.

 
 
 
 
 
 
 
 
 






 



.

ליקויי למידה מיוחדים

ליקויי הלמידה המיוחדים הם "קצה הקרחון" של השיבושים שנגרמו בשל הפגיעה המוחית המזערית. הליקויים הספציפיים הם התוצאה הנצפית - במיומנויות האקדמיות, במטלות יום -יום - של כשל באחד או באחדים מהכשרים הבסיסיים שמשתתפים בבנייה של המיומנות, של התפקוד.

כאשר הדיספונקיה המוחית פוגעת, למשל, בכשרים החזותיים של הילד, ניתן לשער שהוא יתקשה ברכישה של מיומנויות הקריאה שנבנות על הכשרים האלה. המסקנות המשתמעות מכך מובנות מאליהן

כל מיומנות אקדמית - קריאה, כתיבה, כתיב וחשבון - בנויה  על כשרים רבים לכן לכישלון ברכישתה יכולים להיות גורמים סיבתיים שונים. כדי לטפל בליקויי למידה ספציפיים יש לזהות את הכושר הפגום שאחראי לכישלון ולשקם אותו בדרך אל ההוראה המתקנת של המיומנות.

בשנים האחרונות עולה וצומחת מעצמה כבירה של עזרים, תכניות ושיטות ממוכנות לשיפור ולהעשרת דרכי הלמידה. העולם המופלא המוזרם אל הכיתות ואל הבתים באמצעות המחשב - במטרה לעורר סקרנות, תיאבון לדעת ולחקור - מעשיר ומנעים את דרכו של הילד אל הלמידה ואל הגדילה. כאשר המגמה המוצהרת - או  הסמויה - של האמצעים החדשניים האלה היא עקיפת מגבלות, מניעת מאמץ ויצירת קיצורי דרך - כדי להסיר מעל התלמיד את הנטל של הלמידה המכנית - תרומותיהם ליצירת התלמיד האוטונומי עומדות בסימן שאלה.

הכשרים של זכירה, שינון ולמידה מכנית שעומדים ביסוד כל המיומנויות האקדמיות קלים לפיתוח, לתרגול ולהקניה. המגרעת הבולטת של טיפוח הכשרים האלה היא שעיסוקו בחומר רדוד ומשעמם והוא זקוק למינון גבוה של נחישות והתמדה מצד הלומד והמלמד.

תהליכי המזעור וההוזלה של עזרי הלמידה - מחשבי כיס, תכנות הגהה, מעבדי תמלילים ניידים - הופכים אותם לחלופות זמינות ונוחות שפוטרות את הילדים מחובת מאמצי השינון, הזכירה והאוטומטיזציה של החומר הלימודי. קל יותר להורה המודרני - עם גיבוי של תאוריות חדשניות - לקנות לילדו מחשבון מאשר לשבת אתו שעות אחדות על שינון לוח הכפל. במקום להקנות ביצוע וזכירה אוטומטית של מיומנויות היסוד - כתיבה, כתיב, חשבון - נוח יותר ללמד את הילד להפקיד פעילויות אלה בידי המכונה.

הילד הרגיל מסוגל להשתלט בקלות על מיומנויות היסוד של התפקודים האקדמיים ולמרות שהוא לא זקוק לשירותיה, הוא גם "מתחבר" בקלות אל המכונה שעושה זאת  במקומו. הוא ייהנה מהיתרונות של ההתנערות מהשלבים המכניים של ראשית הלמידה וידע להתמודד עם נזקיה. מתן "קביים" - לדילוג על הרמות המכניות של הלמידה - לילדים לקויי למידה דורש מחשבה מעמיקה ושיקולים אחראיים יותר. יש לגייס את כל האמצעים הדידקטיים - והאחרים - שבכוחם לייעל ולהקל על תפקודו הלימודי של הילד המתקשה, אך אין לתת בידו בצורה שרירותית את כל המתנות הטכנולוגיות ששוק שיפור הלמידה מציע.




ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
הבאפרקביתקודם