ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי



 
 
 







.
electronic digital computers could be adapted to work symbolically with elementsrepresenting words, propositions or other conceptual entities.

עבודת הדוקטורט של Shannon Claude נחשבת על ידי רבים כעבודת התזה החשובה ביותר שנכתבה במאה ה-20.

שאנון - סטודנט למתמטיקה ב-MIT - חיפש הליך מתמטי פשוט שבאצעותו ניתן יהיה לתאר את ההתנהגות של מעגלי הממסר החשמלי. הוא הסיר את האבק מספריו של לייבניץ על המערכת הבינרית ואיתר מתמטיקאי אלמוני - Boole George - שיצר את האלגברה הבוליאנית ובשילוב רעיונותיהם הוא העניק למהנדסי האלקטרוניקה את הכלים המתמטיים ליצירת מעגלים חשמליים דיגיטלים וסלל את הדרך לבניית המחשב הדיגיטלי.

בשנת 1948 שאנון פרסם ב-Bell System Technical Journal את מאמרוA Mathematical Theory' 'of Communication שבו הוא ייסד את "תורת האינפורמציה". תורת האינפורמציה עניינה במערכות תקשורת, בממסר אותות, מידת הדחיסה, תיקון והצפנה של נתונים. התיאוריה של האינפורמציה מציגה מערכת תקשורת אידאלית שבה לכל המקורות של האותות - הקול האנושי, לוח המקשים, מצלמות .הוידאו - יש "שיעור מקור" שנאמד ב-bits per second. )את המונח bit הוא הרכיב מהמילים binnary unit. לתעלה שמעבירה את האותות יש קיבולת שנמדדת אף היא ב-bits per second. האינפורמציה יכולה לעבור רק אם קיים תיאום בין שיעור המקור לבין הקיבולת המקסימלית של תעלת הממסר.

מודל זה -שראשיתו ביצירת דרכי התפקוד של אמצעי המדיה השונים -אומץ עד מהירה על ידי ענפי מדע רבים. סוגיית העברת אותות מונחת ביסוד רשתות תקשורת רבות - ממערכת העצבים, גוף האדם, השפה, ועד הדרך שבה יסודות החיים הועברו מדור לדור בסליל הכפול של ה-DNA.

שאנון היה המדען המשועשע - הגאון הלהטוטן - שעסק רק בדברים שהוא אהב לעשות. על אף היותו מרצה מעולה הוא לא אהב את ההוראה ואת כתיבת הפרסומים המדעיים ועשה הכל כדי להתנער מההערצה והתהילה שעטפו אותו ומהמיתוס שנרקם סביבו.

בראשית שנות החמישים שאנון החל להתעניין בחקר הבינה המלאכותית. הוא האמין בעתיד שנשלט בידי המכונות:"אני מדמיין עתיד שבו אנו נהיה לרובוטים מה שהכלבים היום לבני-האדם. ואני מריע למכונות" הוא חקר את משחק השח של המכונה ובנה את Theseus, עכבר רובוט קטן שמחפש דרך להימלט ממבוך.

בגיל 50 שאנון יצא לגימלאות ופרט לפרסומים בודדים הוא הקדיש את ימיו להמצאות כדבריו: "מיותרות לחלוטין" ולהנאות החיים.




ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
תולדות המספרים
האוניברסיטה העברית
©