עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


















המוח המושמד

במהלך קרבות מלחמת העולם השנייה, מוחו של חייל רוסי צעיר רוסק על-ידי כדור רובה. הפגיעה נטלה ממנו את כל היכולות להקנות משמעות לעולם, לזהות את גופו, לזכור את עצמו ואת האחרים.

תחילה, מוחו הפגוע של החייל הצעיר היה ריק מכל תוכן. כאשר הוא הובא לקליניקה של לוריא ללא זכרונות, ללא זהות ונשאל מאיזו עיר הוא בא הוא ענה "בבית... יש... אני רוצה לכתוב... אבל לא יכול...

כאשר התברר שבתוך הכאוס של המוח ההרוס שרדה נשמה שעדה, באימה, לגהינום בו היא לכודה לוריא לקח על עצמו את המשימה ליצור עמה קשר ולסייע בידה לברוא מחדש, מהתחלה, היגיון, משמעות ומעט מהחיים שנלקחו ממנה.

לוריא ועוזריו התחילו ללמד את הצעיר לכתוב. זה היה קשה. החייל איבד את שדה הראייה הימני ולא הצליח למצוא את ידו. הוא לא היה מסוגל לאחוז בעיפרון וכאשר הוא למד זאת מוחו שאיבד את אומדן המרחקים מנע את מפגש העיפרון עם הנייר. החייל לא זכר את האותיות. "כתוב מבלי לחשוב, תן ל"נעימה התנועתית" החבויה בתוך השרירים שלך להוביל את ידך" הציע לו לוריא.

החייל התחיל לכתוב, בימים רעים... שורה או שתיים, בימים טובים... קצת יותר. לרוב הוא לא היה מסוגל לקרוא את מה שהוא כתב, לעתים רחוקות עלה בידו לפענח מילים אחדות. לאחר שלושה עשורים הוא השלים את יומנו בן 3000 עמודים שבו הוא מספר את קורות גופו ומוחו ואת ניסיונותיו ההירואים לברוא לעצמו מציאות שיש בה היגיון ומשמעות.

הזכרונות החלו לחזור בהבזקים מתעתעים. תמונות מילדותו הופיעו לפתע אך הוא לא הצליח לשמור עליהן או להעלות אותן בכוחות עצמו. החלקים לא יצרו שלמות, לא התקשרו ביניהם. לחפצים, גם כאשר הוא זיהה אותם לא היו שמות. לעתים נדרשו לו ימים של מאמץ עילאי עד שהוא הצליח לשלוף את שמם. אוצר המילים שלו נכחד ויכולתו לתקשר עם סביבתו נעלמה. הצעיר שלפני גיוסו היה סטודנט למדעים לא הצליח לבצע פעולות חשבון פשוטות ביותר. דברים חדשים שלמד לא נשמרו בזכרונו והוא נאלץ שוב ושוב ללמוד אותם.

מוחו איבד את היכולת לאמוד גדלים, מרחקים וכיוונים. לעתים הוא הרגיש שהוא ענק, שרגליו לא נמצאות במקומן הנכון. הוא שכח את שפת הגוף, את הפרוש של להצביע, לנופף לשלום בידיים.

ביומן המתאר בשפה עילגת שלושים שנים של מאבק עיקש ואמיץ בסירובו  של מוח הרוס להעניק לעולם מעט סדר והיגיון, האיש מעלה משאלה "אני מקווה שבאחד הימים מישהו שיודע היטב את המוח האנושי, יוכל להבין את מחלתי".
***
פרקים מהיומן, עם הערות משלו, לוריא איגד לספר The Man with a Shattered World:




ד"ר אילנה מודלינגר
בית הספר לחינוך ©