ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


 
 
 
 
 
 
 
 
 




















 



.
Remember that I have power; you believe yourself miserable, but I can make you so wretched that the light of day will be hateful to you.You are my creator, but I am your master; obey!" Frankenstein Mary Shelley

הרובוט הופיע לראשונה בתיאור אפוקליפטי נורא של חרדת השירוש. מלחמת העולם הראשונה הביאה להתפכחות קשה מהרומן הסוער שהאדם ניהל עם הטכנולוגיה. הטכנולוגיה שהבטיחהלפתור את כל הבעיות, לרפא את כל המכאובים הכזיבה והביאה להרס. תחושה זו באה על ביטויה הטרגי בדרמה של ק.צ'אפק RUR Karel Capek שבה הרובוטים שנבנו כדי לשרת, משתלטים על האנושות ומשמידים אותה.

אסימוב Isaac Asimov איש מדע רב אשכולות, אופטימיסט וטכנופיל מושבע מתאר בספריו מערכת יחסים הרמונית בין אדם למכונה. הרובוטים החביבים שלו הם אלטרואיסטים ושרתים אמנים של נהאדם. אסימוב קבע את "שלושת החוקים של הרובוטיקה".

1- לא יפגע רובוט בכל אדם שהוא, ולא יאפשר, על-ידי מחדל מצדו, שייגרם נזק לאדם. 2- רובוט ימלא אחר כל הוראה שתינתן לו על-ידי בני-אדם, לבד מאותם מקרים שמילוי הוראה כזאת יעמוד בסתירה לחוק הראשון. 3- חייב רובוט לשמור על קיומו, כל עוד שמירה עצמית זאת אינה עומדת בסתירה לחוק הראשון או לחוק השני.

בראשית המאה ה-21 הרובוטים עזבו את מרחב המדע הבדיוני ופלשו למציאות היום יומית שלנו. מעלליהם העכשיוויים והעתידיים אינם יותר נחלת הדמיון הפרוע של סופרי האימה והמדע הבדיוני. הם מתוארים על-ידי בוני הרובוטים עצמם.

האבולוציה של הרובוטים
בראש המומחים של מדע הרובוטיקה ניצב Hans Moravec חוקר ומהנדס רובוטיקה מנהל The Mobile Robot Laboratory ב- Carnegie Mellon University.

בשנת 2050 - אומר מורבק - רובוטים עם מוח של מחשב שמסוגל למלא 100 טריליון הוראות בדקה יתחילו להתחרות באינטליגנציה האנושית. ואז הם ידחקו אותנו ויהפכו לצורת החיים השלטת על כדור הארץ. אך מורבק לא מודאג, הרובוטים יאהבו אותנו. ובכלל, הוא שואל, האם אנחנו באמת מעוניינים להשתתף עוד אלף שנים באותה אופרת סבון אנושית נושנה?

בכתביו הוא מעלה את חזון ההתפתחות של דורות הרובוטים מהמתקנים מפרקי מטעני החבלה של היום עד הדור הרביעי שבו הרובוטים יכירו אותנו טוב יותר ממה שאנו מכירים את עצמנו. וברגע שהם ישיגו אותנו ... הם ימשיכו להתקדם... הרובוטים הם הילדים שלנו. בסופו של דבר הם יהיו עצמאים ויעשו ככל העולה על דעתם... בדיוק כמו שעושים זאת הילדים שלנו...

דור ראשון
הרובוטים, לפי הגדרת מורבק, הם מכונות שמסוגלות לבצע פעולות שנעשות על-ידי בני-אדם, כמו להתמצא בסביבה ולתכנן את מעשיהם. את הרובוט האוניברסלי ניתן לתכנת לבצע כל משימה. הוא מקביל למחשב האוניברסלי אך בניגוד לו, הוא פועל בעולם הפיזיקלי.

עד לפני שנים אחדות לרובוטים הייתה אינטליגנציה של ג'וק. היום, רמת המשכל שלהם עולה על זו של החרקים. לדור הראשון של הרובוט יש מפה תלת-ממדית של סביבתו שבה הוא מסוגל לנווט את עצמו ולבצע פעולות פשוטות. מורבק מתכנן רובוט קטן שואב-אבק שיידע גם, מדי פעם, לרוקן את האבק שהצטבר בו. הדור הראשון המשוכלל יוכל לעסוק בעבודות ניקיון ולבצע שליחויות פשוטות.

דור שני
מוח המחשב של הדור השני יהיה מוכשר פי 50 מקודמו. הוא יהיה מסוגל לקבל משוב על פעולתו וללמוד על דרך ההתנייה. הוא יהיה בעל יכולת של תיקון ותיאום עצמי וייעשה, תוך התנסות, פחות ופחות שגיאות. את רמת ההתפתחות האבולוציונית שהדור השני מורבק מציב על רמת היונקים הקטנים.

דור שלישי
להתפתחות כל דור מורבק מעניק עשור. הדור השלישי יופיע על סף 2020 והוא יהיה מצוייד ב- world" simulator" ביכולת לבנות תבנית רוחנית של העולם הסובב. דור זה כבר לא יצטרך לשגות בפועל כדי ללמוד כיצד לנהוג, הוא יוכל לגולל ולעצב את תכניותיו ב"דמיונו" ולבצען ללא דופי. הוא חושב לפני שהוא פועל. הדור השלישי יידע - מקריאת שפת גוף, למשל - לזהות את מצב רוחושל בעליו האנושי. הוא יהיה מסוגל לתאר ולנתח מצבים והתרחשויות. הוא לא יגיע לרמת הפשטה והכללה אך יבין את העולם במישור עובדתי, פיגורטיבי. לדור זה מורבק מייחס רמת התפתחות של הקופים הגדולים.

הדור הרביעי
ומהקופים הגדולים אל ההומינידים. הדור הרביעי  של הרובוטים יידע לעשות דברים מורכבים, טוב יותר ממה שהאדם יודע לעשות. הסקת מסקנות טובה מערבת שורה ארוכה של שיקולים. הזיכרון של המחשב מכיל נתונים רבים ופועל מהר יותר מהזכרון האנושי בשלב התפתחותי זה הרובוטים ישיגו ואף יעברו את רמת הכישורים האינטלקטואליים של האדם.

הרובוטים האלה הם הצאצאים שלנו...בסופו של דבר הם יעמדו על דעתם וייעשו דברים שאנחנו לא נוכל להבין או לדמיין...בדיוק כפי שעושים זאת הילדים שלנו..

* * *




ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
הלמידה במאה ה-21
האוניברסיטה העברית
©