עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי


.









+ פרקי המסע


 


 







.

ראשית התקשורת ההמונית הופיעה במאה ה-19 בדגם של אחד לאחד - הטלפון, הטלגרף. בתחילת המאה ה-20 באה המדיה של אחד לרבים - הרדיו, הטלוויזיה - ובסופה, תקשורת הרבים אל רבים - האינטרנט.

כתב חדש נולד - בתהפוכות המסחררות של התקשורת החדשה מצטיירת תופעה מופלאה,
רבת הבטחות - ההיפרטקסט.

"הכתב הוא מכונה, הכתיבה היא טכנולוגיה", טוען אריק דוויס, בספרו Techgnosis. הופעת הבכורה של הכתב הקדום גרמה לתהיות ולחששות רבים.

בפאדו של אפלטון ישנה אגדה על תות
Thoth- האל המצרי של הכישוף וההמצאות -שהציע למלך תאמוס דורון:Techne חדש, הכתב. המצאה חדשה זו - מבטיח תות -תגביר את הזיכרון ותעצים את התבונה.

הסרוב הטכנופובי לא איחר לבוא ותות ננזף, בזו הלשון, על המצאת הכתב: "המצאה זו שלך תביא לידי שכחה בנפשות הלומדים, משום שלא ישתמשו יותר בזיכרונם. הם יתנו את אמונם באותיות הכתב החיצוניות ולא יזכרו את עצמם. הדבר המסוים שגילית אינו כלי-עזר לזיכרון, אלא להעלאת זיכרונות, ואתה מעניק לתלמידיך לא את האמת, כי אם את צלמה של האמת בלבד. הם ישמעו דברים רבים, אך לא ילמדו מאומה. הם יהיו כאילו יודעי הכל,אולם למעשה לא; ידעו מאומה. הם יהיו חבורה משעממת אשר תופיע כחכמה, אך לא תהיה כזאת במציאות".

המצאת הדפוס עוררה אף היא חרדה גדולה לשלמות החברה. בתקופה שקדמה להמצאתו של
גוטנברג בני-אדם רכשו חדשות כאירוע חברתי. הם התכנסו בכיכרות ודנו בצוותא בחדשות שהובאו אליהם מפי עוברי-אורח. קריאת הספר, העיתון, שברה את המסגרת החברתית הזאת ואיימה בקיטוע ובפירוק הקהילה.

ידע ואוריינות נחשבו מאז ומעולם לכוח ששייך למעמד השולט.
פרומתיאוס נענש באכזריות על מתן האש לבני-האדם. במצרים העתיקה הכתב נקרא "שפת האלים". העבדים לא הורשו ללמוד קרוא וכתוב. האותיות הכתובות שהביאו לכל את הידע,שברו את מחיצות המעמד החברתי ותרמו לתהליך של שוויוניות ודמוקרטיזציה. ברמת ההשפעות הפוליטיות, הטכנולוגיה והכתיבה מובילות לקיום מבוזר ומשוחרר.

הכתב החדש שנוצר מעורר אף הוא רגשות מעורבים. ההיפרטקסט הוא דרך כתיבה רב-ממדית ורב-כיוונית. בהיפרטקסט הצגת המידע אינה ליניארית, כמו; בכתיבה המוכרת לנו אלא הקשרית, אסוציאטיבית. באמצעות קישורית המחוברת למילה, ניתן לעבור לממדים אחרים - מידע נוסף, תמונות, צלילים, וידאו -של הנושא שבו דן הכתב. ההיפרטקסט  שובר את המוסכמות של הכתיבה הסטנדרטית. "הוא מבטל את הגבולות בין טקסט אחד לשני, בין מחבר לקורא, בין מורה לתלמיד" G.P. Landow.

גיהוץ המחשבות
היתרון הבולט ביותר של ההיפרטקסט הוא שהוא כתוב כפי שאנחנו חושבים. הכתיבה הליניארית "מגהצת" את מחשבותינו ומזרימה אותן בשביל ממושמע לקראת יעד המסר. ההיפרטקסט יכול להתנועע לכל כיוון שהמחשבה הפרועה והמטולטלת רוצה בו. הקורא יכול ללכת בדרכו-הוא, לפי העדפותיו ולא לפי הכיוון שמוכתב לו על-ידי הכותב.

vertigo
בהרפתקה האוריינית החדשה - שמביאה תוכן, תמונה, צליל, ידע רב-ממדי ומתוכלל - קל מאוד ללכת לאיבוד. אינטרנאוטים רבים חווים את תעתועי השיטוט שבמהלכם הם מגלים שהגיעו למקומות תמוהים ביותר ושוב אינם זוכרים מדוע הם יצאו דרך. כשנכנסתי ל"נט" כדי לברר את שמה של ציפור חצופה שמעירה אותי כל בוקר בצפצופיה הצווחניים - במבטא הונגרי - מצאתי את עצמי ביערות הגשם, פגשתי דינוזאורים וכשהגעתי למפץ הגדול לא היה לי כל מושג איך הגעתי ומה אני עושה שם. את שם הציפור  אני עדיין לא יודעת. סיפורים דומים ואף פתטיים יותר על "ורטיגו" הגלישה של הקורא באינטרנט מופיעים  בו לרוב. מוחות ממושמעים לא נופלים במלכוד זה אך אני משערת שהם שואבים את המידע שלהם מאנציקלופדיות ולא מהאנרכיה הססגונית והרועשת של האינטרנט.

סוף האינטרנט
אחד האינטרנאוטים הרחומים החליט לשים "קץ" לשיטוט האין-סופי במרחבים הוירטואלים. הוא פתח אתר בשם "סוף האינטרנט" והציג אותו כתחנה  האחרונה עבור הגולשים המותשים. באתר אין קישורים לשום נקודה אחרת, לחצני הקדימה; והאחורה אינם מצייתים ומאתר זה אין יותר לאן ללכת.

ההיפרטקסט
אבי הרעיון של ההיפרטקסט הוא בוש
Vannevar Bush שהציע במאמרו "As We May Think" דרך חדשה לתיוק ולשליפת מידע ממסמכים. כאשר פריטים מסוימים מתויקים, הם מסודרים לפי מספור או א"ב והמידע מאותר )אם הוא מאותר( במעקב מתת-קבוצה לתת-קבוצה. החשיבה האנושית עובדת על דרך אסוציאציה ולא בשיטת תיוק זו.

כאשר המחשבה מעלה פריט, פריט נוסף עולה בתודעה בהתאם לרשת סבוכה של נתיבים הפרושים בתאי המוח. המכונה לא  כולה לקוות לשחזר באורח מלאכותי את התהליך הרוחני הזה אך היא יכולה ללמוד ממנו. הלקח הראשון שניתן להפיק מכך הוא שאת הברירה על דרך האסוציאציה - במקום הברירה בשיטת האינדקס - ניתן למכן.
 
xanadu
המונח היפרטקסט הוטבע על-ידי נלסון
T. Nelson במובן של כתיבה לא רציפה. מערכת ההוצאה לאור שלו נקראה Xanadu ויצאה לשוק בשנת 1989. המכונה של נלסון מקשרת בין מסמכים אלקטרוניים וצורות אחרות של מדיה לבין סרטים, וידאו וציורים. מאז נוצרומעיינים ומערכות היפרטקסט רבות. המערכת האוניברסלית המאפשרת קישור בין כל החומר שקיים בקנה-מידה עולמי היא ה- World Wide Web WWW - שפותח בשוויץ.

html
הכתיבה בהיפרטקסט בנויה על שפת קודים המכונה HTML hypertext markup language. אנשי מקצוע שמרבים לכתוב באינטרנט רוכשים את השפה ואילו חובבנים - כמוני - משתמשים בתכנות קידוד שנבנו למטרה זו.

ברשת התקשורת של האינטרנט קיימים קשרים מצטלבים רבים בין ערוצים. העיבוד המורכב של הנתונים שמוזרמים אל הרשת יוצרים דמיון בין עבודת המוח לבין התהליכים המתרחשים באינטרנט. הדבר הוליד את הדימוי של הרשת ל"מוח  גלובלי".

email
האינטרנט מאפשר אפיקי תקשורת הן לשיחה  בזמן אמת והן לדיאלוג מושהה. הדואר האלקטרוני הוא המצאה נפלאה שבאה להוזיל, לפשט ולייעל את התקשורת המושהית. כמו בתא הדואר של ביתנו המציאותי כך גם בדואר האלקטרוני יכולה  להיות הצפה של תדפיסי פרסומת וחומר תעמולה טורדני. הדבר אינו מתמיה, אנחנו מביאים אל האינטרנט את עצמנו לכן הוא משקף אותנו. נקווה שלא יקרה לנו מה שקרה לנרקיס, שלא נתאהב בבואתנו עד קהות החושים.

כוח הכתיבה
הכתיבה היא הליך של עיצוב חשיבה - גיבוש ופיסול של רעיונות, מסרים ומשמעויות. מעשה הכתיבה משול ל"דגירה" שבמהלכה תהיות, הרהורים, רעיונות חבויים ומעורפלים לובשים צורה, מקבלים שם ומתממשים בתודעה. בתהליך זה משכין הכותב סדר, בהירות והיגיון בעולמו הרוחני, מטפח ובנה תובונה ידע חדש. התוצר המוגמר - המילים הכתובות- הוא רק גולת הכותרת של תהליך רב חשיבות זה.

הכתיבה מעצבת ומארגנת את המחשבה, אך היא יכולה להיות גם הרפתקה אינטלקטואלית ורגשית מעשה - של חקר וגילוי עצמי. בכוחה לשחרר מונולוג פנימי ולזמן מפגש להיכרות עצמית ולגילוי הזולת.

לכתיבה מאפיינים ייחודיים המבדילים אותה משאר הישויות הלשוניות. השפה המדוברת מערבת שפת גוף עשירה: מבע, צליל ותנועות מלווים את המילה הנאמרת ומעניקים לה נופך תקשורתי משלהם. המילה הכתובה חייבת להעביר בכוחות עצמה את הרעיון ואת המסר, משום כך מוטלת עליה חובת הניסוח הרהוט והחד-משמעי. מתוך ספרי יסודות ההבעה הכתובה

הכתיבה הליניארית
הכתיבה החדשה של האינטרנט הולמת את דרך החשיבה האסוציאטיבית אך לא את דרישות ההבעה הרהוטה. החשיבה אינה ליניארית אך ההבעה חייבת להיות כזאת. אם הדובר יעמיס על השומע -או הכותב על הקורא - את נפתולי מחשבותיו, את כל "הקפיצות האסוציאטיביות" שחלקן מעוגנות בהקשר הגיוני וחלקן הן תולדה של חוויה אישית, הוא לא יובן. ההקשר, בכתיבת ההיפרטקסט, היא רשות והקורא הוא המחליט אם רצונו להישאר על קו הנושא המרכזי -שפניו אל המסר -או לרדת מ"דרך המלך" אל השבילים הצדדיים של הסוגייה. החשיבה הלטרלית והחשיבה האסוציאטיבית יכולות להעשיר את ההבעה אך רק אם הן משולבות במיתון ומתוך משמעת והבלגה.

התקשורת המדברת
בעוד התקשורת המתכתבת מחדדת את הבהירות ומחייבת התנסחות רהוטה, התקשורת בעל-פה מאפשרת ספונטניות ונגישה יותר להמוני האינטרנאוטים. מומחי המחשב שוקדים על פיתוח תכנות "משוחחות" לעת-עתה ללא הצלחה מרובה.  אחד הטכנופובים המוצהרים והגאים מספר על איש שקיבל מהוריו תכנה מדברת כזאת. מפעיל התכנה מדבר אל המחשב ודבריו מתורגמים לשפה כתובה על הצג. האיש פנה אל המחשב ואמר: Thanks, Mom and Dad ועל הצג הופיע המשפט המקברי This man is dead.

אורתוגרפיה חדשה small talk
כיאה לבני חברה אנרכית, אינטרנאוטים רבים החלו למרוד בחוקי הכתיב הנוקשים וכותבים בכתיב רדוד shallow שבו המילה נכתבת כפי שהיא נשמעת. המרחב החדש מפגיש גולשים מכל רחבי תבל ופישוט הכתיב מקל מאוד על התקשורת. אתרי מפגש רבים החלו ליצור"מילון מונחים" ייחודי להם.

כאשר הצטרפתי למועדון okbridge באינטרנט שבו 17.000 חברים מעשרות מדינות ומתקיימים ומשחקים בכל שעות היום והלילה נדהמתי לגלות את השפה החדשה של "הפטפוט החברתי" המלווה את המשחק. את המשפט: "i c, u r from israel. its nite in ur country" עוד הצלחתי לנחש. כאשר ידידי החדש מסין כתב lol הייתי משוכנעת שכוונתו ל-little old lady כינוי בז'רגון הברידג' לשחקנית מבוגרת שעם המראה התמים ושערות השיבה מבלבלת  את היריבים, מרפה את דריכותם ומפילה אותם בפח. תהיתי כיצד הוא הצליח לזהות אותי כל-כך מהר עד שהתברר
לי ש- lol פירושו laughing out loudly כלומר ידידי הסיני פשוט "התפוצץ מצחוק".



.

ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©
הבאביתקודם