עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי


.

הלמידה בתיווך המחשב






 


 







.

It is up to us to decide whether or not computers will be our masters, our "
servants, or our partners." howard rheingold | tools for thought

לכל ילד דרכי למידה משלו ודרכי הוראה רבות ושונות יכולות להוביל אל היעד הסופי של הלמידה. המחנך המודרני צריך להתוות את יעדיו, את מה שהוא רוצה להעניק לתלמידיו ולנסות להעשיר את דרכי השיווק שלו כדי להוביל כל אחד מהם - בדרכו האישית - אל המטרות האלה. ההוראה בתיווך המחשב אינה אלא עוד דרך - מעניינת, גורפת - להגיע אל היעדים שנקבעו.

אבני הדרך הבסיסיות של המעשה החינוכי מונחות במפגש ישיר -בלתי אמצעי- בין מחנך לתלמיד. ביעדים של עיצוב השקפת עולם, בניית סדרי עדיפויות, הענקת היכולת לשקול, להתלבט ולקחת החלטות, עידוד תעוזה והגינות רגשית ורוחנית - בכל המטרות הנאורות של החינוך אין צורך בתיווך המכונה.

אמנה יעדים אחדים בהם תיווך המכונה יכול להקל על עבודת המחנך.

לא לדכא,
ואם צריך, אף לעורר את הסקרנות ואת החוקרנות של התלמיד. המחשב ועולם האינטרנט הם אמצעים מופלאים למטרה זו. ברור שצריך להוציא את  הילד אל הרחוב, אל הטבע - אל הכאן והעכשיו של מציאותו- אולם באמצעות הטכנולוגיה ניתן לחרוג מעבר לגבולות האלה ולפרוש בפניו פנורמה רחבה של דברים מדהימים, יפים, משמחים, מרתקים שקיימים ביקום.

להפוך את הלמידה לחוויה משמחת ומהנה 
מורים רבים עושים זאת מבלי לתת את דעתם על כך. הם נהנים ללמד ואוהבים את מה שהם מלמדים וגורפים בהתלהבותם את תלמידי הכיתה. אם המורה לא נחון ביכולת זאת, הוא יכול לגייס את כוח המשיכה של המחשב כדי להעשיר את שיעוריו ולהעניק להם את קסם ההנאה.

הלמידה דומה להרכבת פאזל של אלפי פיסות. נוהגים להצדיק את העבודה המפרכת בפיתוי של ההנאה למראה "התמונה השלמה". למעשה כולנו יודעים שאין זה כך. את התמונה השלמה אנחנו יכולים לראות על הקופסה של הפאזל. ההנאה נובעת מהצמדה של שתי פיסות זעירות,  ועוד פיסה, ועוד פיסה... אינני מזלזלת ביעד "התמונה השלמה" אך כדי לגדל תלמיד שאוהב ללמוד צריך לחבב עליו גם את התהליך, גם את הדרך. המחשב יכול לבוא עזרת המורה במשימה זאת.

ללמד את התלמיד להתאושש מתקלות
בעבודה עם תלמידים שסובלים מליקויי למידה אנו עדים למחיר המופרז שהם משלמים עבור "התקלה הקטנה". אות השתבשה במילה, פעולת החיבור לא עלתה יפה בגלל עימוד שגוי של ספרות ועוד טעויות מזעריות שאילו תוקנו מיד, הילד היה יכול להמשיך ולהשלים בהצלחה את המשימה הלימודית. אך לא כך, הוא מתחיל למחוק בקדחתנות, קורע את דף המחברת, שובר את חוד העיפרון ונכנס לסחרור של כישלון. השגיאות הקטנות -כמו כדור שלג -גוררות ניסיונות תיקון כעוסים שגורמים לתקלות הולכות וגדלות שבסופן הילד הופך לגוש קטן של תסכול ו"מרים ידיים".

אנחנו יודעים להוביל את הילד לקראת הצלחה אבל שוכחים לאשר את הכישלון כתופעה טבעית וללמד אותו להתאושש ממנו. תכנות למידה רבות ערוכות כך שהן מעמידות את הילד על התקלה הקטנה מיד עם היווצרותה ומראות לו את הכיוון הנכון להמשך.

לעודד הישגים ולא מאמצי-שווא
תופעה שכיחה למדי - בעיקר בהוראה המסייעת של התלמיד המתקשה - היא שכאשר הילד אינו מראה הישג, המורה הרחומה והמתוסכלת מתחילה לעודד את  מאמצי-השווא שהוא משקיע בעבודתו. תכנות המחשב אינן מסוגלות לזהות את המאמץ המושקע והן מעניקות עידוד ומשוב על ההישג.

ליצור אדם רהוט בעל הבעה בהירה, רציפה ומובנת.
הטכנולוגיה הממוחשבת יצרה אפיקי תקשורת חדשים ומפגישה אנשים מכל קצות תבל. האינטרנט מציע ערוץ של שיחה מושהית, בדואר האלקטרוני ובקבוצות דיון  וזו מאפשרת שיקול דעת, ביקורת עצמית והתנסחות רהוטה. ילדים רבים - בעיקר אלה שסובלים מליקויי למידה מגלים לראשונה את חשיבותה -של התקשורת הכתובה, את הצורך בידיעת שפה זרה ומביעי  מוטיבציה חדשה לשיפור דרכי ההבעה
שלהם.

במסגרות הלמידה שנוצרו באינטרנט, במקום השיחה הלימודית שמתנהלת בכיתה - שעלולה להיות קטועה, מרומזת, אימפולסיבית - קיימת שיחה מושהית באמצעות השפה הכתובה המבוקרת . מחקר הנושא עלה שתלמידים רבים שאינם מעיזים להתבטא בכיתה - מפאת בושה, חרדת קהל, חשש מביקורת וכד' - מגלים תעוזה ומרבים להשתתף באורח פעיל בלמידה הוירטואלית.

כישורים מטה-קוגניטיביים
ההופעה המטאורית של המחשב בעולמו של התלמיד חלה בעת ובעונה אחת עם עליית האידיאולוגיה המטה-קוגניטיבית שקוראת להחלפת ההוראה שמרכזה המורה בעידוד תהליכי הלמידה באחריות הילד. למידה משולבת-מחשב מטפחת למידה עצמאית. במפגש עם המכונה ש"יודעת", יכול הילד לפתח תחושת שליטה, אחריות ומודעות ללמידתו. ההוראה וההוראה המסייעת המסורתיות הן מסגרות של עליונות המורה ואילו הפעילות הממוחשבת מזמנת לילד התנסות עצמאית ופותחת עבורו דו-שיח לימודי מסוג חדש.

המחשב יכול להעניק משוב - שלילי או חיובי - אך אינו שופט או מבקר את הילד ואינו מתנשא מעליו. מאפייני העבודה על המחשב מצאו לכן שפה משותפת נוחה עם עקרונות השיטה המטה-קוגניטיבית ואין זה מקרי שתכניות הלימוד משלבות-המחשב שנבנו בשנים האחרונות מושתתות גם על הפעלת הכישורים המטה-קוגניטיביים של הלומד.

תהליכי האוטומטיזציה
האוטומטיזציה של היסודות המכניים של מיומנויות הלמידה -חשבון, קריאה, כתיבה, כתיב -היא תנאי הכרחי לתפקוד מיומן ולהעפלה לרמות הנאורות של החשיבה וההבעה.

האוטומטיזציה עוברת דרך תרגול ואימון ממושכים  ומייגעים. ברמות המכניות, ידיעה חד-עמית אינה פמספיקה וכדי שהילד יגיע להטמעה ולהפנמה, לרמה אוטומטית של הפעילות, עליו לחזור ולתרגל את הידע שנרכש. שינון ואוטומטיזציה הם עיסוקים משעממים ובמינון גבוה הם "שוברים" את כושר ההתמדה של המורה, ההורה והילד. תרומות המחשב לאוטומטיזציה של הלמידה חשובות, הן בשל כוח המשיכה הגבוה שלו והן בשל העובדה כי הוא אינו מתלונן ואינו מתעייף מהתרגול הרב הנדרש לילד עד להטמעה היעילה של המידע. המחשב, ככלי עבודה סבלני, יכול  להסיר מעל כתפי המורה - המוצף בשפע דרישות מקצועיות - את המעמסה של התרגולת ההכרחית והמטרידה.

מאגר מידע עבור המורה
יתרון חשוב אחר של המחשב אשר ניתן לניצול בתהליך ההוראה טמון במאגרי המידע הבלתי נדלים  שלו. מקור מידע נוח כזה יעניק למורה ביטחון מקצועי ובמקום שינון ומאמצי זכירה יוכל הוא להפנות את משאביו להיבטים החינוכיים של מקצועו.

אטרקטיביות המחשב
ההורים של ילד שמכור למשחקי מחשב - בראותם יושב במשך שעות, מהפנט את הצג ומתהפנט על -ידו- מעלים געגועים אל הימים בהם דאגתם הייתה נתונה לצפיית-יתר של ילדם בטלוויזיה. למשחקי המחשב, במינון סביר, תרומה חשובה בפיתוח כישורי זריזות, ריכוז, התמדה, תיאום עין-יד ועוד.לכוח המשיכה של המחשב יכול להיות גם תפקיד חשוב בשיפור דרכי הלמידה. הלמידה הממוחשבת מעלה את ההניעה, מגישה חומר מעניין המפתה לאתגר ולהתמודדות ובניגוד למשחקי המחשב, היא אינה ממכרת. המחשב, כאמור, נותן משוב של הערכה אך אינו שופט ובעיקר אינו מאבד את סבלנותו נוכח
ניסיונותיו המרובים של הילד בדרך אל ההצלחה.




.

ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©
הבאביתקודם