עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר מה חדש? כיתבו לי


.


posthuman








 


 






.

"אנחנו הפכנו לבני-אדם כאשר למדנו לחשוב. מוחנו העניק לנו את הכלים להבין איפה אנחנו חיים ומי אנחנו. הגיע הזמן לנוע לקראת השלב הבא, להבין שאנחנו לא חיים על פלנטה אלא בין הכוכבים ושאנו
לא בשר אלא אינטליגנציה". Roger Ebert

ההתמזגות האולטימטיבית
התרחיש המצמרר ביותר לעתיד היחסים בין אדם למכונה מובא בספרו של קורצווייל
Ray Kurzweil עידן המכונות החושבות .*

גם אילו התחזיות האלה היו נכתבות בידי סופר של מדע-בדיוני או סיפורי-אימה הן היו מעוררות חלחלה, אולם קורצוויל הוא איש מדע מחשבים, ממציא דגול )כמו למשל של מכונה לקריאה עבור עיוורים( ועטור תארים ופרסים מדעיים, לכן דבריו ראויים להקשבה מיוחדת.

לדעתו, מחשבים חושבים ומרגישים נמצאים "מעבר לפינה". הסימביוזה הסופית בין שתי הישויות תתרחש לקראת סוף המאה הבאה. הוא מנבא, שכדי להשיג גישה מיידית; למידע, בני-האדם יעתרו
להשתלה של מחשב במוחם. בעוד עידנים מעטים תהיה לנו טכנולוגיה שתוכל ליצור סריקת מוח והעתקה של עצמנו למכונות. בדרך זאת יוכל האדם להשתחרר מהמגבלות הנכפות עליו על-ידי הישות הביולוגית שלו. קורצווייל סבור שהאדם יוותר, בשמחה, על גרסת "הבשר ודם" שלו ויעביר, ישתיל את הרוחניות שלו לאכסניה מכובדת יותר. האדם ישיג חיי נצח.

posthuman
ישות חדשה נולדה - לעת עתה בדמיונם של אנשים - והיא לא קורמת עור וגידים... בשורת המוטציה מעלה, בנחשול חדש, את השאלות העתיקות של מהות האדם. התגלמות האנושי בגוש אורגני היא תקרית היסטורית ולא כורח של החיים עצמם. הגוף הוא התותב המקורי -והאדם מקדיש שנים רבות מחייו כדי להקנות לו שליטה ומיומנות ושוב שנים ארוכות כדי לשפץ את תלאות השחיקה שחלו בו - והצטרפות המכונה אליו היא רק תותב נוסף, הסתעפות  והמשך של תהליך החיים עצמם. בתפיסת "האדם שאחרי" אין הבדל משמעותי, אין קו גבול חוצץ בין קיום גופני והדמיה ממוכנת, בין מנגנון קיברנטי ומכלול ביולוגי, בין היעדים של המכונה ומטרות אנוש.

מאז הופעת  תורת הקיברנטיקה מתנהל ויכוח נוקב על  אודות מהות האנושי והאם היא ברת העברה "download" אל המכונה. הקיברנטיקה איחדה את המדעים ושאפה ליצור מסגרת רחבה, רב-גונית, שתבחן - במבט מתכלל - את סוגיות היסוד של האדם, התקשורת, הטכנולוגיה. לאחר מספר שנים, הגוף המייסד התפורר ואנשיו פנו לדרכם. הקיברנטיקה לבשה פנים חדשות אך נושא הדיונים הראשונים שלה נפרש והפך לנחלת הכלל.

ווינר, מייסד התורה, טוען ב: The Human Use of Human Beings "שיותר ממה שהם עצמות ודם, עצבים וסינפסות בני האדם הם תבניות ארגוניות". כהומניסט ליברלי, הוא העניק למכונה הקיברנטית את כושר החשיבה, את יכולת ההחלטה אך הזהיר מפני ההשתעבדות של בני-אדם למכונות. המכונות של חזונו לא מאיימות על תכונות האוטונומיה, האינדיבידואליזם והוויסות-העצמי של האדם אלא מרחיבות אותן.

רעיון החלפת האכסניה - פגומה ככל שתהיה - מטריד למדי אולם הוא מופיע רק בחזונם של פוסט- הומניסטים קיצוניים. רובנו נסכים להשאיר מאחור את כאבי השיניים, אך יקשה עלינו לוותר על תחושת הליטוף והנאות אחרות של הגוף.

הגוף שבולם את החופש של הרוח; מובא במלוא עצמתו במאבק - החולני - לשליטה על הגוף של האנורקסיה, ההתנערות מהשיעבוד לגוף מהווה מוקד גם בתורות המזרח. תיאור חריף של סלידת הבשר מובא בספרו של
גיבסון neuromancer לאחר שהגיבור גורש מסייברספייס: "עבור קייס, שחי בחדווה ללא -גוף של הסייברספייס זו הייתה הנפילה... הגוף היה עשוי מבשר. קייס נפל לכלא של בשרו-הוא".

חיי הנצח שיושגו בהעתקה של הרוח האנושית על תקליטור הם עדיין החלום - או הסיוט - של הוזים בודדים. אחדות גוף-נפש מקובלת על רוב ההוגים ולמרות  כל המיחושים והתלאות של הישות האורגנית, מעטים מסכימים לפרידה אולטימטיבית ממנה. יצור הכלאיים החדש הוא תערובת, אוסף של רכיבים מגוונים, ישות עשוייה מידע וחומר שגבולותיו משתנים ונבנים מחדש.

הפוסט-הומניזם משתקף בעיני רבים כחיפוש מפלט. החברה המערבית נקלעה למערבולת של אובדן ערכים, כיוון והיא זקוקה לשינוי יסודי, למוטציה. פשיטת הרגל של האדם הוכרזה כבר על-ידי פוקו
Michel Foucault ב: The order of things "האדם הוא מבנה היסטורי שקץ עידנו קרב". עצם הרעיון של "העצמת האינטליגנציה האנושית" נולד במטרה לחזק את האדם בעידן כאוטי ובלתי-ניתן לחיזוי זה.

בספרה How we became posthuman שראה אור בשנת 1999, מסכמת היילס
K. Hayles שש שנות אודיסיאה מחקרית על היווצרות היצור החדש. בסקירהפנורמית של תולדות הטכנולוגיה, החברה והתרבות היא מעלה שלוש סוגיות השזורות זו בזו: כיצד המידע איבד את הגוף, כיצד נברא ה-cyborg כמוצר טכנולוגי וסמל תרבותי בשנים שלאחר מלחמת העולם השנייה וכיצד מבנה היסטורי מיוחד יצר את הנסיבות בהן ה-human יצר מבנה אחר המכונה posthuman.

זה הזמן לבחון את משמעות הפוסט-הומניזם, כותבת היילס. "למרות שגרסאות אחדות של הפוסט- הומניזם מצביעות על אפוקליפסה ועל אנטי-אנושיות, אנחנו יכולים לבנות אחרות שיובילו אל השרדות ארוכת-טווח של האדם וצורות חיים אחרות, ביולוגיות ומלאכותיות, אתן אנו נחלוק את הפלנטה ואת עצמנו".





.


ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
דפי העשרה
Copyright ©