ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי



 
 
 
 
 
 
 
 




















 



.
"בני האדם המהונדסים האלה עשויים להיות מאושרים בחברה שכזו, אך חופשיים הם לא יהיו
כמעט בוודאות, הם יורדו למעמד של חיות בית."

החבילה הממולכדת הראשונה התפוצצה בידיו של פרופסור להנדסה במכון הפוליטכני בניו-יורק. מחודש מאי 1978 ועד לכידתו, ב-13 באפריל 1996, ה-unabomber הטיל אימה והרס על קהיליית המדענים וראשי הטכנולוגיה.

במשך קרוב לשני עשורים הטרוריסט האלמוני תקף - במשלוחים של פצצות, ספרים ממולכדים, מכתבים ספוגים בחומצה גפריתית - את המוסדות והאנשים שהוא ראה בהם התגלמות של הטכנולוגיה, האסון של המין האנושי ואויביו המוצהרים: מחשבים, קידמה, הנדסה גנטית והמתנכלים לאיכות הסביבה.

אחד ממכתביו - הלא ממולכדים - הופנה לכתב של ה-New York Times. במכתב זה היונבומבר מסביר את מניעיו ומתחייב להפסיק את המשלוחים ההרסניים אם העיתון יסכים לפרסם את ה-manifesto גילוי דעת של 35.000 מילים שמפרט את דעותיו. "אם תשובתכם חיובית אנחנו נשלים את כתיבת המנשר ונשלח אותו אליכם, אם היא שלילית נתחיל בהכנת הפצצה הבאה".

עורך העיתון Penthouse התנדב לפרסם את המנשר אולם היונבומבר דרש לייצג את דעותיו בעיתונים מכובדים יותר. לאחר לבטים קשים עורכי ה-New York Times וה-Washington Postנעתרו לדרישה הסחטנית של הטרוריסט. את כניעתם הם נימקו בכך שהדבר נעשה מתוך דאגה לקורבנות העתידיים. ה-F.B.I - שהמצוד העקר אחר היונבומבר וביטויי הלעג שלו:The FBI is" "a joke הטריפו את דעתו - העלה את גילוי הדעת על האינטרנט בתקווה שמישהו מבין הקורא ים יזהה בסיגנון הכתיבה רמז כלשהו לזהות המחבר.


אנשי מדע, סטודנטים וסקרנים רבים, בכל ברחבי ארה"ב חזרו וקראו, חזרו וחיפשו במנשר הענק את הרמז המיוחל שיזכה אותם בפרס של מיליון דולר שהובטח לזה שיביא להסגרתו של הטרוריסט החמקמק.

לדוד קזינסקי המילים היו מוכרות. תחילה הוא סירב להאמין, אך לאט לאט הוא השתכנע שדברי המנשר דומים לרעיונות שאחיו הבכור נהג להביע. כדי לשלול את החשד הנורא הוא הביא מכתבים שאחיו כתב לו אל מומחים לשפה ולסגנון כתיבה. ההשוואה בין המנשר לבין כתביו של אחיו אישרה שהם נכתבו ע"י אותו אדם. חוליה של הכוחות המיוחדים של ה-.F.B.I לכדה את טד קזינסקי בביקתה ביער בפאתי לינקולן - מונטנה.

אישיותו של היונבומבר - שהצליח לחמוק ולהתל במשך שנים רבות באחד המצודים הגדולים ביותר שנערך ע"י ה-.F.B.I - הפתיעה רבים. טד קזינסקי היה פרופסור למתמטיקה שנטש את מקצועו והתבודד בחיק הטבע. ילדות רגילה, תלמיד מצטיין שהוקפץ שתי כיתות. בגיל 16 החל את לימודיו בהרוורד ובגיל 25 השלים את לימודי התואר השלישי והתחיל ללמד מתמטיקה באוניברסיטת ברקליי.

חיי החברה של טד קזינסקי היו דלים ומכאיבים. הוא היה נער סגור, מתבודד שבשל הקפצות הכיתה למד תמיד בחברת ילדים בוגרים ממנו שהיו לועגים לו ומתעללים בו. פרט עם הטבע ועם הרצח - כותב Ted Ottley - קזינסקי לא הצליח ליצור עם אף אחד מערכת יחסים משמעותית.

משפטו של קזינסקי לווה בטלטלות שערורייתיות רבות. עורכי דינו סברו שכדי למלט אותו מהוצאה להורג קו ההגנה צריך להתבסס על אי-שפיות. קזינסקי דחה את הרעיון הזה וסירב בתוקף להיבדק ע"י פסיכולוג.

לאחר חודשים ארוכים של תהפוכות משפטיות קזינסקי הסכים לקבל עיסקת טיעון לפיה הוא מודה ב-13 סעיפי אישום ובתמורה ההוצאה להורג תומר במאסר עולם. אחיו, דוד, קיבל את מיליון הדולר. מחצית מהכסף הוא העביר למשפחות של קורבנות היונבומבר ובסכום שנותר הוא שילם את הוצאות המשפט.

תנועת הלודיטים החדשים

נושא הדגל של תנועת הלודיטים החדשים הוא קירקפטריק סייל. סייל הוא סופר, עיתונאי ופעיל של איכות הסביבה. רוב ספריו עוסקים בסוגיות של ביורג'יונליזם Bioregionalism, פילוסופיה שמעודדת אחדות בין בני-אדם לסביבתם.

לסייל יש גם השגות על המצב במזרח התיכון ורואה בהקמת מדינת ישראל "טעות טרגית". אני מקווה שהוא מתמצא טוב יותר בטכנולוגיה מאשר בסיכסוך בינינו לבין מדינות ערב..

את עיקר תורתו סייל מסכם בשבע נקודות Lessons from the Luddites

- הטכנולוגיות הן מעולם לא נייטרליות ואחדות אף מזיקות

- התעשיינות היא תהליך נורא שמשמיד את העבר, מדלל את ההווה ומערפל את העתיד.

Only a people serving an apprenticeship to nature can be trusted with machines-

- המדינה משתפת פעולה עם התעשייה והיא תמיד תצא לעזרתה ולהגנתה משום כך המרד חסר סיכוי והרפורמה לא מועילה.

- אולם התנגדות למערכת התעשייה - שמבוססת על אחיזה בעקרונות מוסריים ומושרשת בתחושה של דחייה מוסרית - לא רק אפשרית אלא אף הכרחית.

- מבחינה פוליטית, ההתנגדות לתעשיינות חייבת לאלץ את החברה התעשייתית למודעות ולדיון ציבורי

מה התכלית של המכונה הזאת? איזו בעיה החמירה עד כדי כך שהיא זקוקה לפתרון זה? האם ההמצאה הזאת אינה אלא - כפי ש- Thoreau אמר - אמצעי משופר למטרה לא משופרת? מי הם המרויחים? מי הם המפסידים? האם ההמצאה הזאת תרכז או תבזר כוח, תעודד או תפחית ערך עצמי? האם החברה - באופן כללי - יכולה להרשות לעצמה את ההמצאה הזאת? והביוספירה?

- מבחינה פילוסופית, ההתנגדות לתעשיינות צריכה להיות נעוצה בבחינה - באידיאולוגיה, אולי שמעוגנת בשיקולים מוסריים, מנוסחת בזהירות ומקובלת על רבים.

מול מרכזיות האדם יש להעמיד את מרכזיות החיים ואת ההזדהות הרוחנית של האדם עם כל הזנים והמערכות החיות. מול הגלובליזם יש להעמיד את העידוד של קיום קהילות קטנות. מול הקפיטליזם התעשייתי יש להעמיד כלכלה אקולוגית הבנוייה על התאמה ומחוייבות לאדמה

* * *



ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
הלמידה במאה ה-21
האוניברסיטה העברית
©