרה לא ארחיב את הדיבור. עשיתי זאת לאורך כל "המסע בעידן הטכנולוגי" שמתנהל באתר שלי "על פסיכולוגיה, חינוך ומחשבים".

אבל מדוע "עשה זאת בעצמך" ? לשאלה זאת יש לי תשובות "מלומדות" רבות אך אני מעדיפה על פניהן את הכנה, הספונטנית, שאין לה כל ביסוס מדעי - כי זה מרתק!

מהם החסרונות של "עשה זאת בעצמך"?. אתר שנבנה על-ידי בונה חובב הוא... כן...חובבני. אין בו את כל הלהטוטים הטכנולוגיים החדשניים. היות שהוא לא יכול להתחרות בזיקוקי די-נור של אשפי העיצוב, לא נותר לו אלא להצטיין בתוכן ולמשוך את קהל המבקרים במקוריות, באמינות ובחשיבות של הנושאים שהוא מעלה.

מהם היתרונות? עלות הבנייה העצמית קרובה לאפס. ההחלטות הנוגעות לעיצוב האתר תלויות באדם אחד והן לא מעשה כלאיים של פשרות בין גישות שונות. אפשר, אפילו רצוי, להתייעץ עם המומחה או עם צוות עמיתים אך ההכרעה הסופית היא בידי הבונה. בראשית דרכי כבונה אתרים נהגתי לבקש עצה מתלמידי. עד מהירה הפסקתי לעשות זאת כי ראיתי שמספר הדעות הוא כמספר תלמידי. אני קשובה להצעות ייעול ומוכנה לקבל ביקורת, אולם עצם העיצוב לא יכול להיעשות בהצבעה דמוקרטית.

מהן הדרישות של "עשה זאת בעצמך"?

זמן - לא הרבה אבל איכותי. כזה שאפשר להעמיד אותו, ללא מסיחים והפרעות, לרכישת הטכניקה - הפשוטה מאוד - של הבנייה. רוב הטעויות נגרמות מהיסח דעת, מהוראה שגויה, מדילוג על הקשה, מהיפוך רצף פעולות, כלומר את כולן ניתן למנוע בהגברת המיקוד והריכוז.
 
חוש הומור - לא על-מנת לשזור אותו בתכנים של האתר אלא כדי לשרוד את התקלות המגוחכות המלוות את העיצוב הטכני. למחשב .I.Q 8 ואם  לא מסבירים לו כל דבר הוא קופא או קורס. הבונה החובב מתקשה להבין כיצד המכונה המפוארת  מסתחררת כאשר נותנים לה הוראת "העתק" בעוד בתחתית המסך יש הוראת "העתק" ממוזערת קודמת; שלא נמחקה. ה- idiot savant יודע יותר מכולנו גם יחד אך לא מסוגל לקחת את ההחלטה ההגיונית הפשוטה ביותר.

תושייה - תלמידים בעלי תושייה שבתחילת הלמידה לא ידעו איפה נמצא מקש ה-enter בנו אתרים נחמדים מאוד. הם איתרו בקלות את מקור השגיאות וזרמו בתבונה עם הוראות העיצוב.

לסיכום, אנשים שמזעיקים שרברב כאשר הכיור במטבח שלהם נסתם וחשמלאי כשנורה לא דולקת, יפקידו את בניית האתר שלהם בידי הטכנאי. כל האחרים, שלא נרתעים מאתגרים טכנולוגיים קלים יבנו אתר במו ידיהם. הם ירטנו, יתעצבנו, ולאט לאט יתחילו לחוש את ההנאה שבבנייה ועם הסיום את תחושת הסיפוק ממלאכה שהושלמה.

למי מיועד הפרק הזה?
הפרק הזה מיועד לאנשי שדה ואקדמיה - מורים, מרצים, מחנכים, יועצים חינוכיים, פסיכולוגים, מנחי קבוצות ועוד - שמעניקים מידע לימודי, חינוכי, פסיכולוגי ומעונינים להעשיר את עבודתם בפתיחת חלונות אל רשת המידע העולמית.

הפרק מבוסס על המידע שמובא אלינו מחקר אתרי האינטרט ומנהגי הגלישה של אורחי האתרים.



.
.
ד"ר אילנה מודלינגר
בית הספר לחינוך
©