ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


אגדות ומיתוסים - האלים של הלמידה, החכמה
והידע

.

fire sayings

ב-10 במאי 1933, על-פי הוראת
Josef Goebbels שר התעמולה הנאצית, סטודנטים, מורים ונציגי המפלגה הנציונל-סוציאליסטית החלו בשרפה שיטתית של ספרים בערי גרמניה. טקס ההעלאה על המוקד של הספרים לווה ב"אמירות האש" "fire sayings":

קול ראשון: נגד מלחמת המעמדות והמטריאליזם, בעד קהילה של האנשים וסטנדרטים אידאליסטים של חיים אני מוסר ללהבות את העבודות של Karl Marx ו-Karl Kautsky

קול שני: נגד ההתנוונות והתדרדרות המוסר, בעד המשמעת ומוסריות המשפחה והמדינה אני מוסר ללהבות את הכתבים של Ernst Glaeser, Erich Kestner ו-Heinrich Mann

קול שלישי: נגד האופורטוניזם ובגידה פוליטית, בעד המסירות למדינה ולאומה אני מוסר ללהבות את הכתבים של Friedrich Wilhelm Forster





קול רביעי: נגד הערכת היתר של חיי האינסטינקטים, בעד האצילות של נפש האדם אני מוסר ללהבות את הכתבים של Sigmund Freud.

קול חמישי: נגד סילוף ההיסטוריה שלנו והשפלת נבחריה, בעד יראת כבוד לעבר שלנו אני מוסר ללהבות את הכתבים של Werner Hegemann ו- Emil Ludwig

קול שישי: נגד עיתונאות בסגנון יהודי-דמוקרטי, בעד שיתוף פעולה אחראי לתקומה לאומית אני מוסר ללהבות את הכתבים של Georg Bernhard ו- Theodor Wolff

קול שביעי: נגד הבגידה הספרותית בחיילי מלחמת העולם, בעד חינוך העם ברוח האמת אני מוסר ללהבות את הספרים של Erich Maria Remarque

קול שמיני: נגד ההשחתה היהירה של השפה הגרמנית, בעד הטיפוח של הנכס היקר ביותר של עמנו אני מוסר ללהבות את העבודות של Alfred Kerr

קול תשיעי: נגד הזילזול והיהירות, בעד הערכה ויראת כבוד לרוח הגרמנית בת-האלמוות תכלו, הלהבות, גם את עבודותיהם של Carl von Ossietzky ו- Kurt Tucholsky!

* * *
ויליאם שיירר, עיתונאי אמריקאי ששרת ככתב חוץ בברלין מתעד את האירוע: קרה בברלין מקרה שכמותו לא נראה בעולם המערבי מאז ימי הביניים. סמוך לחצות הלילה נסתיימה תהלוכת לפידים של אלפי סטודנטים בכיכר מול האוניברסיטה של ברלין. ערמה עצומה של ספרים שנאספה שם הועלתה באש הלפידים ושעה שהלהבות אפפום, הושלכו יותר ויותר ספרים עד אשר יותר מעשרים אלף ספרים נאכלו באש.
* * *

There is more than one way to burn a book and the world is full of people running.about with lit matches



ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
אגדות ומיתוסים
האוניברסיטה העברית
©