עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר מה חדש? כיתבו לי


.











 






במקום בו הם שורפים ספרים, בסופו של דבר הם ישרפו גם בני-אדם Heinrich Heine 1821


שרפת הספרים - הרס זדוני של התרבות הכתובה - מלווה את תולדות האדם משחר "ההיסטוריה", מאז המצאת הכתב.

Qin Shi Huang
עדות מתועדת קדומה להכחדה בלהבות של תרבות יריבה מגיעה מסין, מהמאה השלישית לפני הספירה.
Qin Shi Huang השליט הראשון של סין המאוחדת ציווה לשרוף את כל כתבי Confucius , הפילוסוף של תורת המוסר. בניגוד לתורת ה-Legalism ששלטה בתקופת שושלת Qin, הגות קונפוציוס רואה את האדם טוב מיסודו שחייו אינם מוכתבים על-ידי החוק ובתי המשפט כי אם נשענים על חינוך לעקרונות מוסריים.

השליט החדש הוציא צו לפיו כל היצירות שנכתבו בתקופת Hundred Schools of Thought -עידן של פריחה תרבותית ואינטלקטואלית מפוארת - והכתבים של ההיסטוריה Classic of History; והשירה Classic of Poetry שקובצו על-ידי קונפוציוס יימסרו ויועלו באש על-ידי הרשויות המקומיות. כל מי שיעז לדון ביצירות אלה או יזכיר אותן במטרה למתוחביקורת או לשים ללעג את השלטון יוצא להורג. פקידי הרשות המקומית שלא יצייתו לצו זה תוך שלושים יום יוגלו לעבודת פרך בבניית חומת סין הגדולה.

הלהבות נועדו לכלות את החשיבה הביקורתית, את היריבות הרעיונית, את התנגדות חסידי קונפוציוס לביטול  הפיאודליזם - מפעל חייו של השליט - ואת לעגם  לניסיונות הפתטיים של Qin Shi Huang להשיג elixir - חיי נצח.

השליט הכל-יכול איחד את סין, ביטל את הפיאודליזם, מחק את זכר מתנגדיו אך כשל ברדיפתו אחר חיי הנצח. בשנת - 1974 ליד העיר Xian איכר סיני קדח באר ומצא במעמקי האדמה תגלית מדהימה: Qin Shi Huang עבר לעולם הבא כשהוא מוגן על-ידי ה-
Terracotta Army, צבא של 7.000 חיילי טיט.

מבול הלהבות
בשנת 529
בנדיקטוס הקדוש -מייסד מסדר הבנדיקטים ו"סנדק הספריות" -מקים את מנזר מונטה קסינו בנדיקטוס - נזיר איטלקי - ייזכר בשל פועלו לשימור האוצרות הספרותיים של העולם העתיק ושל הנצרות בימי-הביניים.

ב-Regula monachorum התקנון של המסדר שבנדיקטוס חיבר, הוא שילב את מצוות הקריאה - הן בציבור והן במסגרת פרטית - כחלק אינטגרלי של אורחות החיים של המנזר. היות ובקומונה של הנזירים לא היה רכוש פרטי, הספרים -בעיקר כתבי קודש- קובצו בגינזכים של המנזרים. כדי להעשיר את הספרייה, הנזירים שאלו - והחלו להעתיק - כתבי יד ממקורות שונים.

המנזר הושמד וקם מחדש מספר פעמים וכל שחזור היה מפואר יותר מקודמו. עם השנים המנזר התפרסם ברחבי העולם ושמו הפך סמל לקדושה, לתרבות ולאומנות. עם פלישת הלומברדים, מונטה קסינו נהרס והנזירים נמלטו לרומא ושם, בהשפעת האפיפיור גרגורי הגדול הם החלו בהעתקת כתבי יד בקנה -מידה רחב לכלל הציבור של הכנסייה. בשנת 887 חילות הסרצנים בזזו ושרפו את המנזר.

בשנת 1329 רעידת אדמה מחקה מעל פני האדמה את המנזר המהולל. במהלך מלחמת העולם השנייה מונטה קסינו חצץ בין הצבאות היריבים, הפך זירה לקרבות קשים והושמד שוב - עם אזרחים רבים שבאו לחפש בו מקלט -עד היסוד.

באחד המטוסים שהעלו באש את המנזר ישב Walter M. Miller Jr שהופקד על הטלת הפצצות על מונטה קסינו. מילר, סופר אמריקאי, קתולי אדוק, כתב בעיקבות ההתנסות הזאת את יצירת המופת הקודרת והמהממת
A Canticle for Leibowitz ה"הימנון ללייבוביץ" * שנחשב לספר הפוסט- אפוקליפטי הטוב ביותר שנכתב אי-פעם היה הספר היחיד של מילר. הוא נסוג בהדרגה מהעולם, התכרבל ביאושו ובעודו מנסה לכתוב המשך ל"הימנון" מילר שם קץ לחייו.

"נאמר שאלוהים, ברצותו להעמיד במבחן את בני האדם שלבם רחב מגאוה כבימי נוח פקד על האנשים החכמים של אותה עת, וביניהם לייבוביץ המבורך, לפתח מכונות מלחמה גדולות יותר מכל אלה שהיו עד אז על פני האדמה. כלי נשק כה רבי-עצמה עד שהכילו את אש הגיהינום."

החכמים הפקידו את הנשק הנורא בידי הנסיכים כדי שישמשו כאמצעי הרתעה. אולם הנסיכים - סכלים ותאבי שלטון- לא שמעו לאזהרות החכמים וכדי לזכות באדמה הם הפעילו את אש הגיהינום, את מבול. הלהבות. בתוך שבועות אחדים הכל נגמר.

"בעוד אומות שלמות נמחות מעל פני האדמה, מלאה הארץ בגוויות של אדם ובהמה, ושל כל חיות הארץ וציפורי השמיים וכל העוף למינהו, כל השורץ בנהרות, רובץ בעשב או נחבא במאורות." "ענני זעם גדולים אפפו את היערות והשדות, משירים את עלי העצים וממיתים את התבואה. מקומות שרחשו פעם חיים היו עתה מדבריות גדולים ובאותם חלקי ארץ שבהם עוד חיו בני אדם, חלו הכל מחמת האוויר המורעל." "בכל רחבי העולם נמלטו אנשים ממקום למקום, והשפות נבללו זו בזו."
*

"מבליל השפות, מעירוב שרידי אומות רבות, ומהפחד נולדה השנאה. והשנאה אמרה הבה נסקול באבנים ונערוף ראשים ונשרוף את אלה שעשו זאת. הבה נעשה כלה באלה שהביאו את העוון הזה, יחד עם יורשיהם ויועציהם. נמיתם באש, ונעלה על מוקד את עבודותיהם, שמותיהם ואפילו זיכרונותיהם. הבה נהרוס את כולם, ונלמד את בנינו שהעולם חדש הוא, כך שלא ידעו ולא כלום על מה שהיה קודם. הבה נעשה פישוט גדול, והעולם יתחיל מבראשית"

וכך היה, אחרי המבול, הנפולת, המגפות, הטרוף, בליל הלשונות, הזעם - החל מרחץ הדמים של הפישוט. הספרים נשרפו, פוליטיקאים, מהנדסים ומדענים הועלו על הגרדום. כל ידע העולם עמד להעלם.עד אשר לייבוביץ, מהנדס ששרד את מבול הלהבות הקים בפינה נידחת במדבר, רחוק מהפשוטונים, שורפי הספרים ומשמידי הידע, מנזר שבו מסדר של נזירים החל באיסוף, בשימור, בפענוח ובשינון של הספרים שנותרו בעולם.


עלילת ה"הימנון" בנוייה על שלושה חלקים - Fiat Homo יהי אדם, Fiat Lux יהי אור ו-Fiat Voluntas Tua יעשה רצונך ומתארת את נפילת, תקומת ונפילת האנושות ואת האור הזעיר שמאיר את החשכה. היא בוחנת את ההשלכות החברתיות, הדתיות והפסיכולוגיות של המעגלים המחזוריים של הכחדה ותקומה ושואלת האם האנושות יכולה לקוות ליותר מאשר לחזרה על ההיסטוריה של עצמה.

משפט פריז
התלמוד - הספר שמנחה את העם היהודי בענייני דת והלכה, במנהגי יום יום, ביעדים החברתיים ובחזון העתיד - היה מוקד וסמל ההתנגדות ליהדות ושריפתו היה לטקס קבוע ברדיפת הנוצרים את עמנו.

בשנת 1240 נערך בפריז - בהוראת האפיפיור  ובנוכחות לואי התשיעי מלך צרפת ואנשי כמורה בכירים -
משפט התלמוד. בכתב האישום נטען שהתלמוד מעודד כפירה ויחס עוין כלפי הנצרות. התלמוד נמצא אשם ונדון לשרפה פומבית. שנתיים לאחר מתך פסק הדין, ספרי התלמוד הועלו באש במשך יומיים בפריז.

Diego de Landa Calderon ביולי 1562 בכיכר הגדולה של San Miguel de Mani ב-Yucatan הבישוף הפרנציסקנ Diego de
Landa Calderon ערך - ברוח האינקוויזיציה - "אוטו דה פה". הבישוף - שנשלח להמיר לנצרות את "הפראים" של אמריקה המרכזית, השליך ללהבות 5000 יצירות של תרבות המאיה.

"מצאנו - הוא מספר - כמות גדולה של הספרים שכתובים
באותיות אלה ומשום שהם הכילו רק אמונות טפלות ושקרים של השטן שרפנו את כולם דבר שציער במידה מפתיעה וגרם סבל רב לילידים" *

"יצירות שנכתבו בידי האבות כדי שצאצאיהם לא יחיו בחשכה, שמספרים על זמנים עברו, על תקופת האבות, על חלומותיהם, על מלחמותיהם ונבאותיהם, על לוחות השנה, על מועדי ליקוי החמה,על תנועת הכוכבים, על הפלנטה ונוס ועל התפילה שיש לשאת ל-
Chaac, אל הגשם, כדי להבטיח יבול עשיר של תירס וגרעיני קקאו. שמונה מאות שנים של ספרות ותרבות נכחדו ואיתם כל ההיסטוריה של עם שנולד לפני ישו, שבשמו הכומר הפרנציסקני, הבישוף של Yucatan פעל." *

לפני שהוא השמיד את כתבי המאיה, הכומר הפרנציסקני טרח להעתיק ולתעד חלק מהשפה ומהכתב ורשימותיו שפורסמו והביאו לו תהילה - שימשו בסיס ראשוני לחקר התרבות העתיקה המפוארת הזאת.

הספרייה של אלכסנדריה
תולדות הספרייה של אלכסנדריה הפכה לאחת האגדות המסופרות ביותר של ההיסטוריה העתיקה. תלמי השני מינה את המלומד דמטריוס פאלריאוס להקים ספרייה ולרכז בה את "כל ידע העולם" הספרים והמגילות הקיימים ולדאוג לתרגומם ליוונית של הכתבים מתרבויות אחרות. הספר הראשון שתורגם היה הברית הישנה. מלאכת התרגום של התנ"ך ליוונית נעשתה על-ידי 72 רבנים שתלמי שכר למטרה זו. כל סוחר, כל אורח שנקלע לעיר נדרש להפקיד את הכתבים שהיו ברשותו. לאחר שהמגילות הועתקו, המקור הועבר לספרייה והעותק ניתן לאורח, בעוזבו את העיר. הספרייה הכילה, בשיאה, קרוב ל-700.000 מגילות.

על השמדת הספרייה הגדולה -שהפכה סמל לידע עצמו- חלוקים ההיסטוריונים. אחד ההסברים מייחס את השמדת הספרייה ל
יוליוס קיסר שכבש את אלכסנדריה ב-48-47 לפניה"ס. צבא הקיסר העלה באש את צי האויב שעגן באלכסנדריה. האש התפשטה לעיר וכילתה את הספרייה המפורסמת. ספורים אחרים תולים את האשם בכובשים ברבריים, במלחמת אזרחים ובמסעות הרס של קנאות דתית.

ההסכמה שמסתמנת היום אומרת שהספרייה סבלה כנראה משרשרת של פגיעות שהקטלנית שבהן חלה
במאה הרביעית כאשר רדיפת הפגנים על-ידי הנצרות הגיעה לשיאה. Flavius Theodosius שליט רומי ציווה להרוס כל מצבת זיכרון אלילית וההגמון של אלכסנדריה כנראה ציית לפקודה. ב-2002 נחנכה ספרייה חדשה, מפוארת, במקומה ולזיכרה של זו העתיקה.

"fire sayings"
ב-10 במאי 1933, על-פי הוראת
Josef Goebbels שר התעמולה הנאצית, סטודנטים, מורים ונציגי המפלגה הנציונל-סוציאליסטית החלו בשרפה שיטתית של ספרים בערי גרמניה. טקס ההעלאה על המוקד של הספרים לווה ב"אמירות האש" "fire sayings":

קול ראשון: נגד מלחמת המעמדות והמטריאליזם, בעד קהילה של האנשים וסטנדרטים אידאליסטים של חיים אני מוסר ללהבות את העבודות של Karl Marx ו-Karl Kautsky

קול שני: נגד ההתנוונות והתדרדרות המוסר, בעד המשמעת ומוסריות המשפחה והמדינה אני מוסר ללהבות את הכתבים של Ernst Glaeser, Erich Kestner ו-Heinrich Mann

קול שלישי: נגד האופורטוניזם ובגידה פוליטית, בעד המסירות למדינה ולאומה אני מוסר ללהבות את הכתבים של Friedrich Wilhelm Forster

קול רביעי: נגד הערכת היתר של חיי האינסטינקטים, בעד האצילות של נפש האדם אני מוסר ללהבות את הכתבים של Sigmund Freud.

קול חמישי: נגד סילוף ההיסטוריה שלנו והשפלת נבחריה, בעד יראת כבוד לעבר שלנו אני מוסר ללהבות את הכתבים של Werner Hegemann ו- Emil Ludwig

קול שישי: נגד עיתונאות בסגנון יהודי-דמוקרטי, בעד שיתוף פעולה אחראי לתקומה לאומית אני מוסר ללהבות את הכתבים של Georg Bernhard ו- Theodor Wolff

קול שביעי: נגד הבגידה הספרותית בחיילי מלחמת העולם, בעד חינוך העם ברוח האמת אני מוסר ללהבות את הספרים של Erich Maria Remarque

קול שמיני: נגד ההשחתה היהירה של השפה הגרמנית, בעד הטיפוח של הנכס היקר ביותר של עמנו אני מוסר ללהבות את העבודות של Alfred Kerr

קול תשיעי: נגד הזילזול והיהירות, בעד הערכה ויראת כבוד לרוח הגרמנית בת-האלמוות תכלו, הלהבות, גם את עבודותיהם של Carl von Ossietzky ו- Kurt Tucholsky!

ויליאם שיירר, עיתונאי אמריקאי ששרת ככתב חוץ בברלין מתעד את האירוע: קרה בברלין מקרה שכמותו לא נראה בעולם המערבי מאז ימי הביניים. סמוך לחצות הלילה נסתיימה תהלוכת לפידים של אלפי סטודנטים בכיכר מול האוניברסיטה של ברלין. ערמה עצומה של ספרים שנאספה שם הועלתה באש הלפידים ושעה שהלהבות אפפום, הושלכו יותר ויותר ספרים עד וכעשרים אלף ספר נאכלו באש.

There is more than one way to burn a book and the world is full of people running"
".about with lit matches
The fireman
שריפת הספרים לדיכוי החשיבה המקורית והביקורתית היא נושא ספרו הדיסטופי Fahrenheit 451 * של סופר המדע הבדיוני האמריקאי Ray Bradbury. במאה ה-24, בחברה כבויה וחלולה, תפקידו של ה-fireman הוא לשרוף ספרים ובתים בהם הם נמצאו. בחברה זו, שנשלטת על-ידי הצנזורה והמדיה, הספרים מסוכנים משום שהם מעודדים חשיבה וספקנות ומכילים רעיונות עוכרי שלווה שעלולים לשבש את הסדר ואת הציות למוסכמות השלטון. בניגוד לחברות דיסטופיות בהן הדיקטטורה של המדינה נכפית באלימות על אזרחיה, ב-Fahrenheit 451 האזרחים אדישים, נהנתנים ומשתפים פעולה;בעצלנות ומתוך שמחה כימית - עם השלטון. בעל הספר אינו פושע שיש להוציא להורג כי אם מטורף שיש לאשפז.

הספר נכתב לפני למעלה מ-50 שנים וחלק מהמתואר בו - כמו כוחה של הטלוויזיה והמדיה - אנו מזהים בחיי היום יום שלנו. למרבה האירוניה בבתי-ספר אחדים שכללו את קריאת Fahrenheit 451 בתוכנית הלימודית, ועדי ההורים דרשו את החרמת הספר ואת סילוקו מהספרייה המקומית.




.
ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
דפי העשרה
Copyright ©