.

 
 
 
 
 
 
 
 
 








 



.
.

טיפוח הערך העצמי

ילדים ל"ל חשופים יותר מאחרים לחוויות של מבוכה והשפלה לעיני הקהל הבית-ספרי. קריאה בקול בכיתה, רישום על הלוח, שיעורי ההתעמלות עלולים להוות עבור ילדים אלה סיוט שבמהלכו כישלונם מתממש לעיני כל. המחנך חייב להרגיע את הילדים ולמנוע את אירועי ההשפלה האלה. מורה שבכיתתו יש תלמידים ל"ל לא צריך להנהיג קריאה בקול או מתן תשובות לפי סדר הישיבה. "דילוג" רחום על הילד שמתקשה בתפקוד הלימודי מעליב לא פחות מקריאה עילגת או מתשובה שגויה שלו.

כישלונות העבר של תלמיד ל"ל למדו אותו לא לקחת סיכונים והוא נמנע מלהצביע, גם כאשר הוא יודע את התשובה לשאלת המורה.

יש דרכים רבות לדאוג לכך שהילד ל"ל לא ייעלם מנוף ההשתתפות בכיתה. ניתן לאתגר ולהפעיל אותו בכל אותם תחומי למידה שהליקוי לא פגע בהם. באשר למקצועות הבעייתיים עבורו, המורה יכול לצייד את התלמיד במידע מוקדם על הנושאים שיילמדו בכיתה ולעודד אותו להתכונן מראש ולהביא לכיתה מספר תשובות שבאמצעותן הוא יוכל להפגין נוכחות לימודית יעילה.

בספרו The self-esteem teachers מסכם Robert Brook מחקר של שנים רבות על ההשפעה של המורה על עולמו של התלמיד.

- למורים השפעה משמעותית מאוד, שנמשכת לכל אורך החיים, על תלמידיהם

- ההשפעה הזאת לא מסתכמת בהוראה של כושר אקדמי בלבד אלא בטיפוח הערך העצמי של התלמיד. חיזוק הערך העצמי - מצדו - מגביר את המוטיבציה ואת הלמידה של התלמיד.

- ההפעלה של אסטרטגיות לטיפוח הערך העצמי של התלמיד נעשית במסגרת ההוראה השוטפת ולא תובעת שעות נוספות. ההתמקדות בטיפוח הערך העצמי משפרת את הלמידה ויוצרת אוירה לימודית מרתקת ומהנה.

- אסטרטגיות קידום הערך העצמי לא זקוקות לתקציב כי אם לרגישות, לאכפתיות ולדאגה של המורה.

אסטרטגיות טיפוח הערך העצמי מעבירות לתלמידים תחושה שהם שייכים ורצויים במסגרת הבית- ספרית, מטילות עליהם אחריות באמצעותה הם יכולים לתרום, מציעות להם הזדמנויות לבחור, להחליט ולפתור בעיות ומשדרות עידוד ומשוב בונה. התערבויות חיוביות אלה חשובות לכל התלמידים, על אחת כמה וכמה עבור תלמידים המתקשים בלמידה.

כאשר המבוגרים מעלים את הפצעים של העברהלימודי שלהם הם מדברים על המורה המשפיל, המזלזל, על זה שלא הבין את המאבקים שהם ניהלו כדי ללמוד. ילדים שסובלים מל"ל פגיעים, יותר מאחרים, ליחס כזה ולמרבה הצער אפילו כעת רבים מהם מואשמים בעצלנות, בחוסר מוטיבציה ונדרשים להקדישיותר "תשומת-לב" כדי לא לשאול כל-כך הרבה שאלות. המורים חייבים לשדר לתלמידיהם שהטעויות הן חלק מתהליך הלמידה והם לא צריכים חוש מבוכה כאשר הם מתקשים להבין ושואלים שאלות הבהרה.

הגורם המכריע ביותר להצלחה בבית הספר הוא קשר אמיץ ומטפח שהתלמיד מפתח עם לפחות מבוגר אחד. התלמידים חייבים לחוש שיש מישהו בבית-הספר שהם מכירים, שאליו ניתן לפנות לעזרה ואשר יהיה לצדם ויסנגר עליהם. (מתוך דו"ח על תלמידים בסיכון גבוה)




.
ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
הבאביתפרקקודם