ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


.

 
על החשיבה
 













.

"אין לנו שיטה טובה לחשיבה ולנטילת החלטות בדבר היישום - או אי היישום - של הכלים רבי-העצמה של הרציונליות, השיטה המדעית, השילוב של ההגיון והיעילות המגולמים בטכנולוגיה. העובדה שאנחנו לא יודעים איך לחשוב ואיך לקחת החלטות בדבר הטכנולוגיה אין פירושה שאנחנו לא מסוגלים לגלות "שיטה חדשה" לחשיבה כזאת." ה. ריינגולד

* * *
החשיבה האינטואיטיבית שמשרתת אותנו בחיי יומיום אינה ערוכה להבין את התגליות החדשות של העידן הטכנוספירי. סודות המוח, מסתורי תורות היחסות, הקוונטום והכאוס קוראים לחשיבה מסוג אחר.

We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them' Albert Einstein'

הצורך לפתח חשיבה מסוג חדש אינה כל-כך יומרנית כפי שהיא נראית במבט ראשון. מאז שהאדם חשב שהוא חי במרכז היקום על חלקת אדמה שטוחה שבקצותיה האוניות נופלות לתהום, החשיבה שלנו עברה כברת דרך ותהפוכות רבות.

פריצות דרך מחשבתיות אמיצות אירעו לכל אורך תולדות האדם.

ההתנערות מהחשיבה המגית שהתרחשה במאה השישית לפני הספירה, כאשר בני האדם האמינו שהם והעולם נבראו על-ידי חבורה של אלים משועממים, גחמנים ונקמנים, הייתה אחת המהפכות המחשבתיות הראשונות והמרשימות ביותר.

הפילוסופים של הטבע לקחו על עצמם את האתגר להסביר את העולם באמצעות איסוף שיטתי של עובדות שניתנות להוכחה. תרומתם המכרעת לחשיבה הרציונלית הייתה שאת תופעות הטבע הסובב יש להסביר במונחים של חומר וחוקים הגיוניים שמשפיעים עליו ולא כגחמה שרירותית של תושבי האולימפוס.

תלס טען שהשמש אינה המרכבה של אפולו כי אם גוש ענק של אש, ומכיוון שהארץ צפה על פני מים, רעידות האדמה לא נגרמות מזעמו של פוסידון - אל הים - כי בשל טלטולים - שסיבתם טרם ידועה - במצע זה של המים. אנכסימנדר העלה את הרעיון שהברקים נוצרים משום שהרוח קורעת את העננים ולא בגלל התפרצות הכעסים של זאוס. לדעתו של אנכסימנדר, בני האדם לא נוצרו כדי לשעשע את האלים המשועממים כי אם באו בדרך התמרה מבעל חיים כלשהו שחי כנראה במים. הרעיונות של הפילוסוף נחשבים לתיאוריה הקדומה ביותר של הבררה הטבעית והראשונה מבין "השערת קוף המים" שעלו במחצית השנייה של המאה העשרים.

תמונת היקום האריסטוטלית שלטה ללא עוררין במשך 1800 שנים. אריסטו מכונה בפי רבים' הפילוסוף של השכל הישר' משום שתורתו תאמה להפליא את 'מראה העיניים', מצטיינת בפשטות, בהרמוניה וביופי רב. החוקרים אינם תוהים כיצד נשתמרה תורה שגויה זו במשך זמן כה רב, כי אם מה הביא להטלת ספק בשיטה שהלמה יפה כל-כך את הניסיון החושי היומיומי, את המסורת ואת תפיסת העולם של הדוגמה הדתית.

המציאות הקלאסית שתועדה על יסוד חוקי ניוטון עלתה בקנה אחד עם החשיבה ההגיונית, עם ההתנסות המוחשית. בסוף המאה התשע-עשרה היה ברור לכל כי סודות היקום לא יכולים לעמוד בפני עוצמת חשיבתו של האדם.

ואז, בראשית המאה העשרים, באה המהפכה של המציאות היחסותית והכרזתו של אלברט איינשטיין.

I never came upon any of my discoveries through the process of rational thinking

גדול המהפכנים של החשיבה האחרת העז להתנער מהחשיבה הרציונלית והפליג למחוזות של ארבעה ממדים, למקום שהמהירות מוגבלת לקצת פחות מ-300.000 ק"מ בשנייה והשעונים מודדים את הזמן לפי מיקומם.

בטרם הצלחנו להתאושש מהמהפך היחסותי, להבין שהמרחב והזמן שלובים זה בזה והם משתנים ודינמיים, נחתה עלינו מתכונת מושגית חדשה - והזויה לחלוטין - של המציאות הקוונטית. בעולם זה במקום ערכים מוחלטים; יש הסתברויות ומתקיימים בו בעת ובעונה אחת דבר והיפוכו, פה ושם, נמצא ולא נמצא.

החשיבה שהורגלנו לה ניצבה חסרת אונים לנוכח המציאות החדשה, המעורפלת, של כל הדברים הקטנים. מדעני הטבע הרחומים העניקו לנו, ההדיוטות, פטור מהצורך להבין את המציאות הקוונטית

If anybody says he can think about quantum problems without getting giddy that only shows he has not understood the first thing about them. Max Planck

* * * 


ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
חשיבה
© האוניברסיטה העברית
פרקבית