עמוד הבית
אודות הפרק
כיתבו לי


.


תקלות


.

התקלות הן כתמים קלים שמכערים את האתר. יש תקלות שניתן למנוע, אחרות שאפשר לעקוף ולבסוף כאלה שלא ניתן לצפות מראש שנוחתות- כמו מכות טבע - על אתר חף מכל מפש

The first browser was too narrow and the page looked all scrunched up. The second browser was too wide and the page was all spread out and funny looking. But the third browser was just wide enough. From 'Goldilocks and the three browsers














שידרוג
על סכנות "עד קצה גבול היכולת" ועל ההסתחררות המגלומנית של ענקי הטכנולוגיה נכתב רבות באתרי "מסע בעידן הטכנולוגי". מירוץ השידרוגים הוא אחד הביטויים של מחלת עידן הטכנולוגיה, אחד הסמים שמנסים להקנות לאדם את אשליית ה"אל עשוי תותבות".

כל השידרוגים מבטיחים זר נפלא של שיפורים. הגברת המהירות, הזיכרון, הבטיחות - הגשמת כל החלומות של הגולש המצוי. במציאות הדברים נראים אחרת. נטסקייפ +4 הזריז והיעיל הוחלף במהדורת 6 המגושמת שעד שהיא עולה על המסך אפשר להכין כוס קפה ולסיים עוד כמה ממטלות הבית. שידרוגי האקספלורר לא פחות מאכזבים. המעבר למהדורת 6 העלה על מסכנו תוכנת דואר אלקטרוני אטית שמעוררת געגועים אל המכתב של פעם.

כל התלאות האלה הן כאין וכאפס לעומת הנזקים שהשידרוגים מעוללים לאתרים. אותו נטסקייפ 6 מתפאר בכך שהוא יודע עברית. הבעיה היא שהוא יודע עברית לשני הכיוונים - לפנים ולאחור. מנגנוני החיפוש הפנימי שעל עיצובם עמלתי שעות רבות מופיעים בה בעברית לוגית, היינו הפוכה.

הצאצא החדש של אקספלורר מצמצם - איכשהו - את רוחב השורה וגורם - בשעת הדפסה של עמוד- לגלישת השורות המרגיזה. גם הוא מתעלל בקודים של Javascript ופורץ חלונות שתוכננו ומוקמו בקפידה במהדורה הקודמת שלו.

מירוץ השדרוגים מחייב את בעל האתר לסגל כל פעם מחדש את אתרו לגחמות של הדורות החדשים. גולשים רבים מסרבים להצטרף לדהירה ההיסטרית  ומעדיפים להישאר עם הכלים שלמדו להפעיל ולחבב. בונה האתר לא יכול להשאיר אותם מאחור ומחוייב להמשיך ולאפשר להם נגישות אל האתר. השינויים לכן לאמ חליפים אלא מצטרפים אל כל התכונות הקודמות של האתר.

הצרכן הממוצע לא יכול להכריז על מרד נגד הטייקונים של ההיי-טק שמכתיבים קצב מסחרר - ומרושש - של שידרוגים, אבל הוא יכול להצביע ברגליים ולסרב לרקוד לפי חלילם - השאיפות המגלומניות - של ענקי הטכנולוגיה.בעלי האתרים צריכים - לדעתי - לכבד את סירובם של הגולשים השפויים האלה ולהמשיך לארח אותם באתרם.













מאבק הדפדפנים

אילו אפשר היה "לשבת על הגדר" ולצפות מרחוק במאבק הגרוטסקי שמתנהל בין חברות ההיי-טק יכולנו אולי להנות מהמחזה הטרגי -קומי הסהרורי הזה. אולם, מכיוון שאנחנו החיילים של המאבק והוא מתנהל על ארנקנו -אנחנו לכודים ומעורבים בו בעל כורחנו.

התחרות בין חברות שונות אמורה לשפר את איכות המותגים ולהוזיל אותם. לא כך בעולם ההיי-טק של הדפדפנים. בשנת 1995 לדפדפן של נטסקייפ עוד לא היה מתחרה רציני והוא שלט על השוק 80% ביד רמה. חברת מיקרוסופט זיהתה את הפוטנציאל הכביר הטמון במותג, יצרה וצרפה - בחינם - אל "חלונות 95" את אקספלורר, הדפדפן שלה. מרגע זה התחילה התדרדרות בתפוצת הנטסקייפ שהובילה אותה עד סף פשיטת רגל. ההשתלטות של מיקרוסופט על השוק נשאה אופי מונופוליסטי והייתה רצופה באין-ספור תביעות ומשפטים. כיבוש שוק הדפדפנים נערך באמצעים נלוזים, אולם מהדורת אקספלורר 4 הצליחה להכריע ולהעפיל גם מבחינה איכותית, על הדפדפנים של נטסקייפ.

האיבה משבשת את כושר השיפוט. חברת נטסקייפ ניכנסה לסיחרור ובצד המאבקים המשפטיים נגד היריבה היא התחילה לייצר דפדפנים - חינמיים, הפעם - כושלים. נטסקייפ 5 מעולם לא ראה אור. נטסקייפ 6 הראשון היה גדוש בתקלות ובקריסות ורק המהדורה 6.2 מתחילה לענות על הציפיות. בניסיונות ההתחדשות, נטסקייפ 6 נוטשת תכונות שאיפיינו את הדפדפנים הקודמים של החברה (כמו למשל בכתיבת ה-Javascript) ונועלת את הגישה לאתרים בפני הלקוחות הנאמנים שלה עצמה.

בשנת 1995 80% מהגולשים עשו זאת בדפדפן של נטסקייפ. בשנת 2001 4.5% מהגולשים צופים באינטרנט דרך הדפדפנים של נטסקייפ  ו-95% באמצעות האקספלורר של מיקרוסופט.

היריבות בין החברות, ובעיקר הוומפיריזם של מיקרוסופט, עוררו זעם רב בקרב האינטרנאוטים ואתרי מרד רבים קמו כדי למחות נגד נסיונות ההשתלטות של בעלי הממון:













What used to be a free place for all is grabbed, alienated, hijacked, just to make as much money as possible with it. The Web is being split into area you can access if  you BUY the .right product, what used to be a place for people is becoming a place for customers

If we don't care, the Global Village might turn into cities where people are welcome if they have money, or excluded if they don't. We have the chance again to live and communicate with each other in a common shared virtual world; it's tragic to see some people are once .more sacrificing this for MONEY













ג'יבריש
תלמידי טוענים שמהרגע שהתחילו לבנות אתרים הם חולמים בשפת הג'יבריש. שפת הג'יבריש היא הסיוט של הבונה החובב. שרבוטי הג'יבריש מופיעים על הצג כאשר הדפדפן לא מסוגל לייצג את הטקסט באותיות עבריות. הסיבות לכשל זה פשוטות בדרך כלל: הדפדפן לא עוברת, ואין בו גופנים עבריים או שהוא לא קיבל הגדרות מתאימות לייצוג תקני של הכתוב. )בבניית אתר בקומפוזר, למשל, יש להקפיד להעביר את טקסט ה-HTML דרך הדפדפן של אקספלורר ולתת בו הוראת שמירה בדגם iso visual עברית. אם שוכחים לעשות זאת, הטקסט עלול להופיע באקספלורר כג'יבריש.(

מקור אחר לתקלות בא מריבוי הייצוגים של הכתב העברי בעמודי ה-Web. כאשר העמוד כולו מוצג באורח> שגוי - iso logical- למשל, אין כל קושי לתקן זאת. הבעיה מתעוררת כאשר באותו עמוד מופיעות גירסאת ייצוג שונות. אתרים מכובדים - מקצועיים - רבים סובלים מהפגם הזה. התופעה שכיחה כל כך עד שלאחרונה מצאתי את עצמי קוראת - בטבעיות גמורה - מדי פעם הלוך ומדי פעם חזור.














גחמות ייצוג
בשל ריבוי השפות, הדפדפנים, המסכים, הצבעים -התוהו ובוהו ששולט היום בחומרה ובתוכנה של המחשבים - עיצוב אתר הופך למעין פשרה בין כוונותיו של הבונה לבין הקפריזות והאילוצים של הקופסאות שמעלות את אתרו. כדי להימנע מהפתעות לא נעימות - כמו אותו הלם שקיבלתי כשראיתי את האתר שלי בפעם הראשונה בנטסקייפ 6 - רצוי לבדוק במהלך עיצוב האתר כיצד הוא מתקבל על-ידי הדפדפנים השונים.













בונים
הצבת צלמית האיש הקטן שחופר נוחה מאוד עבור בונה האתר. גם באתרים שלי יש כמה חופרים כאלה. כל עוד החפירה נמשכת זמן סביר, שבוע, שבועיים היא לא מעוררת בעיה. הקשיים מתחילים כאשר הבנייה נמשכת מעבר לטווח הסבלנות של הגולשים. בפרק "המוח" באתר "ליקויי למידה" הנושא של "תעתועי זיכרון" נמצא בבנייה ממושכת כזאת. בהתחלה, תלמידי נהגו לשאול אותי מתי תושלם הבנייה. בתקופה האחרונה הם לא שואלים יותר ... היא תושלם - כמובן - בקרוב.















עמוד יתום
באינטרנט קיימים אלפים רבים של עמודים שננטשו, שנותקו מאתרי הבית שלהם. העמודים חסרי הזהות האלה -פרט לעובדה שהם גודשים את מנגנוני החיפוש - לא מזיקים. הבעיה מתעוררת כאשר העמוד הנטוש שימש קישור אל האתר.

באחד מניסיונותי הרבים לשפר את פני האתרים שלי לא שמרתי על עקרון "לא תנותק השרשרת" וזנחתי את המהדורה הישנה של אחד העמודים. לאחר זמן מה התברר לי שכתובת העמוד הנטוש שימש באתרים ממליצים - קרש קפיצה אל האתר. עשיתי כמובן פעולות החייאה מהירות לעמוד ואימצתי אותו בחזרה אל האתר שלי.

תקלה כזאת גורמת לאי נעימות כפולה. קישור אל אתר הוא מחווה של הערכה ואמון. אם הקישור מוביל את הגולשים אל אתר שלא קיים יותר או אל עמוד יתום, אלמוני -הדבר גורם לאכזבה של הגולשים ופוגם באמינות של האתר הממליץ.













שגיאות כתיב
אחת ההתמחויות שלי היא בתחום ליקויי הלמידה של יסודות ההבעה הכתובה - כתיבה וכתיב. במהלך עשרות השנים שאני עוסקת בנושא ראיתי כתבי חידה מהממים. שגיאות כתיב קלות מזמן הפסיקו להטריד אותי. לצערי רוב הקוראים לא מגלים מתירנות כזאת. הבעיה העיקרית של שגיאות הכתיב היא שהנזקים שלהן חמורות הרבה יותר מהמטרד הקל שהן גורמות לשטף הקריאה. שגיאות כתיב פוגמות ברושם הכללי ובאמינות שהאתר מעורר לכן רצוי להימנע מהן.







ד"ר אילנה מודלינגר
בית הספר לחינוך
©
.