עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי




John Bowlby
1907 - 1990


תיאוריות התפתחות








 






. .


Attachment is a deep and enduring emotional bond that connects one person to another across time and space

ג'ון בולבי - פסיכיאטר בריטי - הוא אבי תיאוריית ההתקשרות בפסיכולוגיה התפתחותית.

ההתקשרות מוגדרת כ"קשר רגשי עמוק ומתמשך בין בני אדם" ובולבי סבור שלקשר הראשוני שנוצר בין התינוק לדמות המטפלת בו השפעה מכרעת על התפתחותו לאורך כל ימי חייו.

הנחת היסוד של התיאוריה אומרת שהדמות ההורית המלווה את התינוק, זו שמספקת את צרכיו שבונה אתו קשר רגשי מעניקה לו תחושה בסיסית של ביטחון. תחושת המוגנות שדמות זו מעבירה לילד מהווה בסיס בטוח לצמיחה ולחקר העולם.

פסיכואנליטיקאי בהכשרתו, בולבי סטה מההסבר הפרוידיאני של הקשר הראשוני בין האם לתינוק והעמיד אותו על ההסבר האבולוציוני כמורשת אוניברסלית של הבטחת הישרדות התינוק.

בשלושת הכרכים של עבודתו*, 'התקשרות ואובדן' שיצאו לאור בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20 בולבי שולל את הנחות היסוד של התיאוריה הפרוידיאנית בדבר המניע של התנהגות התינוק. 'אם אנחנו רוצים לקחת ברצינות את דארווין, אז מה שמאפשר לנו לשרוד אינו עונג אלא קשר. התינוק האנושי לא ימות בלי עונג, אבל הוא כן ימות בלי קשר.'


חוקרי תיאוריית ההתקשרות העלו שאופי הקשר הרגשי הראשוני מכתיב את מהלך התפתחותו העתידית של הילד. ילד שחווה קשר רגשי אמין ופיתח ביטחון בסיסי יהיה בעל הערכה עצמית גבוהה, עצמאי, יצליח בלימודיו, יפתח קשרים חברתיים טובים ויתנסה בדיכאון ובחרדה פחות מילד שלא זכה לביטחון בסיסי ראשוני.

האם אינה בהכרח הכתובת הבלעדית לקשר הראשוני הזה. התקשרות יכולה להיווצר עם כל דמות הורית - האב, הסבתא, המטפלת - שמעניקה לתינוק התיחסות רגישה, אמינה, נענית לצרכיו ובונה אתו מערכת יחסים של הדדיות. החוקרים מצאו שאיכות ההתקשרות חשובה יותר מהזמן המוקדש לה.

שלבי ההתקשרות**

מהלידה עד 3 חודשים התינוקות לא מראים סימנים של התקשרות מיוחדת לדמות המטפלת בהם. בכיים מביא אליהם את הדמות ההורית וההיענות החיובית שלהם לבואו מעודד את המטפל להישאר בקרבתם.

לאחר גיל 4 חודשים - התינוק מקבל את מבוקשו מכל דמות מטפלת אך מתחיל להראות סימנים של העדפה לדמות ההורית העיקרית.

לאחר גיל 7 חודשים - העדפה ברורה של דמות הורית ראשית. התינוק פונה אליה להגנה, לנחמה, לביטחון. הוא נרתע מזרים ומגלה סימני מצוקה כאשר הוא מופרד מהדמות ההורית.

לאחר גיל 9 חודשים - הפעוט מפתח התקשרות עם דמויות משמעותיות רבות שבסביבתו.

המחקרים מעלים שילדים שלא חוו התקשרות ראשונית חיובית עלולים להיכשל ברכישת ביטחון ותחושת מוגנות בסיסית ולפתח הפרעות אישיות קשות.


* התקשרות ואבדן. כרך א - התקשרות,  בייסיק בוקס, ניו יורק, 1999

התקשרות ואובדן. כרך ב - פרידה: חרדה וכעס. הספרייה הפסיכואנליטית
הבינלאומית, מס. 95,
הוצאה לאור הוגארת, לונדון, 1973

התקשרות ואובדן, כרך ג - אובדן: עצבות ודיכאון. הספרייה הפסיכאנליטית
הבינלאומית מס. 109, הוצאה לאור הוגארת, לונדון, 1980
 
**נבנה על יסוד עבודתם של
H. Rudolph Schaffer and Peggy E. Emerson The Development of Social Attachments Monographs of the Society for Research in Vol. 29, No. 3, (1964) , Published by: Wiley
 

.
ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
תיאוריות התפתחות
Copyright ©
פרקבית