עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר מה חדש? כיתבו לי


.

The most terrifying fact about the univers is not that it is hostile but that it is indifferent, but if we can come to terms with this indifference, than our existence
as a species can have genuine meaning. However vast the darkness, we must
.supply our own light

הטכנוספירה של המאה העשרים מאויישת ביוצרים גאוניים רבים. אחד המקוריים, המשפיעים והמסקרנים שביניהם הוא הבימאי האקסצנטרי סטנלי קובריק.

הבן הבכור של משפחה יהודית מבוססת "אני לא יהודי, אני בן של הורים יהודים" קובריק נולד בברונקס, ניו-יורק. הוא לא גילה ענין בלימודים ובקושי סיים בית ספר תיכון. בהיותו בן 13 אביו נתן לו מצלמה שפתחה את הדרך למסלול חייו העתידי של הנער. הוא החל לצלם, לבחון ולתעד את העולם בביקורתיות אמיצה ושוברת מוסכמות - ללא מילים - באמצעות התמונות.

לאחר שנים אחדות בהן הוא עבד כצלם בעיתון Look, קובריק החל בעשיית סרטי תעודה קצרים ומאוחר יותר בסרטים עלילתיים מסחריים. קובריק, יוצר פרפקציוניסט היה מעורב בכל שלבי הכנת הסרט, ליהוק, תפאורה, אורות, תסריט,  בימוי  ועריכה - ובשערוריות רבות שהוציאו לו שם של במאי קשוח שכדברי אחד השחקנים "שברון לב היה הסיכון שלקחו  על עצמם האנשים שעבדו עמו".

בשנת 1962 קובריק - עם אשתו השלישית - עבר לאנגליה ונשאר בה עד סוף ימי חייו. הוא קנה אחוזה ענקית, הקיף אותה בחומות גבוהות ובשלטי אזהרה נגד הסגת גבול והסתגר בה עם כלביו, חתוליו ובני משפחתו.

נמוך קומה, לבוש בבגדי צבא מרופטים ונעליים מגושמות, בעל זקן סבוך ושער פרוע, מטיל חיתתו על הסובבים, קובריק החל ביצירת סרטי המופת המקוריים ביותר של המאה העשרים.

ב-1964 יצא סרט הפולחן שלו Dr . Strangelove, or: How I Learned to Stop; Worrying and Love the Bomb סאטירה פוליטית ארסית נגד מרוץ החימוש הגרעיני, מאזן האימה ומלחמות בכלל שנוצרה בעיצומה של המלחמה הקרה בין מעצמות-העל.

סרטו  המצמרר של קובריק על עתיד דיסטופי  אלים וחולני "A Clockwork Orange", מלווה בסימפוניה התשיעית של בטהובן מנוגנת על סינתסייזר חשמלי, עלה על המסכים בשנת 1971. הסרט השנוי במחלוקת עורר זעזוע ציבורי עמוק ואפילו Anthony Burgess שעל יסוד ספרו נוצר הסרט ניסה להתנער מחלקו באימה. המהדורה האנגלית של הספר הסתיימה ב"הפי אנד". הגיבור, התגלמות הרוע, מוצא בעצמו, לאחר ההתנייה של דיכוי השדים, שבבים של אנושיות. המו"לים באמריקה השמיטו את הפרק האחרון. קובריק בחר בסיום פסימי זה לפיו הגיבור חוזר לסורו, אל הנהנתנות והאלימות הברוטלית.

עלילת הסרט מתרחשת, לכאורה, בעתיד הקרוב, למעשה היא שיקפה את המציאות של שנות ה- 70. שיטת Ludovico להתנייה שהופעלה לדיכוי אלימות-העל של גיבור הסרט הפסיכופט, מגובה בתיאוריה הביהביוריסטית של סקינר, שימשה לריפוי "הסטייה" ההומוסקסואלית שבמהלכה הוזרקה ל"חולים" תרופה מעוררת בחילה בשעה שהם אולצו לצפות בתמונות של גברים ערומים. הז'אנר של המדע הבדיוני - כמנהגו - שימש כסוואה לביקורת נוקבת ומרה על הסתאבות החברה של שנות ה-70.

כאשר אלימות-העל שהוצגה בסרט החלה להוות השראה לחקיינים, ואיומים על חייהם של בני משפחתו החלו לזרום אל קובריק, הוא אסר על הקרנת הסרט באנגליה. הסרט חזר אל המסכים בסוף המאה העשרים, לאחר מותו של הבימאי.

יצירת המופת המקורית והמופלאה ביותר של קובריק היא הסרט A Space Odyssey :2001

שנות ה-60 וה-70 של המאה העשרים היו שנים אפלות של יאוש ואכזבה. המלחמה הקרה בין מעצמות-העל, האיוולת של מלחמת וויאטנם, רצח הסמלים של התקווה, מרטין לותר קינג והאחים קנדי השרו רוח נכאים על האומה האמריקאית ונדרש מהלך מרחיק לכת כדי להשיב את הגאווה ולטעת תקווה מחודשת בצעירי התקופה. הפתרון המושלם לשיכוך המרירות והמחאה נמצא בהפניית הזרקורים אל הטכנולוגיה של החלל והגברת קצב המירוץ לירח.

"האודיסיה בחלל" הוא סרט איטי ומהורהר, עם דמויות דוממות ומנותקות. העלילה פרומה, מיסתורית, מרומזת. בדממת החלל האינסופי יש רק תמונות מרהיבות ומוסיקה. קובריק הוא אמן של הויזואלי, והסרט, דמוי סימפוניה של מראות, משאיר את פיענוח העלילה לדמיונו של הצופה.

קובריק מסרב לפרש את המסרים של סרטיו. "הסרטים דנים ברגשות ומשקפים חוויה פנימית, לכן תיאור מילולי של משמעות הסרט אינו אלא  הולכת שולל". הוא מיפה את כוחו של הצופה להבין, כאוות נפשו את סרטיו. You are free to speculate, as jou wish, about the" "philosofical and allegorical meaning of 2001

השחקן הראשי בסרט הוא Heuristically programmed ALgorithmic computer
HAL האל המחשב, מסור במלואו למשימה, לוקה בהתמוטטות עצבים. רדוף על-ידי רעיונות פרנואידים, האל משוכנע שחברי הצוות מסכנים את הצלחת המשימה, הוא נתקף באמוק רצחני וקם להשמיד אותם.

"האודיסיאה" זכתה לפרשנויות רבות ומגוונות אך מסתמנת הסכמה רחבה שהיא הביאה את בשורת ה-posthuman כאשר בהתנסות המיסטית בזמן ובממד אחר, בהתמזגות של האדם עם המכונה נוצרת ישות נאורה, ה-
Starchild.

"הוא היה מוקסם מרעיון הבינה המלאכותית" מעידה הסופרת Sara Maitland ששיתוף הפעולה שלה עם הבמאי על תכנון סרטו ".A.I" עלה על שרטון. "הוא שאף לחולל שינוי תרבותי. אם הרובוטים נוצרו על-ידינו ופועלים כמונו, למה שהם לא יהיו כמו הילדים שלנו?. הוא האמין שמכונות אינטליגנטיות ומרגישות הן התגלמות האנושי שמטיבה להסתגל לסביבה. הן העתיד שלנו". הסרט, שקובריק לא הספיק לממש, היה אמור לחבב אותן, את המכונות, עלינו.

מאחורי החומות ושלטי האזהרה מפני הסגת גבול של אחוזתו, קובריק מתןאר כאדם נינוח וידידותי. האנשים שהורשו להיכנס לממלכתו הפרטית פגשו את היוצר המזהיר, הלבבי, שופע הידע והרעיונות.

קובריק לא הספיק לממש את ".A.I". שפילברג עשה זאת במקומו עם ההקדשה "For Stanley"

במהדורת March 8, 1999 של ה-The New York Times מופיעה מודעת הפטירה

Stanley Kubrick, Film Director With a Bleak Vision, Dies at 70

סטנלי קובריק, הבמאי המתבודד, יוצר הסרטים הקלאסיים כמו A Space ,Dr. Strangelove , Odyssey :2001' ו-''A Clockwork Orange'' נפטר, לפי הודעת משפחתו, אתמול בביתו באנגליה. הוא היה בן 70 במותו. המשטרה זומנה לאחוזה הכפרית של מר קובריק שבה הוכרז מותו אתמול אחר הצהריים. לפי דובר המשטרה "לא נמצאו נסיבות מחשידות כלשהן" משפחת קובריק הודיעה על מותו ואמרה שלא תהיינה תגובות נוספות.

בשתי מהדורות נוספות של העיתון מופיעות הודעות התנצלות על טעויות שנפלו בדברי ההספד הקצרים שנכתבו על הבמאי.

דברי ההספד של שפילברג לזיכרו של האומן היו מכובדים יותר:

He copied no one while all of us were scrambling to imitate him. He created"
"...more than just movies. He gave us complete environmental experiences




.

Stanley Kubrick
1928-1999
 
 
 



 
 


 


 
 
 
 
 


 
 
 
 
 


 







.
.
ד"ר אילנה מודלינגר
מסע בעידן הטכנולוגי
Copyright ©