ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


 
 
 
 
 
 
 
 
 










 



.
הדרת נשים בתולדות המספרים

במאה השישית לפני הספירה - בעולמו של פיתגורס - המתמטיקה הייתה פתוחה לנשים ולגברים. פיתגורס - הפילוסוף הפמיניסטי - עודד למידה של נשים, ואף נשא לאישה את תיאנו, אחת המתמטיקאיות הבכירות של קבוצתו. גם פילוסופים מאוחרים יותר כמו סוקרטס ואפלטון קיבלו נשים לבתי הספר שלהם

הכנסייה הנוצרית של ימי הביניים ראתה בשליטה אוריינית מקור לפיתויים ולחטא ואסרה על חינוך של נשים.

לאחר נפילת קונסטנטינופוליס והשתלטות העותומנים, מלומדים רבים נמלטו לרומא והביאו אתם את הידע והחשיבה הביקורתית שיהוו את העריסה של הרנסנס. לראשונה, מאז התקופה של הפילוסופיה העתיקה, הנשים באיטליה הורשו לרכוש השכלה.
Maria Gaetana Agnesi  היא הראשונה שהטביעה את חותמה - בעל כורחה - על המתמטיקה של המאה ה-18.

קתולית אדוקה היא הקדישה את חייה לחינוך אחיה (!20) ולעזרה לנשים במצוקה. אגנשי שמגיל צעיר ביותר גילתה כישורים אינטלקטואליים מדהימים - שלטה במדעים ובשפות רבות - בגיל 9 נשאה הרצאה בלטינית בפני קהילייה של מדענים על זכויות הנשים להשכלה - כתבה את ספריה עבור אחיה במטרה להקל עליהם את הלימוד של פרקי מתמטיקה מורכבים.

כאשר ספריה פורסמו הם היכו בתדהמה את ציבור המדענים, תורגמו לשפות רבות ושימשו, במשך שנים, ספרי לימוד לאנליזה אינפיניסטימלית ולחשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי.


עם השנים, המתמטיקה והמדעים המדוייקים בכלל נוכסו על ידי הגברים והחלה הדרה בוטה של הנשים מתחומי דעת אלה.

הנשים שהצליחו לפלס דרכן אל רכישת המתמטיקה היו בדרך כלל בנות של מתמטיקאים. בין הבולטת ביניהן היא היפטיה מאלכסנדריה שהפכה למורה מפורסמת שאת שיעוריה פקדו תלמידים מכל רחבי אירופה. היפטיה נענשה קשות, במוות נורא, על היותה התגלמות הנאורות והידע. הרצח של היפטיה מסמל עבור היסטוריונים רבים את ראשית ימי הביניים, את בואם של אלף שנות אפילה.

מאפיין שני של הנשים שהעזו להיות המתמטיקאיות היה שהן לא נישאו מעולם. חריגותן הרחיקה מעליהן חיי משפחה נורמטיבית

האוניברסיטאות שקמו במאה ה-11 - פרט לבודדות באיטליה - לא קיבלו תלמידות. ובגופים המדעיים הבולטים, האקדמיה הצרפתית למדעים והחברה המלכותית של לונדון עד המאה ה-20 לא צורפה אף אישה.
* * *
סיפורה של סופי ג'רמיין

סופי ג'רמיין נולדה בשנת 1776 בפריס למשפחה של סוחרים אמידים. הענין שהיא גילתה במתמטיקה התעורר כאשר היא קראה בספריית אביה את סיפורו של ארכימדס. היא החלה לעיין בספרים של אוילר וניוטון וללמוד מתמטיקה בכוחות עצמה.

הוריה גילו התנגדות חריפה ללימודיה של בתם ונקטו בתכסיסים מתוחכמים כדי להפסיקם. לאחר שנוכחו שבתם, הביישנית והגומלנית, נחושה - למרות כל הקשיים - להמשיך בלימודיה הם נכנעו ונרתמו אף לסייע בידה בהגשמת חלומה.

בשנת 1794 נפתח בפריס המכון הפוליטכני להוראת מדעים אשר - בהתאם למסורת השוביניזם הגברי הצרפתי - נועד לגברים בלבד.

אחד ממכריה תלמיד במכון נשר מהלימודים. סופי שאלה את זהותו והתחילה ללמוד בהתכתבות בשמו Monsieur Antoine -August Le Blanc


המתמטיקאי שקרא והתרשם מאוד מאיכות עבודותיה של סופי ביקש לפגוש את התלמיד המוכשר. למזלה של סופי המתמטיקאי Joseph-Louis Lagrange איטלקי במקורו, לא סבל משוביניזם והחל לעודד ולתמוך בהתקדמותה של סופי.

לאחר שסופי קראה את ספרו של קרל פרידריך גאוס - נסיך המתמטיקאים הגרמני - על תורת המספרים היא התחילה ללמוד לעומק את הנושא ופתחה בהתכתבות - תחת השם הבדוי - עם המתמטיקאי הדגול.

בשנת 1807 הצבא הצרפתי כבש את העיר בה חי גאוס. סופי, שזכרה את גורלו המר של ארכימדס, בקשה מידיד משפחתה לדאוג לשלומו של המתמטיקאי. הידיד, גנרל בצבא הצרפתי נעתר לבקשתה ושלח קצינים לבדוק את מצבו של המתמטיקאי. גאוס הופתע מהדאגה לשלומו שגילתה סופי ג'רמיין שמעולם לא שמע את שמה.

לסופי ג'רמיין לא נותרה ברירה אלא לגלות את זהותה האמיתית. גאוס, גאון מתמטי היה גם אדם ליברלי, נטול דעות קדומות.

' איני יכול לתאר לך את הפתעתי כאשר גיליתי את זהותו האמיתית של מר לבלן. האהבה למדעים המופשטים ולמיסתורין שבמספרים היא נדירה ביותר וקסמיו של מדע זה מגלים את עצמם רק למי שיש לו את האומץ לצלול אל מעמקיהם. אך כשאישה מצליחה, על אף הקשיים האימתנים הנובעים מדעות קדומות ומנהגי התרבות בארצך להתגבר על מכשולים אלה אזי ללא ספק היא חייבת להיות אמיצה ואצילה, בעלת כישורים יוצאים מן הכלל וגאונות ברורה'

סופי ג'רמיין המשיכה את עבודתה בחקר תורת האלסטיות ותרמה תרומה משמעותית למאמצי המתמטיקאים לפתור את חידת המשפט האחרון של פרמה. למרות השתדלויות והמלצות מוריה, היא לא זכתה להכרה הראויה לה.

כמו רוב המתמטיקאיות, היא לא נישאה. בגיל 55, סופי נפטרה ממחלת הסרטן. בתעודת הפטירה היא צויינה כ'אישה לא נשואה, ללא מקצוע'.
* * *



ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
תולדות המספרים
האוניברסיטה העברית
©