ליקויי למידה
עמוד הבית
אודות המחברת
אודות האתר
מפת האתר
מה חדש באתר?
כתבו לי

מידע חיוני





.


כאשר מתעורר החשד שהילד סובל מליקויי למידה, ההורים והמורים הנבוכים
 שמחפשים סיוע ומידע פוגשים שדה מעורפל עם הגדרות עמומות, כפל ובלבול תפקידים ושורה ארוכה של אי- הבנות. כדי להכניס מעט סדר ובהירות בצעדים שיש לנקוט אביא כאן מידע על סמך השאלות הבסיסיות השכיחות ביותר שהופנו אל האתר.

יש לעשות הבחנה ברורה בין שתי תמונות קליניות - ליקויי למידה ו-AD/HD. ל- 70% -60% מכלל הילדים שסובלים מהפרעות קשב ותנועתיות-יתר יש גם לקויות למידה. במקרים אלה ליקויי הלמידה הם הפרעה משנית וההתייחסות - אבחון, טיפול - פונה אל ההפרעה המקורית -.AD/HD

קיימים הבדלים בין מדיניות משרד החינוך לזו שבית - הספר מנהיג בין כתליו, בין הרשויות המקומיות, קופות החולים השונות, משנה לשנה חוקים קמים, משתנים, נשכחים ולכן קשה ליצור תשתית יציבה של מידע. מומלץ לכן לבדוק את התשובות בנסיבות החיים - בית-ספר, שרותים רפואיים, רשות מקומית וכד' - של השואל.










למי לפנות

אבחון

טיפול תרופתי

עמותות




למי לפנות









הסימנים הראשונים של ליקויי למידה יכולים להתגלות בגיל צעיר. כאשר מתעורר חשד לקשיי התפתחות של הילד יש להתייעץ עם רופא ילדים או פסיכולוג חינוכי שמתמחה בהתפתחות הילד בגיל הרך.

המומחים מתלוצצים על כך שבגיל הגן רוב הילדים - הבנים בעיקר - מתנהגים כמוכי AD/HD. אם ההורה חש דאגה מההתנהגות המסוחררת - חסרת המנוחה - של ילדו, רצוי שיתייעץ עם המומחה שיידע לעשות הבחנה בין מינון גבוה של שמחת חיים, בדיקת גבולות , טמפרמנט סועראו הפרעות קשב.

בגיל בית-הספר הכתובת הראשונה לפניות הוא היועץ החינוכי. היועץ החינוכי מרכז את כל המידע בדבר נושא ליקויי הלמידה בבית-ספרו.

בשל הניידות הגבוהה שלו בבית-הספר הוא יכול להצליב מידע עם מורים שונים בנושא התפקוד הלימודי
של הילד.

רוב היועצים עברו הכשרה כלשהי באיתור תלמידים לקויי למידה

היועץ אחראי ליצירת קשר עם ועדת החריגים במשרד החינוך לצורך בקשת ההשלמות ומעורב בעזרה שבית הספר מסוגל להעניק לתלמידים לקויי למידה.

היועץ מצויד בכתובות של גורמי אבחון וטיפול ומעודכן בדבר חוקים, נהלים וחוזרי המנכ"ל השונים.

אם אין בבית הספר יועץ חינוכי, הכתובת החלופית היא הפסיכולוג החינוכי של בית-הספר.





אבחון














 



מי רשאי לאבחן ליקויי למידה

לפני למעלה מעשר שנים, ליקויי הלמידה - תחת המונח Minimal Brain Damage - היו באחריות הבלעדית של הרפואה. לאחר מאבק ממושך, פסיכולוגים חינוכיים שעברו הכשרה מתאימה הורשו לערוך אבחונים. בשנים האחרונות המאבחנים הדידקטיים - מורים שעברו הכשרה - הצטרפו אלצוות המאבחנים של ליקויי למידה.

להשמה במסגרת החינוך המיוחד רק אבחון של פסיכולוג חינוכי קביל

סוגי האבחון השונים - נירולוגי, פסיכולוגי ודידקטי - של ליקויי למידה נבדלים זה מזה ברבדי התפקוד שהם בוחנים ובמידת הקבילות של ממצאיהם לצורך השמה ומתן השלמות. מאפייני האבחונים השונים מופיעים בפרק.. האבחון

בשעת ההפנייה לאבחון יש לברר מהו סוג האבחון שייערך לילד.

מי רשאי לאבחן AD/HD

התמונה הקלינית של הפרעות קשב ופעלתנות יתר - כמו הדיספרקסיה ההתפתחותית ותסמונת טורט, למשל - שייכת לתחום הרפואה ורק נירולוג ילדים, פסיכיאטר או רופא ילדים עם נסיון בהתפתחות הילד רשאים לאבחן אותה.

לפני ההפנייה לאבחון הנירולוגי, הפסיכולוגי או הדידקטי מומלץ לערוך מספר בדיקות. במקרים של תלונות על קשיי ריכוז וקשב רצוי לעשות בדיקות שמיעה. כאשר קשיי התלמיד מתמקדים בתחום הקריאה יש לערוך בדיקות ראייה ובמיוחד אבחון של "מיקוד ראייה".

כאשר החשד עולה בשל פערים בולטים בין הידע המוכח של התלמיד לבין ציוניו במבחנים, רצוי לבדוק אפשרות של חרדת מבחנים גבוהה. הבדיקות האלה לא מחליפות את אבחון ליקויי הלמידה אולם המידע שהן מעניקות חיוני מאוד למסקנות האבחון.





טיפול תרופתי



למי מיועד הטיפול התרופתי

הטיפול התרופתי ניתן לילדים שאובחנו כסובלים מ-AD/HD כלומר מהפרעות קשב ופעלתנות יתר. בליקויי למידה אין ( עדיין ) טיפול תרופתי.

מי רשאי להמליץ על טיפול תרופתי

רק נירולוג ילדים, פסיכיאטר או רופא ילדים עם נסיון בהתפתחות הילד רשאים להמליץ על מתן תרופות.






עמותות





עמותת לשם

עמותת לשם הוקמה ב-1994 על-ידי קבוצת מתנדבים של אנשי מקצוע, הורים ואנשי ציבור במטרה להקנות לאוכלוסיית הסטודנטים לקויי הלמידה שוויון הזדמנויות אקדמי. חברי העמותה "מאמינים שעל מנת לסטודנטים אלה לסיים את לימודיהם בהצלחה תוך מיצוי הפוטנציאל האישי שלהם ושילובם הנאות בחברה יש לבסס עבורם מערך תמיכה מקצועי ועקבי המלווה אותם מרגע המועמדות לאקדמיה ועד ליציאה אל

עולם התעסוקה..."







אגודת ניצן

"ניצן" - עמותת הורים ומתנדבים אשר נוסדה במטרה "לאתר, לאבחן, לטפל ולשקם ילדים, מתבגרים ובוגרים עם לקויות למידה, הסתגלות ותפקוד"







ארגון בזכות

"המרכז לזכויות אדם עם מוגבלויות הינו עמותה הפועלת לקידום השוויון של אנשים עם מוגבלות פיסית, שכלית ונפשית ולשילובם ולשיתופם בחברה בכל תחומי החיים

הארגון הוקם על-ידי האגודה לזכיות האזרח והפך עד מהירה לגוף עצמאי "כתובת לאנשים שזכויותיהם נפגעו בגין מוגבלותם, לבני משפחותיהם, לאנשי מקצוע שעובדים עימם, לארגונים הפועלים בשטח בתחום זה ולקובעי המדיניות בכנסת ובממשלה"








מקום מיוחד

מקום מיוחד נועד במטרהלספק מידע בדבר השרותים עבור ילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם








מרכז קשר
"קשר" -מרכז מידע ויעוץ להורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים



ד"ר אילנה מודלינגר
Copyright
home