ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


 
גודש המידע
 
 
 
 
 
 
 








.
הנחשול הגואה של המידע מטיל אימה על אזרחי העידן הטכנולוגי. הזרימה המוגברת הזאת מפעילה
 את מנגנוני הבקרה שתפקידם - לכאורה - לארגן ולהטמיע את הידע החדש. אולם -למעשה - מנגנוני הבקרה האלה הם מידע טכנולוגי נוסף שבמקום להסדיר, מעצימים את  כמויות המידע ודורשים הסברים חדשים שהולכים ומעצימים את...שמעצימים את... עד אובדן השליטה והקריסה...

כדור השלג החל להתגלגל בשנת 1440 כאשר צורף גרמני בעמק נהר הריין המיר מתקן לדריכת ענבים למכבש דפוס.

אתר edge מאגד מאות אנשים ממגוון הקשת הבין-תחומית שמצטיינים בעשייה ובחשיבה מקורית ויצירתית. כל שנה, עורך האתר נוהג "לשלח" שאלה לחלל הסייברספייס ובמהלך השנה הבאה ללקט ולפרסם את התשובות. לשאלת 1998 : מה הייתה ההמצאה החשובה ביותר של 2.000 השנים האחרונות? רוב המשיבים ציינו את הדפוס של גוטנברג.
 
בתקופה שקדמה להמצאתו של גונטברג, בני-האדם רכשו חדשות כאירוע חברתי. הם התכנסו בכיכרות ודנו בצוותא בחדשות שהובאו אליהם מפי עוברי-אורח מזדמנים. קריאת הספר, העיתון, שברה את המסגרת החברתית הזאת ואיימה בקיטוע ובפירוק הקהילה.

תוך שלושה עשורים הדפוס התפשט באירופה והפך לאמצעי שדרכו הרנסנס, ההומניסטים שהחייו את העניין בלמידה ובספרי המופת, עבר מתרבות לתרבות. לימים, הספר המודפס הפך למתווך בתהפוכות הפוליטיות, הדמוקרטיות, החברתיות והתרבותיות של המאות הבאות.

אליזבט אייזנשטיין, היסטוריונית של המדע ומומחית לתקופת הרנסנס, עוקבת בספרה
 The Printing -Press as an Agent of Change: אחר ההתפתחויות ההיסטוריות שבאו בעקבות המצאת גוטנברג.

התרומה הראשונה במעלה של הדפוס היא ההרחבה עצומה של מגוון המידע הרשמי בר-הבדיקה, אשר המריץ את החברה המערבית לפתח ולמקצע תחומי דעת חדשים. הדפוס הוליד את מהפך הסטנדרטיזציה של מפות, לוחות שנה, לוחות-זמנים, מילונים, ספרים,קטלוגים, עיתוניםוהעניק; לאיש החברה המערבית את היכולת ליצור רציונליזציה, לקטלג ולקודד את המידע.

היווצרות הספרייה
"כאשר הגנים  שלנו לא יכלו יותר לאחסן את כל המידע שהיה דרוש להישרדותנו, המצאנו, לאט לאט את המוח. אך הגיע הזמן - אולי לפני עשרת אלפים שנה - שגם המוח לא היה יכול להכיל את כל המידע הדרוש לנו. וכך למדנו לאגור כמויות כבירות של מידע מחוץ לגופנו. אנחנו הזן היחיד בתבל - ככל הידוע לנו - שהמציא זיכרון משותף שאינו מאוחסן בגנים או במוח שלנו. המחסן של הזיכרון הזה נקרא: הספרייה." קרל סייגן

תוצא הפרפר
בעבר, למידע הייתה תכלית פשוטה-לפתור בעיה. אך מה שהתחיל כזרם מבורך של שחרור הידע הפך ברבות השנים למבול אימתני של כאוס. בימים אלה מאות אלפי ספרים חדשים יוצאים לאור מדי שנה בשנה, עשרות אלפי כתבי-עת, ירחונים, שבועונים ויומונים מונפקים מדי חודש, מדי שבוע, מדי יום. כ-60 מיליארד הודעות של דואר זבל מוזרם לתאי הדואר האלקטרוני מדי שנה.

Herbert Marshall McLuhan
לדעת  מרשל מקלוהן מהפכת הדפוס חוללה שינוי לא רק בעולם הספרות - היא  שינתה את התודעה עצמה. "ההמצאה של הטיפוגרפיה הביאה את העקה החזותית החדשה של המידע היישומי, העניקה את המותג הראשון שהוא בר-שכפול אחיד, את פס-הייצור הראשון ואת ראשית הייצור ההמוני כותב מקלוהן בGutenberg Galaxy-
  

Data Smog ערפיח המידע
דוד שנק, סופר ועיתונאי, איגד סידרת כתבות על סכנות הצפת המידע לספר בשם Data smog
  -
הוא מתאר בספר חברה מוכת מידע שאזרחיה סובלים מראייה פגומה, גב כואב והפרעות קשב על רקע ADD תרבותי.

גודש המידע גורם - לדעתו - לקיטוע חברתי, לקריסת הדמוקרטיה, לשקיעה של החינוך ולטיפוח הדמגוגים. שנק מעלה בספר שורת הצעות מעשיות למאבק בערפיח המידע. העצה הטובה ביותר שלו אומרת :"Be your own filter".

 Technopolyהטכנופוליה משגשגת כאשר ההגנות נגד המידע קרסו
בנאומו המר, Neil Postman ,Informing Ourselves To Death קובל על כך שהמידע - בימינו - איבד כל קשר עם תפקידו המקורי של פתרון בעיות והפך למצרך שנסחר, שמשמש לבידור או מהווה סמל למעמד. מנותק מכל תועלת, הוא מציף ומטביע אותנו ללא הבחנה. אין לנו כל שליטה עליו ואין אנו יודעים מה לעשות בו.

"אנחנו לא יודעים מה לעשות במידע בשל שתי סיבות: אין לנו יותר תפיסה בהירה -קוהרנטית - של עצמנו, של עולמנו ושל קשרינו עם הזולת. כלומר, אנחנו כבר לא יודעים מאיין באנו, לאן אנחנו הולכים ומדוע. לכן אנחנו לא יודעים איזה מידע שייך ואיזה מידע לא שייך לחיינו. הסיבה השנייה היא שאנחנו הקדשנו את כל המשאבים ואת כל האינטליגנציה שלנו להמצאה של מכונות שאינן עושות דבר פרט להעצמה של אספקת המידע. כתוצאה מכך, ההגנות שלנו נגד גודש המידע קרסו. המערכת החיסונית שלנו נגד המידע התמוטטה ללא מרפא. אנחנו סובלים ממעין איידס תרבותי. אנחנו לא יודעים לסנן את המידע, להפחית אותו או להשתמש בו.
* * *

Postman N. 1993 Technopoly: The Surrender of Culture to Technology Vintage Books N Y.



ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
הלמידה במאה ה-21
האוניברסיטה העברית
©