עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי

.


Erik Erikson
1902-1994

תיאוריות ההתפתחות
 
 
 
 
 
   








 





.
.

התיאוריה הפסיכו-חברתית של אריקסון

אריק אריקסון פיתח תיאורייה בת שמונה שלבים המתארת לאורך מהלך החיים - מהלידה עד שיבה - את התפתחות האדם.

בכל שלב ושלב האדם ניצב בפני קונפליקט בין צרכיו-הוא לבין דרישות החברה. התמודדות מוצלחת עם הקונפליקט, מציאת 'שביל הזהב' מבטיחה גיבוש זהות והסתגלות טובה ואילו כניעה לדחפים האישיים או לדרישות החברה, הכישלון לפתור את הקונפליקט, תביא לקשיי הסתגלות

כל שלב מאופיין במטלת חיים ייחודית שהתמודדות אתה תקדם תחושה של שליטה והעצמה של ה'אני'. פתרון מוצלח של הקונפליקט בכל של מעניק לאדם הישיג התפתחותי שאריקסון מכנה - מעלה.

הינקות - אמון לעומת חשדנות מהלידה עד גיל שנה
בשלב זה התינוק תלוי לחלוטין בדמות ההורית ופתרון הקונפליקט מותנה באופי הקשר הראשוני שמתהווה בינו לבין דמות זו. אם הדמות ההורית נענית במהימנות ובאהבה לצרכי התינוק היא תעניק לו תחושת אמון  בסיסית בסביבתו. אם צרכיו של התינוק לא ימולאו, הוא לא יכול לסמוך על סביבתו ויפתח תחושת חשדנות. הצלחה בפתרון הקונפליקט של השלב הזה תעניק לתינוק את הישיג התקווה.

הילדות המוקדמת - אוטונומיה לעומת ספק ובושה מגיל שנה עד גיל 3
התינוק לומד לשלוט בצרכיו ומתחיל להתנסות בעצמאות ראשונית. אם ההורים יעודדו ויכבדו את ניסיונותיו לעצמאות בד בבד עם דרישות חינוכיות איתנות הם יאפשרו לו להשיג את מטרת השלב, אוטונומיה. אם ההורים ימנעו מהילד התמודדות עם משימה שהוא מסוגל לה או יעודדו אותו להצליח במשימות שמעל כוחותיו הם יעוררו בו תחושות ספק ובושה.
הצלחה בפתרון הקונפליקט של השלב הזה תעניק לילד את המעלה של כוח הרצון..

המשחק - יוזמה לעומת אשמה גיל 3 עד 6
אריקסון מאמץ מהתיאורייה של פרויד את הקונפליקט האדיפלי שמאפיין את השלב הזה. בתקופת הגן הילדים מתנסים בשליטה בסובב באמצעות מערכת היחסים החברתית שהם מפתחים. הילדים שעוברים בהצלחה את השלב הזה יחושו מסוגלות לגלות יוזמה, להנהיג ולהוביל. כישלון פירושו תחושת אשמה, ספקות והיעדר יוזמה.

שלב החביון - יצרנות, חריצות לעומת רגשי נחיתות גיל 6 עד 12 
שלב זה מאופיין בפריחה חברתית. הילדים שזוכים לעידוד הוריהם ומוריהם מפתחים תחושה של כשירות ואמונה ביכולותיהם. הילדים שאינם מקבלים עידוד עלולים לפתח רגשי נחיתות שילוו אותם לאורך השנים.


גיל ההתבגרות - זהות לעומת טשטוש זהות ובלבול תפקידים גיל 12 עד 18
בגיל ההתבגרות הנערים בוחנים את עצמאותם ומתחילים לבנות את זהותם. הנערים שזוכים בתמיכה ובעידוד ועוברים בהצלחה את השלב הזה יפתחו זהות יציבה, בוטחת, עצמאית והרגשה של שליטה בעולמם. הישגי האמינות של השלב יאפשרו לנערים לאמץ ולמלא כראוי את דרישות וציפיות החברה.

אלה שנכשלים במשימות השלב הזה ישארו חסרי ביטחון, מבולבים עם זהות רופפת וחלשה.

הבגרות המוקדמת - אינטימיות לעומת בדידות גיל 18 עד 35
אריקסון מיחס לשלב הזה את יצירת מערכת הקשרים האישיים. הצעירים שהגיעו לשלב הזה עם זהות מעוצבת ובוטחת ישכילו לפתח מערכת יחסים אינטימית ואמינה. אלה שכשלו במשימות השלבים הקודמים עלולים להיקלע לבדידות ולמצוקה רגשית.

הבגרות - פוריות לעומת קיפאון גיל 35 עד 50
שלב הקמת המשפחה והקריירה המקצועית. ליווי הילדים הגדלים, יצירת האחדות עם בן\בת הזוג, הגאווה המקצועית-
ההצלחה בשלב זה מעניקה תחושה של תרומה ומעורבות פעילה בקהילה. מחיר הכישלון הוא הרגשה של תלישות, בדידות.

הבגרות המאוחרת - אחדות האני, שלמות לעומת יאוש גיל 50
המבוגרים שעברו בהצלחה את השלבים הקודמים יכולים להסתכל לאחור בתחושת סיפוק, ללא מחשבות טורדניות על החמצות ועל כישלונות. אלה שלא צלחו בשלבי החיים הקודמים עלולים להתנסות
בהרגשה של ביזבוז וביאוש.
* * *
אריק אריקסון נולד בגרמניה להורים דניים. אביו עזב את המשפחה עוד לפני הולדת בנו. אמו, היהודיה גידלה אותו לבד עד אשר נישאה לרופא יהודי. את העובדה שהוא מאומץ אריק גילה רק בהיותו בגיל ההתבגרות.

בבית הספר אריק חווה דחייה מכל הילדים. בשל המראה הנורדי - גבוה, בלונדיני, עיניים כחולות - הוא היה נושא ללעגם של הילדים היהודים ובשל היותו יהודי הוא נדחה על-ידי שאר הילדים.


חוויות קשות אלה עומדות כנראה ביסוד הענין שאריקסון גילה בסוגיית גיבוש הזהות העצמית.

הוא עבר לארה"ב, החליף את שמו מהומברגר לאריקסון והחל ללמד בבית הספר לרפואה של הרוורד.



.
ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
פרקבית