עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי


.

החינוך לטכנולוגיה








 


 







.

בפרקים הקודמים נגעתי בהוראה בתיווך הטכנולוגיה. הייתי רוצה להעלות הרהורים אחדים על אודות החינוך לטכנולוגיה היינו חינוך לערכים מבעד לטכנולוגיה.

הצעות הטכנולוגיה העתידית - מיכון מלא של מוסדות החינוך, שיפור האדם בהנדסה גנטית או העתקה שלו לתקליטור הן - בפישוט בוטה -תולדה של משבר אמון באדם. אנשי חינוך נקראים לתת מענה לתחושות הבלבול והמבוכה שפשטו בחברה הטכנולוגית. המחנך עצמו לכוד במשבר הסבוך ששורר בעידן הפוסט- מודרני. אובדן אמות המידה הערכיות והמוסריות המוחלטות גדע את הציר
הנייח עליו בנה המחנך את מלאכתו.

החינוך לערכים, שנתן את הכנפיים למעוף הלמידה, הפך לסוגיה פרובלמטית וחמקמקה. בעוד שברמה העיונית המחלוקת על הזכות לחנך לערכים נמצאת בעיצומה, ברמה המעשית אין למחנך ברירה אלא להירתם לעשייה של בניית ערכים. הילד - כאמור - ילמד עם ולמרות ובלי המחנך. הוא רוכש ערכים מהקניית משמעות להתנסות החברתית שלו, מהזדהות עם דמויות מפתח שמאירות את עולמו, מאימוץ ערכים שקבוצות ההשתייכות שלו מציעות לו. הוא סופג למידה מכל הסובב אותו. אם המחנך לא יהווה סוכן ערכים עבורו, הוא יפנה אל מקורות חלופיים. "שתיקת המחנך" חושפת את הילד למדיה ההמונית, לשיווק האגרסיבי של התרבות הצרכנית ולפיתויים הזולים של העולמות הממוחשבים.

התלמיד צריך לדעת את המוסכמות, הוא צריך לבנות ולהפנים ערכים, אמות מידה מוסריות, לשאוף לאוטונומיה ולבחירה חופשית, לפתח מוקד שליטה פנימי, ליצור קשר ומחויבות לזולת ולחברה - והוא צריך "ללמוד" להתפעל מהאנושי ולחוש הערכה לבני-אדם. המחנך יכול לחסן את תלמידיו מפני משבר האמון ולצייד אותם במנה גדושה - פרופילקטית- של חיבה והערכה אל הרוח האנושית.

אישיותם ומפעל חייהם של - בבאז' שיצר בעיקשות את ה"יש מאין", Lady Lovelace המחוננת והנועזת, טורינג המיוסר שנולד לעידן שלא היה מסוגל להבין ולקבל אותו, ניומן "החייזר" שסלד מכל מה שלא היה לו פתרון וכישף בקסמו דור של צעירי מדע, זוסה שבנה בסלון ביתו, מכל הבא ליד, מחשב משוכלל שבשל טרגדיות היסטוריות לא ראה אור,אנגלברט שהגה בהברקות רגעיות תגליות מופלאות, ויינר בעל חזון הקיברנטיקה והלבטים של מתמטיקאי-הומניסט-ליברלי מול המכונה, ההאקרים השערורייתיים, פרועי השער והאידיאלים, שאנון, ליקליידר ודמויות ססגוניות ואיכותיות רבות אחרות - ראויים להיכנס לכיתות כדי ללמד את הילדים מהי טכנולוגיה ומי הם הגיבורים האמיתיים שלה. זו גלריה של אנשים אותנטיים במיטבם שפעלם מעורר פליאה והערכה לרוח האנושית.

השאלה המכרעת של הטכנולוגיה המודרנית היא ידו של מי תהיה על העליונה - האדם או המכונה. ה"מי ישלוט במי" יוכרע על-ידי השקפת העולם של צרכני המכונות והסכנה שאורבת לנו ולילדינו היא כניעה לדטרמיניזם הטכנולוגי.

כדי להימלט מהיגררות למפלט הנוח והעצל של תורות ההיקבעות, עלינו לשאוף לטיפוח הבחירה החופשית. הבחירה החופשית כרוכה באחריות רבה ויש לעמול קשה כדי לממש אותה ולשמור עליה. התורות הדטרמיניסטיות מציעות מחסה נוח ופוטרות אתהאדם מלבטים, מחובת ההכרעה ומהתחושות המעיקות של אשמה והחמצה. מערכה זו מצטיירת ככרונית: זה עתה הצלחנו להשתחרר מצלה של תורת היקבעות פסיכולוגית שרדתה בנו מראשית המאה, אנחנו בעיצומם של ניסיונות התנערות מהדטרמיניזם הטכנולוגי וכבר אנו מתבשרים ש"הכל נכתב", הכל עוצב בקוד הגנטי שלנו. דטרמיניזם חדש, הפעם על רקע גנטי, קם ומנסה לגמד שוב את מרווח הבחירה החופשית. האדם המודרני מקובע מבחינה גיאוגרפית, מבחינה משפחתית, מבחינת החובות האזרחיות והחברתיות שלו וגופו "נכתב וקודד" מבחינה גנטית.

זה ריתוק מקיף אך לא מלא. לבחירה החופשית נותרו הטריטוריות - המכובדות מאוד - של החשיבה
והרגש.



.

ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©
הבאביתקודם