.
maria montessori
 
Maria Montessori
1870 - 1952
 
 
 
 
 
 
 






 

 

.
.
לילד שאיפה מולדת למימוש עצמי. הוא מבקש נואשות לפתח את כל הגלום בו, את משאביו הפנימיים ואת יכולתו להתמודד עם עולם זר ומורכב. הוא רוצה לעשות, ללמוד ולהתנסות בעצמו ולא מבעד לעיני המבוגרים. הגשמת מטרה זאת, השתלבות הרמונית עם שאר העולם
הופך את הילד לאדם חופשי. Maria Montessori

מריה מונטסורי

מריה מונטסורי נולדה באיטליה במשפחה ממעמד הביניים. אמה, אישה משכילה ורחבת אופקים, ואביה איש צבא - שמעולם לא ראה בעין יפה את מאבקיה של בתו לרכישת השכלה. מריה הקטנה הייתה ילדה מחוננת, עקשנית ומלאת ביטחון עצמי.

בגיל 13 היא נכנסה לבית ספר טכני, מיועד לבנים, וסיימה אותו עם ציונים גבוהים כל-כך שהסכימו לקבל אותה - על אף היותה אישה - לטכניון יוקרתי בו היא למדה מתמטיקה, מדעים ושפות.

לאחר סיום לימודיה בטכניון היא החליטה לפנות ללימודי רפואה באוניברסיטה של רומא. ציוניה הגבוהים הפעם לא עזרו לה - הפקולטה לרפואה הייתה מחוץ לתחום עבור נשים. מונטסורי לא נכנעה ונרשמה לאוניברסיטה לכאורה ללימודי מתמטיקה ומדעים אך הצליחה לגבור על ההתנגדות של שלטונות המוסד וסיימה, שוב בהצטיינות, את לימודי הרפואה. מריה מונטסורי הייתה האישה הראשונה שזכתה בתואר דוקטור לרפואה באיטליה.

גם בחייה הפרטיים מריה מונטסורי לא נכנעה למוסכמות של החברה. היא ניהלה רומן עם רופא עמית וכאשר נכנסה להיריון היא החליטה לשמור על הילד מבלי להתחתן עם מאהבה. בנה גדל במשפחת אומנה ובגיל 15 הוא הצטרף אליה והפך לשותף נאמן שלה עד סוף ימיה.

חייה המקצועיים התחילו בעבודה חינוכית עם ילדים שהחברה ויתרה עליהם - ילדים יתומים, ילדים שלקו בפיגור שכלי, ילדים עם הפרעות התנהגות וילדים עניים שלא זכו לחוויה לימודית. מונטסורי פיתחה שיטת עבודה ותוכנית לימודים עבור חניכיה ולאחר שנחלה הצלחה רבה, עלה בדעתה ליישם את שיטתה גם בחינוך של ילדים קטנים בעלי התפתחות תקינה.

אחד הרעיונות המקוריים של מונטסורי היה לחנך את המחנכים. הילדים, לדעתה, הם קורבנות של השתלטות המבוגרים - הורים ומורים - והדבר מאלץ אותם לנקוט באמצעים להגנה עצמית שנוגדים את טבעם האמיתי. כדי לשפר את החינוך, יש למתן את תחושת העליונות של המחנכים ולעורר בהם יחס של כבוד וענווה כלפי הילד.

עקרון נוסף של שיטתה היה התאמת הסביבה הפיזית לצורכי הילד. היא עיצבה ריהוט מותאם לילדים ויצרה מרחב למידה שקט, מאורגן ומסודר במטרה לאפשר ריכוז ולמידה נינוחה. שיטת מונטסורי עוררה ענין רב ואנשי שם כמו גרהם בל, תומס אדיסון והלן קלר החלו ללמוד את אפשרויות יישומה בארה"ב. מונטסורי הוזמנה על ידי בל כדי להציג את משנתה ודבריה הרשימו כל כך שנחשול של התלהבות לשיטת מונטסורי שטף את כל אמריקה. ארצות אירופה אימצו אף הן את שיטת עבודתה ומונטסורי פתחה בהולנד ובאנגליה את ה-Association Montessori Internationale.

עם עליית השלטון הנאצי באיטליה, לאחר שמונטסורי סירבה להתאים את שיטתה לרוח התקופה היא ובנה נאסרו ולאחר מכן גורשו בהוראת מוסוליני מאיטליה.

עקרונות שיטת מונטסורי

שיטת מונטסורי מתוארת בהרחבה בספרה
The Montessori Method שראה אור בשנת 1912

אעלה כאן אחדים מעקרונותיה שגם היום, לאחר עשרות שנים ליצירתה שמרו על רעננותם ועל חדשנותם.

הילדים הם תאבי דעת מלידה והם מיטיבים לממש את הפוטנציאל הגלום בהם בסביבה ידידותית הבנויה לפי מידתם אשר מציעה להם מבחר עשיר של ציוד חינוכי ללמידה עצמית. שיטת מונטסורי מיועדת לגילאי הגן משום שלדעתה, השנים הראשונות של החיים הן המשמעותיות ביותר ללמידה.

לילדים הנעה מולדת לחוקרנות, לידע והם בוחרים ממגוון ההצע שעומד לרשותם את ההתנסות בפעילות שעונה על הצרכים הפנימיים שלהם.

כדי לאפשר לילדים העפלה חופשית, הדרגתית לקראת מימוש עצמי, אחריות ובטחון עצמי סביבת הלמידה מזמנת להם את ההתנסות ביסודות החיוניים לצמיחה הגופנית, החברתית והרוחנית שלהם.

שיטת מונטסורי שמה דגש מיוחד על הכשרת הילדים ב-Practical Life, במטלות של חיי יום יום. בגן שפועל על עקרונות שיטת מונטסורי, הילדים עוסקים בפעילויות של ניקיון הגוף והבית, עבודות מטבח, ופיתוח כישורי חיים, מיומנויות מעשיות לקראת תפקוד עצמאי ובוגר.

בשיטת מונטסורי אין הנחיות דידקטיות לחינוך למשמעת והיא שוללת מתן פרסים וכל צורה של ענישה. מגורמים חיצוניים. אחד ממוקדי ההכשרה חחשובים של הגננות בשיטה עוסק בדרך בה הן "מנחות" את הילדים להפיק משמעת עצמית מעצם הפעילות המאתגרת והמהנה ולראות בה את הפרס על המאמץ המושקע בה.

ההוראה בשיטת מונטסורי היא יחידנית, או בקבוצות קטנות ומותאמת לכישורי הילדים ולענין שהם מגלים בנושא הנלמד. הגננת היא "מנחה" שתפקידה להתבונן בילדים, לזמן להם התנסויות למידה, ללוות ולתעד את התפתחותם ולעודד אותם - כאשר הם בשלים לכך - להעפיל לשלב מתקדם יותר של הלמידה.

בסביבת הגן המצוידת באביזרי "התנסות" מתחומי דעת שונים הילדים חופשיים לבחור בנושא שמענין, מאתגר ומהנה אותם.

תחומי הדעת שנלמדים בגן מיועדים לפיתוח הילד השלם, גופו, תנועתו, התפתחותו האינטלקטואלית, הרגשית והחברתית.

חינוך גופני - תרגילי ההתעמלות שניתנים בגן מיועדים לפיתוח הקורדינציה של התנועתיות היום-יומית הליכה, זריקה, עליה וירידה במדרגות, קפיצה וכד'. תשומת לב מיוחדת ניתנת לתרגילי נשימה אשר, לדעת מונטסורי, מסייעת לביסוס מיומנויות הדיבור של הילדים.

החינוך לטבע - ילדי הגן עוסקים בגינון ובטיפול בבעלי חיים במטרה לזמן להם התבוננות מושכלת בהיווצרות החיים ולעורר בהם כבוד ותחושת אהבה לטבע. מונטסורי פיתחה שיטות וכלים מגוונים לפיתוח - כפי שהיא מכנה זאת- חינוך החושים. השיטה מזמנת התנסויות חוזרות ונשנות בגירויים - מישוש, שמיעה, ראייה - לביסוס ולפיתוח תהליכי הקליטה והעיבוד של מכלול המידע החושי שזורם אל הילד. לאחר שהילד השיג שליטה ברמהה גולמית של עיבוד המידע החושי הוא עובר מהקונקרטי למופשט ומעפיל לרמה הרעיונית של עיבוד המידע.

הילדים בגן של מונטסורי לומדים לכתוב, לקרוא וחשבון בסיסי. דרכי הקניית המיומנויות האלה הן - גם היום - חדשניות. היות והשפה האיטלקית היא רדודה, היינו המילה מושמעת כפי שהיא נכתבת, ילד שיודע לכתוב יודע גם לקרוא. לכן היא מקדימה את הקניית מיומנות הכתיבה לזו של הקריאה.

הקניית הכתיבה מתנהלת בשלושה שלבים - בראשון, התרגילים עוסקים בפיתוח המנגנון השרירי והתנועתי של לפיתת העיפרון. בשלב השני מקנים לילד את התבניות החזותיות - תנועתיות של האותיות ובונים את הזיכרון של התבניות האלה. תרגילי השלב השלישי מעבירים את הילד אל העיצוב התנועתי של המילים.

מונטסורי המשיכה עד סוף ימיה להקים בתי ספר ולהדריך מורות וגננות בשיטתה בכל רחבי העולם .



.
ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
הבאביתפרקקודם