.

 
 
 
 
 
 
 
 
 





 


,.

נזקים נילווים

אחד המאפיינים של תסמונת הכישלון הוא התפשטות תחושת הנחיתות על תחומי תפקוד שלא מעורבים בכישלון. ההפרעה לא נשארת מבודדת והיא נוטה לגרוף אליה ו"להדביק" תחומי תפקוד בריאים. הסביבה החינוכית של הילד לא מסוגלת למנוע את הליקוי עצמו אך בכוחה להתערב ולחסום את הקונטמינציה שאורבת לו. אחד האמצעים החשובים לכך הוא התחמה קפדנית של הליקוי. תפקיד המומחה ליידע את הילד ואת מחנכיו על גבולות הפגיעה ותוצאותיה המשוערות ולדאוג לכך שהנזקים לא יפרצו את הטריטוריה הפגומה ולא "ידביקו" תחומי תפקוד בריאים.

בקרב הסובבים את הילד ל"ל קיימת נטייה לוותר לו גם בתחומי תפקוד שאינם פגועים וגם הילד נוטה להתרפק על "מסכנותו" ומנסה להשיג "רווחים משניים" מקשייו.

מניעת זיהום - קונטמינציה
תחושת הנחיתות מוזנת גם בעקיפין, ממסרים שכוונתם טובה. הגנת יתר עלולה להעליב ולגמד את הילד. דרישה בוטחת ונחושה לתפקוד מלא בתחומים שלא פגומים מעבירה לילד שדר של אמון בכוחותיו וביכולתו ובונה דימוי עצמי מחוזק.

אפקט "כדור השלג"
ליקויי הלמידה יכולים "להתנפח" גם בכוחות עצמם. ילד שסובל משגיאות כתיב, עלול - כדי להימנע מסיכונים - לדלל את ההבעה הכתובה שלו ולאמץ לעצמו כתיבה לקונית ודלה. זניחת עושר ההבעה עלולה מצדה לנוון את האוצר הלשוני ולפגום בכוח האורייני של הילד.

תכסיסי התחמקות
האינטליגנציה היא היכולת לפתור בעיות. ילדים שסובלים מל"ל הם בעלי אינטליגנציה טובה ורבים מנצלים כל נקודת .I.Q כדי "לעבור בין הטיפות", כדי לתכסס את הסביבה הלימודית וכדי להתחמק מהקושי שלהם. התכסיסים יעילים בטווח הקצר אולם בטווח הארוך הם הופכים למטרד תפקודי. תכסיסי לוח הכפל, למשל, נותנים מענה נקודתי על כפולות מסוימות אך לא יוצרים חישוב אוטומטי, מהיר, שנשלף ללא מאמצי מחשבה. ילד שהפנים את לוח הכפל באורח אוטומטי יוכל להקדיש את כל המשאבים המחשבתיים שלו לפתרון בעיה ואילו "המתכסס" יצטרך להקדיש חלק ניכר מזמנו ומכוחותיו לאיתור אותם "פטנטים" להם הוא זקוק לפתרון הבעיה.

האינטליגנציה היא נכס נפלא - יש לאתגר ולדרבן את הילד ל"ל שישתמש בה, לא על-מנת להסתיר את קשייו הלימודיים אלא כדי להתמודד אתם.

אובדן פרופורציות
כאשר ילד ניכשל בתחום לימודי מסוים, כל הזרקורים מאירים את התחום הזה. הוריו מוזמנים לשיחות, הוא מוזהר, ננזף, נדרש לשקידה, לשינון - הליקוי נכנסתחת זכוכית מגדלת ונזקיו מקבלים ממדים מפלצתיים. עם כל חשיבותה של הלמידה הפורמלית, המבוגר המפוכח יודע שלא כל תכניה הם בעלי חשיבות מכרעת לחיים יעילים, תורמים ומהנים. אין לזלזל בכישלון הלימודי אך חשוב לשמור על פרופורציות נכונות ולא להיכנס לסחרור ולאובדן סדרי העדיפויות לנוכח קשיי הלמידה של הילד.



.


ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
הבאביתפרקקודם