עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי




Margaret Mahler
1897-1985



תיאוריות התפתחות
 
 
 

 
 
   












 





.
.


מרגרט מהלר, פסיכולוגית אמריקאית ממוצא הונגרי, הגדירה את עצמה כחסידה של התורה הפסיכואנליטית אך יצרה תיאורייה שמתארת מזוית ראייה אחרת את התהליכים הראשונים של התפתחות האדם.

שלבי ההיפרדות והייחוד - ספרציה אידיבידואציה

בבואו לעולם ועד גיל חודש הפעוט מכונס בעצמו ואינו יוצר קשר עם הסביבה. שלב זה מהווה מעבר ידידותי ומוגן מהשהייה ברחם לעולם החיצוני.

סימביוזה עם האם
החל מגיל חודש ועד גיל חמישה חודשים, התינוק מבחין בנוכחות אמו וחי בהתמזגות מלאה אתה. ההתנסות בחוויה הסימביוטית חשובה ביותר לעתידו של הילד. היא מהוות תשתית בריאה לתהליכים ההתפתחותיים הבאים אך מעניקה גם בסיס לחיי הרגש העתידיים של האדם שיהיה מסוגל לקבל עזרה ולהיות מטופל ותלוי, לחוות התמזגות והיפרדות מאחרים. הסימביוזה היא תופעה הדדית שבה לא רק התינוק כי אם גם האם מסוגלת להסיר את גבולות זהותה ולהתמזג עם זו של ילדה.

ההבחנה
בשלב זה חלה "הבקיעה" של התינוק לעולם. שעות העירנות שלו רבות יותר והוא משיג ניידות ומסוגל להתרחק, פיזית, מהאם. הוא מתחיל לגלות ענין בסובבים  ומתקשר אתם באמצעות ובתיווך האם. הוא עושה היכרות עם האם כדמות נפרדת ממנו  שלב זה מתאפיין בתופעת "חרדת הזרים" שמעידה על כך שהפעוט מסוגל להבחין בהבדל בין אמו לבין דמויות זרות.  חרדה זו מתמתנת בזכות ה"אמון הבסיסי", כוח נפשי שהתינוק רכש בשלבים קודמים של התפתחותו.

תפקיד ההורה בשלב זה הוא להתאים את עצמו לצרכי התינוק. לספק לו סביבה תומכת, להוות עבורו מקום מפלט, להקנות לו תחושת מוגנות ולעודד אותו לצאת לפגוש וללמוד את העולם.

האימון  Practicing
 מגיל תשעה חודשים ועד שנה וחצי הפעוט הולך ומעצים את עצמאותו. הוא לומד לתקשר עם סביבתו בכוחות עצמו. תפקיד ההורה בשלב זה הוא ללוות את השתחררות הפעוט מחיק המשפחה בביטחון ולהיות נוכח ונגיש כאשר הוא חוזר אליו וזקוק ל"תדלוק" כוחות הנפש במסע בניית עצמאותו. מהלר מתארת את תפקיד ההורה כ"בסיס ביתי" שבו הפעוט מוצא את הכוח לצאת אל העולם המסקרן והמפחיד כאחד.

עם ראשית שלב האימון מתחילה "הלידה הפסיכולוגית" של התינוק. ההישגים התנועתיים והרגשיים של הפעוט מעוררים בו גאווה והתפעמות והוא מתחיל לפתחת - כדברי מהלר - "רומן עם העולם". הפעוט מתמלא תחושת מסוגלות ושליטה ותופס את עצמו "כל-יכול". בתהליך התקין, האם מסוגלת "לשחרר" את הילד ומלווה את צעדיו העצמאיים בהנאה ובגאווה.

התקרבות מחדש Rapprochement
בסביבות גיל שנה וחצי התינוק גיבש  לעצמו ישות נפרדת מהאם  לאחר התנסיויות ההתרחקות ממנה, בשלב זה הוא חש צורך לחזור ולהתקרב אליה. המפגש המחודש עם ההורה בנוי על יסודות שונים ממצב האחדות הסימביוטית הקודמת.

שלב זה מאופיין בקונפליקטים וברגשות אמביוולנטים קשים. מוקדי ההתלבטות העיקריים הם:

להיות ילד קטן בעולם גדול
תחושת האומניפוטנטיות שאפיינה את השלב הקודם מתחילה לדעוך. ההפעוט נוכח שהוא אינו 'כל-יכול'
ושהעולם גדול ומאיים יותר מכפי שהוא תיאר לעצמו והוא זקוק לגיבוי של ההורה כדי לגדול ולהשתלב בו.

כאב על אובדן הקרבה המלאה עם האם
תהליך ההיפרדות מכיל בתוכו את אובדן הקשר הראשוני, האחדות עם האם, והגעגועים אל התקופה הסימביוטית מעוררים גם חרדה וגם כאב.

חרדת הפרידה
ההתבגרות וההתרחקות מהאם מעוררות חרדה וחשש מפני נטישה של אובייקט האהבה.

התנהגות הפעוט בגיל זה מבולבלת ומביכה. הוא  נקרע בין הרצון להישאר ליד האם ובין כוחות הצמיחה שדוחפים אותו להתרחקות ממנה.

פתרון משבר ההתקרבות מחדש יבוא ביצירת "מרחק אופטימלי" Optimal distance מההורה. מרחק זה הוא טווח הקרבה הרגשית המתהווה בינו לבין דמות האם שתלווה אותו כל ימי חייו ותאפשר לו לבנות מערכות יחסים, הדדיות ותפקוד תקין.

קביעות האובייקט
בשלב האחרון של עיצוב ההיפרדות, דמות האם הוטבעה בתוך הילד והיא קיימת עבורו גם בהיעדרה.


מהלר בנתה את תיאוריית ההתפתחות שלה על בסיס עבודתה עם ילדים שסבלו מהפרעות אישיות קשות ובשל כך היא שמה דגש מיוחד על התנהגות ההורה בשלבי ההתפתחות השונים של התינוק.

טיב תהליכי ההיפרדות ויצירת הייחודיות, היציאה מההתמזגות המלאה עם האם וגיבוש הזהות האישית מותנה במהות הקשר שנוצר בין התינוק לאמו. האם שמסוגלת ללוות בתחושת ביטחון, שיודעת לעודד את המסע המורכב והמפחיד של ילדה לקראת עצמאותו מעניקה לו גיבוי לבניית זהות מתמודדת ובריאה.

היא רואה את תפקיד ההורה בליווי מסע התינוק בהתאם לאישיותו ולצרכיו. ההורה צריך להימצא לצדו של הפעוט במצב של
זמינות שקטה, מתמדת, ולהעניק לו דחיפה עדינה - בוטחת ביכולותיו  - לקראת הגדילה  תהליך גיבוש הזהות והייחודיות רצוף, מעצם טבעו, בטלטולים ובנסיגות. יש לקבל את התינוק שחוזר לצורך 'תדלוק' הכוחות בנועם ובהבנה ולעודד את ההתרחקות המחודשת מתוך ביטחון ביכולותיו.

אם התינוק משתהה - יתר על המידה- בחיק האהבה של ההורה או מרחיק לכת - מעל כוחותיו - אל העולם שבחוץ, ההורה צריך לבדוק את עצמו אם הוא מתקשה לקלוט, או לשחרר, כראוי את ילדו. הפרעות בתהליך הבסיסי של ההיפרדות והייחוד יערערו את יצירת תחושת הזהות האישית העתידית של הילד.


Mahler, M.S., F. Pine, and A. Bergman. (1975) The Psychological Birth of the Human Infant. NY: Basic Books


.
ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
תיאוריות התפתחות
Copyright ©
פרקבית