עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר מה חדש? כיתבו לי


.

בול נולד בזמן הלא-נכון, במקום הלא-נכון ובוודאי במעמד הלא-נכון - לא היה לו כל סיכוי להפוך לגאון מתמטי - ובכל זאת הוא עשה זאת. Kerry Redshaw באתר Pioneers

האלגברה הבוליאנית מהווה את היסוד לטכנולוגיה של התקשורת המודרנית, הטלפון, הטלוויזיה ואת הצעד הבסיסי למהפיכת המיחשוב.

אישיותו, גאוניותו וסיפור חייו של בול מופלאים כל כך עד שנדמה שהם לקוחים מספר אגדות. הוא נולד ב-1815 בלינקולן, אנגליה. אביו היה סנדלר שעל עשיית נעליים העדיף לעסוק במדעים ובמתמטיקה ולבנות מכשירים אופטיים.

בול הילד התחיל את לימודיו לפני שמלאו לו שנתיים. באתר היכל הזיכרון לגדולי לינקולן מסופר שיום אחד הפעוט לא הגיע לכיתה. הוא נמצא בכיכר העיירה כשהוא מאיית מילים קשות בפני קהל של עוברי אורח מתפעלים שהמטירו עליו גשם של מטבעות.

בגיל 8 בול מיצה את כל ידע המתמטיקה של אביו ועבר ללמוד לטינית אצל ידיד המשפחה - מוכר הספרים המקומי. יוונית, צרפתית, איטלקית וגרמנית הואלמד בכוחות עצמו והדבר איפשר לו נגישות אל הפרסומים המדעיים בשפות אלה הרבה לפני שהם תורגמו לאנגלית. אביו של בול עודד את בנו לקחת חלק בתחביביו - בבניית מצלמות, טלסקופים ושעוני שמש ושקד להעניק לו גם ידע מקיף בספרות מופת. המשורר החביב על בול היה דנטה והוא התעמק בעבודות של שפינוזה, אריסטו וקיקרו.

אמו של בול - שלפני נשואיה עבדה כמשרתת - הייתה אישה מרשימה אף היא. היא העבירה לילדיה את אהבת האמת והיופי. לדעתה עיצוב האופי עובר דרך אומנות, מוסיקה ופעילות משפחתית משותפת. המשפחה, על אף המצוקה הכלכלית הקשה, הייתה אוהבת, מלוכדת ומאושרת.

הסנדלריה פשטה את הרגל ובהיותו בן 16 פרנסת המשפחה - הוריו, אחיו ואחותו הקטנים - נפלה על בול. בימים הוא עבד כמורה ובלילות המשיך בלימודיו. בגיל 19 הוא פתח בית-ספר פנימייתי משלו. הרעיונות החינוכיים של בול מפתיעים מאוד לתקופתו. תכנית הלימודים הייתה מאוזנת וכללה שפות, ספרות מופת ומדעים. הוראת המתמטיקה נעשתה בהמחשות מעשיות. הוא טען שבלי ידע בגיאוגרפיה לא ניתן להבין היסטוריה. שפה יש ללמוד תחילה דרך הדיבור ורק לאחר מכן באמצעות חוקי הדקדוק והרעיון החשוב ביותר: רק ידע שהובן כהלכה מועבר לזיכרון. הוא שקד לפתח בתלמידיו חריצות, יושר, אדיבות ואת היכולת להבחין בין טוב לרע. לדעתו התפקיד הקשה - אך החשוב ביותר - של המחנך הוא לפתח בתלמידיו ערכי מוסר.

כאשר מצבו הכלכלי התייצב, בול התפנה לעזור לאחרים. הוא לימד והרצה בהתנדבות ב-Mechanics Institute, מועדון יוצא דופן ונועז בימים ההם שבו גם נשים הורשו ללמוד. הוא לקח חלק פעיל בצוות שהקים וניהל מעון לנערות במטרה למלט אותן מחיי הזנות שנקלעו אליהם.

בתקופה זו הוא החל - באמצעות כתבי עת מדעיים - בלימודים מעמקים של המתמטיקה. הוא התכתב עם המתמטיקאי Duncan Gregory, עורך ה-Cambridge Mathematical Journal שסייע לו בגיבוש רעיונותיו ופירסם את מאמריו הראשונים. הוא יצר קשר עם המתמטיקאי De Morgan - המורה הפרטי של ליידי לוולייס וידידו של באבאז' - וביקש את חוות דעתו על עבודותיו.

ב-1849 בול נבחר כפרופסור הראשון למתמטיקה ב-Queen's College, Cork משרה שהוא מילא בהצלחה רבה עד סוף ימיו. הוא נשא לאישה את Mary Everest הצעירה ממנו בשנים רבות ולזוג נולדו חמש בנות. כמו בכל תחום בחייו, בול הצטיין גם כבעל וכאב והוא לקח חלק פעיל בעבודות הבית ובגידול וחינוך הבנות.

בול עסק בתחומי מתמטיקה רבים אך החשוב ביניהם היה פיתוח האלגברה - המכונה היום - הבוליאנית. הרעיון פורסם ב-1854 במאמר ,An investigation into the Laws of Thought .on Which are founded the Mathematical Theories of Logic and Probabilities

בול הבין את חשיבות עבודתו ולאחד מידידיו הוא כתב: "כעת אני מכין לדפוס את התיאוריה שלי על Logic and Probabilities שאני רואה בה, היום, את התרומה הכי חשובה - ואולי היחידה החשובה - שהבאתי, או אביא למדע, שבזכותה - אם בכלל - הייתי רוצה שיזכרו אותי בעתיד."

ב-1864, בדרכו לעבודה הוא נרטב כולו בגשם זלעפות. בגדיו הרטובים לא מנעו ממנו ללמד כרגיל. בן 49, הוא חלה ונפטר מדלקת ריאות.

מגיל 3 בו הוא עמד בכיכר העיירה מאיית מילים קשות לקהל מעריצים ועד ימיו האחרונים בול זכה לחיבה ולהערכה של כל הסובבים אותו. למרות שלא הייתה לו כל השכלה פורמלית, עמיתיו המתמטיקאים הרעיפו שבחים על עבודתו המדעית, המליצו עליו ופרסמו את מאמריו.

ב-1967 מכתש על הירח נקרא על שמו.

מותו בטרם עת קטע את עבודתו של בול ותורתו לא המריאה עד אשר סטודנט צעיר Claude Shannon זיהה את חשיבותה, הוציא אותה מאלמוניותה והניח אותה ביסוד הטכנולוגיה התקשורתית החדשה.





.

Boole George 
1815-1864
 
 
 



 
 


 





 


 
 
 
 
 


 
 
 
 
 


 

 


.

.
ד"ר אילנה מודלינגר מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©
ביתפרק