.

 
 

 
 
 
 
 
 






 

.

מיתוסים

התופעה של ה-AD/HD עטופה במיתוסים ובאי-הבנות רבות.

בשנים האחרונות הופיעו ספרים ומאמרים צעקניים ששוללים את עצם קיומו של ה-AD/HD. לפי פרסומים אלה AD/HD הוא בדיה, מיתוס שהומצא על-ידי שירותי הרווחה כדי להסוות נגע חברתי ותרבותי שמקורו בלחצים של הטכנולוגיה המודרנית או על-ידי הורים כדי להתנער מכישלונם לחנך את ילדיהם.

בעשור האחרון חלה עלייה חדה במספר האנשים שאובחנו כלוקים ב- ad/hd. בעוד שכיחות שאר התמונות הקליניות באוכלוסייה נשארה כפי שהייתה בעבר, עקומת ה -ad/hd ממריאה בזווית חדה מעלה.

"התפוצצות הריטלין"
תופעה זו זיכתה את ה-ad/hd בכינוי "שפעת היאפים של שנות ה-90 "

"מגפת ה- ad/hd" זוכה לפרשנויות רבות, ביניהן טיעונים ספוגי ספקנות,לעג, בורות ואיוולת. הסיבות לריבוי זה הן פשוטות ומובנות מאליהן. ה-ad/hd היה קיים גם לפני שזכה לגושפנקה רפואית. בעבר, קשיי הילדים שהתנהגותם נשלטה ע"י ad/hd יוחסו לכשל חינוכי של הוריהם. ההתפתחות המזורזת של המחקר הנירולוגי, מכשורי ההדמיה המשוכללים שנוצרו בעידן הטכנולוגי פתחו חלון אל הבנה הולכת וגוברת של המוח, של אותם גורמים שפוגמים ביכולת הריסון, העכבה של ילדי - ובוגרי ה-ad/hd

תופעה מעניינת נוספת שמגבירה את מספר ה-ad/hd החדשים היא "היציאה מהארון" של הורי - בעיקר האבות - הילדים המאובחנים. ל-ad/hd רקע תורשתי חזק ולהורים רבים מתברר, במהלך אבחון ילדם מה היו הסיבות לאותם קשיים שהעכירו את ילדותם וממשיכים להטריד את תפקודם כבוגרים.

אחת הדוגמאות המפורסמות היא של מנהל העמותה SchwabLearning.org שמאז "התגלית" מקדיש את כל משאביו להפצת מידע ולתמיכה בהורים של ילדים שסובלים מליקויי למידה ומ-ad/hd.

הנה ההסברים שמומחי ה- ad/hd נותנים ל"מגפה"

גם התמונה הקלינית של  "דיספרקסיה התפתחותית" עוברת תהליך למידה דומה ורבבות הילדים שנחשבו עד לפני שנים אחדות ל- "מסורבלים" זוכים סוף סוף לרהביליזציה ולזיהוי המקורות האמתיים של קשייהם.

בעוד ההתנהגות התזזיתית והמסוחררת של ילדי ה-ad/hd חושפת לעיני כל את קשייהם, הילדים שסובלים "רק" מ-add ללא פעלתנות-יתר לא מסגירים בקלות את מצוקתם ורבים מהם מהווים עדיין קורבן להתעלמות ולאי-הבנה מצד הסביבה החינוכית שלהם.

אידאליזציה the gift of ad/hd

גישה אחרת אל ה-ad/hd מרחיקה לכת עד לאידאליזציה של התופעה. לפי המגמה הזאת, סגנון החשיבה של ה- ad/hd מעניק לבעליו יכולות יוצאות דופן של יצירתיות ושחרור מהכבלים של שיטתיות ומבניות. חסידי הגישה הזאת מונים ברשימות מרשימות את גאונות ה-ad/hd. מוצארט, איינשטיין, ג'ון קנדי, ביל קלינטון, ביל גייטס הם נציגים אחדים של החשיבה האחרת.

יתרונות "החשיבה האחרת" של האנשים בעלי ad/hd טרם הוכחו וקהיליית המומחים מתכחשת לניסיונות האידאליזציה. ad/hd הוא מטרד התנהגותי אך אינו פוגם ביכולת האינטלקטואלית של הסובלים ממנו. התפלגות הרמה השכלית בקרב הלוקים ב-ad/hd זהה לזו של האוכלוסייה הרגילה ולכן יש בוודאי גם גאונים בקרבם.

Thom Bartmann פיתח תיאוריה לפיה אנשי ה-add/hd הם "ציידים בעולם של חקלאים". הוא מונה את מאפייני החשיבה וההתנהגות של ה-ad/hd ומתרגם אותם למושגים קיומיים של הצייד.
 

היום מוסכם על רוב אנשי המדע של-ad/hd רקע ביולוגי. עובדה זו ממוטטת את כל הטיעונים בדבר האחריות החינוכית של ההורים, קשירת הקשר של גורמי הרווחה כדי להסוות כשל תפקודי, התפוצצות המידע של העידן הטכנולוגי, דרכי הוראה לקויות או סרובו של הילד להתיישר עם המוסכמות.

דמיסטיפיקציה
דעות קדומות, אמונות תפלות מעוותות את שיקול הדעת, מפלות לרעה ומשבשות את המגעים החברתיים. הן יוצרות טבעת חנק סביב המוקד הבעייתי ומונעות את הגישה הטיפולית אליו. לכן, כדי לפנות את הדרך לתהליך הטיפולי יש להסיר אותן.

מל לוין, שאחדים מהעקרונות של תורתו מייושמים בפרק הטיפולי, מכנה את המהלך הזה דמיסטיפיקציה:

"לאחר הכירות עם כל הנפשות הפועלות, עם כישורי הילד, עם קשייו ונקודות החוזק שלו מתחיל תהליך שבו מסירים את כל הספיחים הפרזיטיים -המיתוסים, המסתורין, ההאשמות ורגשי האשם - שנצמדו אל הבעיה המקורית של הילד."
...

.
ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
הבאביתפרקקודם