.

 
Friedrich Froebel
1782 - 1852 
 
 
 
 
 
 
 






 

.
.

פרידריך פרובל

Friedrich Froebel מחנך גרמני ייסד בראשית המאה ה- 19את גן הילדים הפעיל הראשון בעולם.

ילדותו של פרובל הייתה עגומה, אמו נפטרה בהיותו בן שנה ואביו, כומר לותרני, התעלם ממנו כל ימי חייו. הוא התחיל ללמוד בגיל 10 כאשר הוא הועבר לבית דודו.

בנעוריו הוא התחיל להתענין בחינוך והפך לתלמידו של פסטלוצי, האיש שחולל מהפך בתפיסת מהות החינוך בדורו. מונע על-ידי רעיונות אחדים ממשנתו של פסטלוצי, פרובל פיתח תורת חינוך משלו ויצר את גן הילדים הראשון בעולם.

לפני שפרובל "המציא" את גן הילדים איש לא העלה בדעתו שילדים צעירים בני 4
עד 7 מסוגלים לרכוש מיומנויות אינטלקטואליות ורגשיות.

משנתו של פרובל נבנתה על העקרונות הבאים:

בני האדם הם יצירתיים מטבעם. ההבדל בינינו לבין צורות חיים אחרות הוא שאנו משנים את הסביבה שלנו. יותר מסתם מיומנות בנייה, המוח שלנו מאפשר לנו לדמיין את העולם ואת העתיד בשלושה ממדים.  החינוך צריך לסייע לילד להבין את עצמו כיצור יצירתי.

המשחק הוא האמצעי שמוביל ללמידה אמיתית. גילוי האופן בו דברים פועלים הוא הכרח ביולוגי. יש לרתום את המשחק למימוש הדחף "להבין", בפעילויות מיוחדות שמובילות להקניית המשמעות להתנסויות אלה.

כל ילד מתפתח בהתאם לקצב האישי שלו והוא יכול ללמוד דבר רק כאשר הוא בשל לכך. בשיטת פרבל הגננת עובדת עם כל ילד בנפרד אך היא מציבה כמטרה את שילובו בקבוצה ומנחה אותו לכך.

החינוך פירושו הובלה לקראת הידע (educare = להוביל). הניסיון להחדיר בכוח ידע למוח הצעיר הוכיח את עצמו - במשך דורות - כחסר תועלת . זה אולי עובד לטווח קצר אך לא מניב תוצאות עמידות.

גן הילדים הוא סביבה מאורגנת. המסגרת המתוכננת מעמידה לרשות המורה את כל הכלים והאמצעים שנדרשים לו כדי ליצור את ההתנסויות המועילות עבור הילדים.

הפעילויות הן חלון אל עולמו הפנימי של הילד. הפעילויות בסביבה חינוכית מתוכננת מעניקות לילד את התנסויות הלמידה והן נותנות למורה אמצעי אבחון על רמת ההתפתחות של הילד. ה- "Froebel Gifts" צעצועי פרובל הם כלי תקשורת מאורגנים בעזרתם המורה יכול לפתוח בכל נושא לדיון עם הילד.

צעצועי פרובל הם מקור להפעלת החשיבה, היצירתיות ורוח המשחק של הילד. כשם הם יכולים להוביל להתנסויות מתוחכמות בגיאומטריה ובפיזיקה, כך הם יכולים לשמש בסיס לציור או לסיפור.

ההוראה צריכה להיות תמיד משמחת, משעשעת וקלה.

את גן הילדים הראשון "בית ספר להכשרה פסיכולוגית של ילדים קטנים דרך המשחק והפעילות" פרובל ייסד בשנת 1837. אחיניתו של פרובל פתחה גן בשם "גן צמחי המרתף" עבור ילדים עניים שגרו במרתפים החשוכים של ברלין. ליד הגן התנהלה פנימיה של צעירות שהוכשרו, תוך כדי עבודה, למקצוע הגננות.

הפעילות בגן התחלקה לשלושה תחומים. משחק עם צעצועי פרבל ופעילויות אחרות ללימוד טבעם של החפצים, שירה ומשחקים לפיתוח ערכים של אנושיות וקירבה לטבע, גינון וטיפול בבעלי חיים כדי לעורר בילדים חיבה לצומח ולבעלי חיים.

המסגרת החינוכית החדשה עוררה ענין רב וגני ילדים החלו להופיע בכל הערים הגדולות של אירופה. המהגרים הגרמנים לארה"ב הביאו עמם את רעיון גני הילדים והגן הראשון עם בית ספר להכשרת גננות נפתח בבוסטון ב-1860.

הופעת גן הילדים הביאה לתפיסה חברתית חדשה על אודות תפקיד האישה. התורות של פסטלוצי ושל פרובל העלו את רעיון "האימהות הרוחנית" היינו את התפיסה שתפקיד האם אינו מתמצה רק בדאגה הפיזית לילדיה, היא אחראית גם לחינוך החברתי והמוסרי שלהם. ההכרה בחשיבות התפקוד האמהי בחינוך הדור החדש תרם רבות לחיזוק המעמד והדימוי העצמי של האישה ויצר מקצוע חדש- הגננת.


.
ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
הבאביתפרקקודם