עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי











+ פרקי המסע


 


 







.

בתום המסע בתהפוכות העידן הטכנולוגי הגיע הזמן לעשות הפוגה לסיכום ביניים, לספירת המלאי ולמבט זהיר לעבר העתיד.

כדי לשרוד במאבקי הקיום, אבותינו הקדומים - איטיים, מסורבלים, פגיעים - הימרו על העצמת מוחם, על פיתוח כושר החשיבה. לאחר שהמוח ההומינידי השיג את המסה האנטומית הקריטית שלו הוא החל להתרחב באמצעות יצירת ה-techne.

הטכנולוגיה היא שלוחה, הסתעפות והעצמה של המוח האנושי, שלב חדש בתהליך האבולוציוני של האדם. הטכנולוגיה אינה רק יצירת כלים לשם שליטה בסביבה, היא גם תיעוד הידע ויישומו בתכנון, ביצירה ובשיכלול של הכלים האלה.

המידע, תיעודו והפצתו
עולם החי והצומח משמר את המידע החיוני לקיומו  במאגרים הגנטיים שלו. האדם רתם להנצחת המידע גם את הטכנולוגיה התקשורתית שהוא יצר. הוא המציא את הכתב, ה-techne התקשורתי הראשון, את הדפוס ואת מסדי הנתונים הכבירים של המחשב. במקביל להמצאת האמצעים לשימור המידע הוא יצר טכנולוגיות תקשורת להרחבת ההפצה והנגישות אל המידע.

ראשית התקשורת ההמונית הופיעה במאה ה-19 בדגם של אחד לאחד -הטלפון, הטלגרף. בתחילת המאה ה-20 באה המדיה של אחד לרבים - הרדיו, הטלוויזיה - ובסופה, תקשורת הרבים אל רבים המחשב והאינטרנט של ימינו.

בראשית, למידע היה תפקיד פשוט ומוגדר - לפתור בעיה. עם השנים חלה הסתאוות ובמקום אמצעי, המידע הפך למטרה בפני עצמה, לערך עליון ולנכס שלא יסולא בפז. החברה המודרנית מרוממת ומתגמלת את המידע, מעמיסה על תלמידיה ועל אזרחיה הררי נתונים ועובדות מבלי לטרוח להעניק להם פסק זמן ואמצעים לעיבוד - להמרת המידע לידע מוטמע ומשמעותי.

אזרחי עידן הטכנולוגיה נחנקים בערפיח המידע ומתעמתים עם מילכוד פרדוקסלי. הנחשול הגואה של המידע מפעיל את מנגנוני הבקרה שתפקידם - לכאורה - לארגן ולהטמיע את המידע החדש. אולם - למעשה - מנגנוני הבקרה האלה הם מידע טכנולוגי נוסף שבמקום להסדיר, מעצימים את כמויות המידע ודורשים הסברים חדשים שהולכים ומעצימים את... שמעצימים את... עד אובדן השליטה ...

.It has become appallingly obvious that our technology has exceeded our humanity
A. Einstein

מאפייני הטכנולוגיה העכשווית
המאפיין הבולט והמטריד ביותר של הטכנולוגיה התקשורתית בת-ימינו הוא הקצב המסחרר של התהוותה. חוק מור המפורסם ממחיש יפה את הדהירה האכזרית של תהליכי השינוי. רכבת השדים לא הייתה נוראה כל כך אילו יכולנו - מדי פעם - לרדת ממנה. אולם מותגי הטכנולוגיה משתזרים זה בזה ואנחנו בני ערובה של התכסיסים המונופוליסטים של חברות-העל.

המצלמה הדיגיטלית לא תוכל להעלות את התמונות על המחשב אם זה, חלילה, לא מצוייד במערכת ההפעלה החדשנית והיקרה. אנו נדרשים למירוץ שידרוגים שבו עוד בטרם הספקנו לעיין בהוראות השימוש של מותג כלשהו וכבר עלינו לרכוש את המהדורה המשוכללת שלו.

in this place it takes all the running you can do, to keep in the same place
"the Red Queen in Lewis Carroll's "Through the Looking Glass
המגלומניה.
הטכנולוגיה מהפנטת וממכרת. היא מעניקה למדענים תחושה מגלומנית של קסם הבריאה. המצוד הסהרורי אחר "הדבר הכי קרוב לכלום" ממחיש את מירוץ האמוק אחר סודות החומר והאנרגיה. האלכימאות של המאה ה-21 התחילה לייצר חקלאות, מותגים ואנשים משופרים. ואם ישות "על גבול הוירטואלי" הצליחה להעביר על דעתם את מאורות המדע, כיצד הם יתמודדו עם הפיתוי של בריאת ה-megaman, הגזע חדש.

האם איבדנו, האם נאבד שליטה
"מותגי הטכנולוגיה הם צאצאי המוח האנושי ובסופו של דבר הם יתבגרו ויהיו עצמאיים ויעשו דברים שאינך יכול לדמיין ולהעלות על הדעת - בדיוק כפי שעושים  זאת הילדים הביולוגיים שלנו" אומר
Hans Moravec אבי הרובוטים בסלחנות פטריארכלית.

את "אחריות היוצרים" חיפשנו - לשווא - לאורך כל מסענו בעידן הטכנולוגיה. מי ילחץ על הבלמים לפני שהטכנולוגיה תדהר אל "הייחודיות", אל אותו גבול בלתי חדיר לדמיון ולשליטה האנושית?

techorealism-
"הדרך הטובה ביותר לנבא את העתיד היא להמציא אותו", אומר Alan Kay ממייסדי PARC Xerox Palo Alto Research Center. האם אנחנו באמת מעוניינים בעתיד שיעוצב על-ידי כרישי ההיי-טק?

התנועה לטכנוריאליזם שהוקמה על-ידי עיתונאים ומומחי המחשב לא האריכה ימים. המניפסט של הטכנוריאליזם צריך להיכתב - אולי - על-ידי הצרכנים של הטכנולוגיה ולא על-ידי יוצריה.

Learning is what most adults will do for a living in the 21st century."- Perelman"

learning
בין תסריטי האימה של ההכחדה האפוקליפטית לבין נבואות סהרוריות על חיי נצח מסתמנת מגמה מפוקחת ושפוייה שפונה אל התבונה של האדם. המסרים של
ריינגולד, אסימוב, סייגן, סטרלינג, פופר רבים אחרים חייבים להגיע לילדינו כדי להאיר את דרכם לקראת העתיד המורכב והמביך ושיהווה את חייהם.

למקצע את העתידנות וללמד את העתיד כדי להפסיק את שלטונם של
נוסטרדמוס והקוראים בשיירי קפה על תרחישי עתידנו יש למקצע את חקר העתיד. העתידנות כמדע קיימת כבר מזה שנים רבות אך היא משרתת בעיקר את הזירה הכלכלית, הפוליטית ואין לה דריסת רגל משמעותית בעולם החינוך. מוסדות ההוראה נוברים בספרי ההיסטוריה, משננים תאריכים ואירועים מהעבר וזונחים את המבט קדימה - את לימודי העתיד.

ערכת השרדות
ערכת ההשרדות במאה ה-21 צריכה להכיל אוריינות דיגיטלית, דרכי למידה וחשיבה חדשות. כדי למלא את חובתם בהכשרת הדור הצעיר לקראת עתידו, בתי-הספר ייאלצו לנער מעליהם את שכבות האבק, להיגמל ממסורות קדומות ולהתעמת עם המציאות החדשה.

אזרחי המאה ה-21 יידרשו לפתח בלמים, מנגנוני בקרה, חשיבה ביקורתית על-מנת להתגונן מפני הפיתויים הקלים, ההונאות, ערפיח המידע והקצב הרצחני של הטכנולוגיות החדשות.



.
ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©
הבאביתקודם