ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי



 
מבחן טורינג
 
 
 
 
 
 





.
משחק החיקוי

"אל תטרחו לבחון מה יש במכונה", הציע אלן טורינג "תתרשמו מההתנהגות החיצונית שלה ואם היא דמוית תבונה אנושית משמע שהמכונה נבונה".

כדי להכריע בשאלת המכונה החושבת, טורינג הציב את האתגר המרתק ביותר בתולדות מדעי המחשוב בהציעו את "משחק החיקוי" המכונה היום"מבחן טורינג".

במבחן זה שופט מתנדב מנהל שיחה באמצעות המקלדת עם שני משיבים ועליו להחליט מי מהמשיבים הוא בן-אדם ומי מכונה.

בשנת 1991 החלה התחרות השנתית על שם Loebner שמעניקה פרס של $100.000 למחבר תוכנה שתעבור את מבחן טורינג. בתחרות הראשונה שנערכה, נושאי השיחה הוגבלו ונבחרו משתתפים שאינם אנשי מחשב מקצועיים. בתחרות זו מכונות רבות נחשבו לאנושיות ומשתתפת אחת, בשל הידע האנציקלופדי שהיא הפגינה ביצירות שייקספיר נחשבה על-ידי שופטים רבים למחשב. בתחרות השנייה, נושאי השיחה לא הוגבלו והשופטים שלטו בידע מחשבים ולכן הם; היטיבו להפיל בפח ולחשוף את זהות המכונות.

תכנות הבינה-המלאכותית המוצלחות ביותר הן אלה המשקפות גם "חולשות אנושיות". המשתתפים בתחרות יצירת תכנות למבחן טורינג החדירו במכוון היסוסים, טעויות אנוש, שגיאות הקלדה בעבודותיהם. באחת התכנות האלה, המחבר יצר טעויות הקלדה אך הרס את אפקט ההטעיה כאשר הוא נתן למחשב לתקן אותן במהירות העולה פי-עשרה על יכולת התיקון האנושית.

המבקרים של מבחן טורינג טוענים שמשחק החיקוי אינו משקף אינטליגנציה אלא את היכולת
לשטות באנשים. בבני-אדם קיימת נטייה להאנשה, להקנות משמעות למעורפל ולהבנות מצבים עמומים, לכן הם נוהגים להשלים את החסר או להבין את שאינו מובן במלואו - להאניש את הלא -אנושי

* * *



ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
הלמידה במאה ה-21
האוניברסיטה העברית
©