עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי

.


René  Spitz
1974 -188
7
 
תיאוריות התפתחות
 
   







 




. .

תרומתו העיקרית של רנה שפיץ, פסיכואנליטיקאי אמריקאי ממוצא הונגרי, לפסיכולוגיה ההתפתחותית
הייתה באיתור ה'אשפזת', בחשיפת הגורל הנורא של הילדים שלא זכו, בבואם לעולם, להתייחסות אנושית חמה.

בשנת 1945 יצא לאור מאמרו  'הוספיטליזם' - אשפזת - Hospitalism -An Inquiry Into the Genesis of Psychiatric Conditions in Early Childhood פרי תצפיות שיטתיות בילדים שגדלו בבית חולים.

כל הילדים האלה, ללא קשר קבוע עם דמות הורית גילו סימנים של פיגור התפתחותי, דיכאון, פגיעות גבוהה למחלות. בגיל שלושה חודשים התינוקות החלו לדעוך הסתמנה התדרדרות בהתפתחות התנועתית שלהם, הם הפכו שקטים, חסרי תנועה, אדישים.

רובם נפטרו, לא ממחלות, מבדידות. המעטים ששרדו סבלו מפיגור התפתחותי - בלתי הפיך - חמור ביותר.

בשנת 1952 שפיץ יצר סרט
שבו מתועדת הדעיכה הגופנית והנפשית של הילדים הנטושים. הסרט זיעזע קשה את קהיליית המומחים ואת הציבור הרחב והביא לשיפור משמעותי בטיפול בילדים במוסדות, בבתי יתומים ובבתי חולים.

נאמן  לתורת פרויד, שפיץ קיבל את התיאורייה ההתפתחותית הפסיכוסקסואלית אך הוסיף לה שלושה 'מארגנים' משלו. בניגוד לתורת פרויד שנבנתה על אנשים פגועי נפש מבוגרים בעלת הצביון הביולוגי- מדעי
, המארגנים של שפיץ נבעו מתצפיות בתינוקות והדגישו את הצד האנושי, את ההתפתחות הנפשית שלהם.

החיוך
המארגן הראשון, שמופיע לקראת גיל חודשיים, הוא החיוך שהפעוט מעניק להוריו. החיוך הוא עדות שהתינוק מתחיל להפריד בין עולמו הוא לבין העולם החיצוני ופוגש, בהנאה, את הדמות ההורית, הנציגה של העולם שמחוצה לו.

חרדת זרים
המארגן השני, חרדת הזרים, מופיע לקראת גיל שמונה חודשים. התינוק פיתח קשר ראשוני, אמין, עם הדמות ההורית שמעניקה לו תחושת ביטחון וחש חוסר אונים וחרדה בהיעדרה, בנוכחות דמויות זרות.

אמירת לא
המארגן השלישי, הסירוב במילה, בתנועה, במנח הגוף, מצופה לקראת גיל שנה וחצי. הילד גיבש גרעין ראשוני של זהות ששואפת לעצמאות ולשליטה.


Spitz, R.A. (1945). Hospitalism—An Inquiry Into the Genesis of Psychiatric Conditions in Early Childhood. Psychoanalytic Study of the Child, 1, 53-74

Spitz, R.A. (1946). Hospitalism; A follow-up report on investigation described in volume I, 1945. The Psychoanalytic Study of the Child, 2, 113-117
 

.
ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
תיאוריות התפתחות
Copyright ©
פרקבית