ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי

Galileo Galilei.
1564 - 1642

.Mathematics is the language in which God has written the universe

הפילוסופיה כתובה באותו ספר גדול המצוי תמיד לנגד עינינו - היקום - אבל לא נוכל להבינו אם לא נלמד תחילה את השפה ונדע את האותיות שבהן הוא כתוב. הוא כתוב בשפת המתמטיקה  והאותיות הן משולשים, מעגלים ושאר צורות גיאומטריות שבלעדיהן נבצר מיצור אנוש להבין אף מילה אחת ממילותיו ובלעדיהן נגזר על האדם לשוטט לריק  במבוך חשוך. גליליאו  גלילאי 1623

* * *
פיסיקאי, אסטרונום, מתמטיקאי, טכנאי וממציא מוכשר, גליליאו - בן של מוסיקאי פלורנטיני - נולד בפיזה, טוסקנה. ב- 1581 החל ללמוד רפואה באוניברסיטת פיזה אך גילה עד מהירה שהוא מעדיף את העיסוק במתמטיקה. הוא נתן שיעורים פרטיים, ערך מחקרים ופרסם מאמרים על כבידה והתנועה של גופים.

באוניברסיטת פיזה גליליאו למד את תורת אריסטו על נפילת גופים לפיה גופים כבדים נופלים מהר יותר מגופים קלים. הוא הטיל ספק בטענה זו ולאחר חקר הנושא קבע שכל הגופים - בלי כל קשר למשקלם - נופלים - בריק - באותה מהירות.

לאחר מות אביו, פרנסת המשפחה נפלה על גליליאו. הוא קיבל משרת מרצה באוניברסיטת פדואה והחזיק בה במשך 18 שנים. תקופה זו, לדבריו, הייתה היפה בחייו. במהלכה הוא הכיר את אהובתו, שאם כי לא נישאה לו, ילדה את שתי בנותיהם.

תגלית הטלסקופ - שגליליאו ניכס לעצמו - שייכת כנראה לממציא ההולנדי Hans Lippershey.הרעיון עלה - כך מספרים - כאשר ליפרשיי שמע בחנות האופטיקה שלו שני ילדים מספרים שכאשר הם מחברים שתי עדשות ומסתכלים דרכן, הכנסייה ממול גדלה.

ברגע שגליליאו שמע על ההמצאה הוא ניגש לממש ולשכלל אותה. מכיוון שהעדשות הקיימות לא התאימו לרעיונותיו, הוא הכין, במו-ידיו, עדשות שיצרו הגדלה גדולה פי כמה וכמה מהטלסקופים שהיו קיימים.

הודות להמצאת הטלסקופ, תוך שנים אחדות הבנת האדם את היקום השתנתה. התגליות האסטרונומיות הראשונות של גליליאו היו שפני הירח הרריים, מצולקים במכתשים והוא אינו הכדור המושלם כפי שסברו בעבר. תגלית מדהימה אחרת הייתה איתור הטבעות של שבתאי. בתצפית הראשונה גליליאו ראה תמונה חלקית שבה הטבעות משתקפות כמו השלוחות של הכוכב. הוא ראה את שבתאי כגוף משולש, שני כדורים קטנים מחוברים לכדור גדול. עם השינוי בזווית הצפייה הבליטות נעלמו וגליליאו הדהים את ידידיו בשאלה: "האם שבתאי בלע את ילדיו?"

תגלית נוספת שעירערה את תמונת היקום הישנה הייתה זו של הירחים שחגים סביב צדק. תופעה זו הניחה את האפשרות שלא כל גרמי השמיים מסתובבים סביב כדור הארץ והפכה את הטיעון של קופרניקוס שהירח חג סביב הארץ והארץ סביב השמש לסבירה יותר.

את התגליות המרעישות האלה גליליאו ריכז בספר "שליח הכוכבים" Sidereus Nuncius. את הספר הוא הקדיש לדוכס הגדול של טוסקנה ולירחים של צדק הוא נתן את השם של משפחת מדיצ'י. המחווה של גליליאו תוגמלה ביד רחבה, הוא מונה מתמטיקאי ולפילוסוף של הדוכס הגדול, חזר למולדתו והחל לחיות חיי רווחה ותהילה בחצר של השליט.

בשנת 1613 גליליאו פירסם את ה"מכתב על כתמי השמש" שבו הוא מתוודה על תמיכתו בתורה הקופרניקאית. הקביעה שאין הבדל בין החוקים ששולטים בשמיים לאלה של הארץ מוטטה את האקסיומה של הקוסמוס של אריסטו על מושלמות הרקיע.

על אף היותו יחצ"ן מוכשר גליליאו - שנון, יהיר ומסנוור כנראה מהתהילה - מעד לא פעם ורכש לו, בצדם של ידידים, גם אויבים רבי עוצמה והשפעה. הוא חי בתקופה סוערת שבה דת, מדע ופוליטיקה נשזרו ונאבקו זה בזה. אחת הטעויות הצורמות שלו הייתה כתיבת המכתב לדוכסית הגדולה קריסטינה במכתב זה, גליליאו ניסה להעניק פרשנות קופרניקאית לכתבי הקודש. הניסיון הפתטי והיהיר לאחות את הקרע בין דת למדע נתקל בעוינות רבה ושפך שמן על מדורת האיבה שהייתה קיימת בין ובתוך הפלגים השונים של הנצרות.

בועידת טרנט נקבע שרק הפרשנות של הכנסייה והאבות הקדושים של כתבי הקודש היא הנכונה וסמכות הפרשנות נתונה רק בידי תיאולוגים שהוכשרו לכך. מכתבו של גליליאו לדוכסית מהווה הפרה גסה של צו זה. גליליאו נפל למלכודת אירונית, דווקא בנסיונו לרצות את הכמורה הקתולית בכתיבת המכתב הוא עורר את זעמה והביא על עצמו את אסונו.

בשנת 1616 התכנסה בלשכה הקדושה ברומא קבוצה של אנשי דת, יועצי האינקוויזיציה, לדון בשלילת התורה הגיאוצנטרית, הכופרת, של קופרניקוס. האינקוויזיציה החליטה להטיל חרם על ספרו של קופרניקוס וספרים אחרים שדוגלים בתורתו. האפיפיור הורה לאחד הקרדינלים מחברי הועדה להזמין את גליליאו ולאסור עליו לדגול ולהגן על התורה הקופרניקאית. הקרדינל נזף בגליליאו ומסר לו את פסק הדין של מועצת האינקוויזיציה.

ב-1624 גליליאו הוזמן לרומא לשיחות אחדות עם האפיפיור Urban השמיני. הוא שטח בפני האפיפיור את ממצאי עבודתו על גאות ושפל שמהם משתמע סיבובו היומי והשנתי של כדור הארץ ומסקנות תצפיותיו בגרמי השמיים. האפיפיור העניק לו רשות לפרסם את עבודותיו אך הורה לו להציג את תורת קופרניקוס רק כהיפותטית, כהשערה בלבד. גרסת האפיפיור הייתה שתורת קופרניקוס כמודל גיאומטרי לחישוב לוח השנה ומועדי החגים היא כשרה. הפרקים שמדברים על מיקום השמש וכדור הארץ הם שגויים ודברי כפירה משום שאינם עולים בקנה אחד עם כתבי הקודש כמו "שמש בגבעון דום..."

ב-1632 הוא פירסם בפירנצה את ספרו :Dialogue Concerning the Two Chief World Systems ב"דיאלוג על שתי מערכות עולם" שלושה אנשים דנים - במשך ארבעה ימים - ביתרונות היחסיים של התיאוריה ההליוצנטרית של קופרניקוס לעומת התיאוריה הגיאוצנטרית של תלמי. בשיחה שנונה בין השלושה Salviati, המייצג את גליליאו, Sagredo ההדיוט האינטליגנטי ו-Simplicio האריסטוטלי הנוקשה. הוא מונה, על סמך ממצאי תצפיותיו, את עדיפות התיאוריה ההליוצנטרית. הוא לא מצדד באורח החלטי בצדקתה אך מציג את התפיסה האסורה של כדור הארץ ככוכב לכת סתמי ולא מרכז היקום, כתיאוריה אפשרית. ומעידה תמוהה ומסוכנת, הוא שם בפי Simplicio, את דבריו של האפיפיור, כדי לבטלם כחסרי טעם, בזה אחר זה.

הספר יצא לאור במרץ, באוגוסט הוא נאסר להפצה וגליליאו נדרש להתייצב בפני האינקוויזיציה ברומא. לפני צאתו - כנראה בכוונה לרצות את הכנסייה - הוא שלח את המכתב המפורסם לדוכסית הגדולה.

במשפטו השני, גליליאו הואשם בהפרת ההבטחה שהוא נתן במשפטו הראשון בשנת 1616 לא
להחזיק ולא להגן על תורת קופרניקוס. גליליאו הביע חרטה, הסכים למתן את הויכוח  ב-Dialogue והודה שהוא אכן נסחף והגזים בטיעוניו בספר. הוא נדרש לשאת את דברי ההכחשה הבאים:

"אני, גליליאו .. נשבע שתמיד האמנתי, מאמין, ובעזרת האל אמשיך להאמין בכל
מה שהכנסייה מטיפה ומלמדת. אני נוטש לחלוטין את הדעה השגויה שהשמש היא מרכז העולם ואינה זזה והארץ היא לא מרכז העולם והיא נעה...

" ואז כך קווינו במשך שנים רבות הוא לחש: "E pur si muove" "ואף על פי כן נוע תנוע".* הוא נידון למאסר בית עד סוף ימיו.

עד מותו ב-1642, הוא הספיק לכתוב את ספרו Two New Sciences על חוזק החומרים ועל תורת התנועה. הספר הוברח להולנד והודפס שם.

בשנת 1992 האפיפיור התנצל באופן רשמי על העוול שהכנסייה הקתולית עוללה לגליליאו.

בשנת 2003
חללית גליליאו השלימה מסע בן 14 שנים להכרת כוכב הלכת צדק וירחיו. הוא שלח יותר מ-14000 תמונות מ"מערכת השמש הקטנה" והיה אחד ממבצעי נאס"א הפוריים ביותר. החללית מדדה את האטמוספירה של צדק, איתרה קיום של מים מלוחים על פני הירחים אירופה, גנימד, וקליסטו ופעילות געשית על איו. מחשש שהחללית תתרסק על אחד הירחים שמכילים מים ותזהם אותו בחיידקים שעלולים להימצא בה, חללית גליליאו רוסקה על כוכב הלכת צדק.

* מנפצי האגדות מצאו שהמשפט הומצא מאה שנים לאחר מות גליליאו, בלונדון, על-ידי Giuseppe Baretti. עיתונאי מבריק ועתיר דמיון.

ליקויי למידה