.

  Pythagoras
569 BC - 495 BC
 
 
 
האחווה הפיתגוריאנית
 
 
 
 






 

.
.
Every man has been made by God in order to acquire knowledge and contemplate

פיתגורס

במהלך מסעם ביוון, הוריו של פיתגורס, אביו, סוחר חרט טבעות ואמו משושלת מייסדי סאמוס, עלו לרגל לדלפי למקדש האוראקל של אפולו. האורקאל בישר להם מפיה של הכוהנת Pythia שהבן שייוולד להם יהיה יפה תואר, חכם ויתרום רבות לאנושות. הבן שנולד נקרא על-כן פיתגורס, המזבח של פיתיאה והגשים את נבואת האוראקל.

פיתגורס לא השאיר עדות כתובה על חייו והגותו לכן בכל המסופר עליו מציאות ואגדה מהולות זו בזו.

הוריו של פיתגורס הקפידו להעניק לבנם את החינוך המיטבי. המורה הראשון שלו היה Pherecydes אחד מ"שבעת חכמי יוון". בהיות פיתגורס בן 18 הוא נשלח לאי לסבוס להמשך לימודיו אצל Thales of Miletus והאסטרונום Anaximander מבכירי אנשי החכמה של יוון העתיקה.

בהגיעו לגיל 22 השנים פיתגורס - כמו רוב מלומדי דורו - יצא לרכוש דעת אצל חכמי מצריים. ב-23 שנים של שהותו במצריים הוא הכשיר את עצמו במתמטיקה, אסטרונומיה, מוסיקה ותורות המיסתורין.

את משפט פיתגורס הוא למד - כך משערים - מה-"rope-stretchers", המהנדסים בוני הפירמידות. כאשר הפרסים כבשו את מצריים, פיתגורס גורש לבבל. במהלך 11 השנים הבאות הוא נדד בבבל, בפרס ובהודו והתוודע אל תורות ההינדואיזם, הטאואיזם והבודהיזם.

בן 56, כנראה האדם המשכיל ביותר בדורו, הוא חזר הביתה. בשובו הוא מצא את האי סאמוס - לאחר כיבושו על-ידי הפרסים - שומם, שדוד וחרב. הוא רצה לפתוח בסאמוס בית-מדרש כדי ללמד את כל הידע שרכש במהלך נדודיו אך המעטים שנותרו באי לא גילו ענין בלמידה.

על תקופה זו של חייו, יש סיפור מפורסם שמופיע במקורות רבים.

עייף מכך שלא מצא איש שמוכן להקשיב לו, פיתגורס החליט "לקנות" לו תלמיד. הוא מצא נער חסר בית והציע לו שוחד. הוא ישלם לנער שלושה מטבעות עבור כל שיעור שהוא ילמד.

נפלא, חשב הנער, הוא ישב כל היום בצלו של עץ ויקשיב לאיש הזקן הזה וירויח יותר כסף מאשר מעבודה קשה תחת השמש הלוהטת. הוא - מובן מאליו - התרכז ברצינות רבה בדברי פיתגורס שהציג בפניו את השיטות המתמטיות, מהחישובים הפשוטים של מהנדסי מצרים, דרך שיטות הניווט של הויקינגים ועד לחוקים והסקת מסקנות מופשטים. עד מהירה הנער החל לגלות עניין רב בלימודים וביקש עוד ועוד שיעורים. בשלב זה פיתגורס הודיע לנער שכספו אזל והוא לא יוכל לשלם לו יותר. הנער הציע, ללא היסוס שהוא ישלם - מהכסף שחסך - עבור השיעורים של פיתגורס.

מאי סאמוס החרב, פיתגורס עבר לעיר קרוטון ושם הוא פתח בית ספר לאזרחי העיר בו הוא לימד מתמטיקה, אסטרונומיה, פילוסופיה, מוסיקה ודת. מאות מהאזרחים הבכירים של העיר פקדו את בית הספר. הוא חינך לערכים של כבוד לזולת, רוגע, נועם הליכות, שוויוניות ופיתוח החשיבה באמצעות הרחבת הידע.

את חסידיו הנאמנים פיתגורס ליכד לכת סגורה, סודית שבה הם יצרו שילוב בין לוגיקה למיסטיקה דתית. הם לא ראו במתמטיקה שפה מופשטת, סמלית לתיאור הטבע כי אם חוקיות הטבועה בטבע עצמו. הפיתגוראים סברו שצורת הארץ - לפי הצל שהיא מטילה על הירח בשעת ליקוי - היא כדור. תנועת הכוכבים קשורה מתמטית לצלילי המוסיקה ולמספרים. המכלול נקרא בפיהם ."The Music of the Spheres"

האחווה הפיטגורית הייתה שותפה למסרים אחדים של הבודהיזם. אנשיה האמינו בגילגול נשמות וסלדו מרכושנות. בכת התקיים שוויון מלא בין גברים לנשים ומתמטיקאיות רבות הוכשרו בה.

אנשי הכת היו צמחונים, העניקו יחס אנושי לעבדים ונהגו לקיים טקסים של זיכוך הנשמה במטרה להגיע לשלב העליון של הטוהר, לפילוסופיה, לאהבת החכמה. בין הפיתגוראים התקיימה ידידות אמיצה, חוסר אנוכיות וקשרים של יושר ומסירות. הם ניהלו אורח חיים קומונלי, קפדני, שכלל לימודי דת, ארוחות משותפות, פעילות גופנית, קריאה, מוסיקה ודקלום שירה לחיזוק הזיכרון. ההוראה באחווה הייתה אורלית ועל כל חבריה חל "קוד של סודיות", של שתיקה.

התורה הפיתגורית השפיעה רבות על ההגות של כל הדורות אך שמו הונצח בעיקר בזכות "משפט פיטגורס" שכל ילד לומד עד היום בשיעורי הגיאומטריה. לפי לוח חימר עם הכיתובית "4 הוא האורך, 5 הוא האלכסון. מהו הרוחב? " שנתגלה, התיאורמה הייתה מוכרת בבבל אלף שנים לפני תקופת פיטגורס. הסינים הכירו את מאפייני המשולש ישר הזוית ב-1100 לפנה"ס והמצרים בנו את הפירמידות לפי חוקים אלה. פיתגורס זכה באבהות על התיאורימה משום שהוא העניק לה הוכחה גיאומטרית אלגנטית ופירסם אותה ברבים.

על אחרית ימיו, כמו על כל קורותיו של פיתגורס, הדיעות חלוקות. יש אמרים שהאחווה הותקפה והושמדה על ידי בריון מאזרחי העיר כנקמה על הסירוב לקבלו לקומונה. פיתגורס אמנם לא שהה בקרוטון אך נאלץ למלט את נפשו ולהסתתר ב-Metapontium שם הוא מצא את מותו. אחרים טוענים שהוא שב לקרוטון והמשיך במפעלו עד הגיל המופלג של 99 שנים.

התורה הפיטגורית רכשה לה אויבים רבים. אנשיה נרצחו, מרכזי הלמידה שלה הוחרבו והיא נעלמה בחשכת ה- dark age במאה השישית לספירה.


.
ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright ©
הבאפרקביתקודם