ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


.

 
 
 















.

You cannot dig a hole in a different place by digging the same hole deeper"
 De Bono


חשיבה לטרלית - חשיבת רוחב  -
lateral thinking

דה בונו טבע והסביר את המונח חשיבה לטרלית בספרו The Use of Lateral Thinking 1967

החשיבה הלטרלית היא אופן חשיבה שמחפש דרך לפתור בעיה מרדנית בשיטות לא-שגרתיות שהנתיב ההגיוני מתעלם מהן.

דה-בונו מחלק את החשיבה לשני סוגים: חשיבה אנכית, שבנויה על השיטה המסורתית של תהליכי ההיגיון הקוויים. הסוג השני, החשיבה הלטרלית שיורדת מדרך המלך הסלולה ומחפשת את הפתרון מזווית בלתי-צפויה, אחרת. בעוד החשיבה האנכית ניגשת אל הבעיות במפגש חזיתי, החשיבה האופקית עוקפת אותן ומחפשת את פתרונן בדרכים חדשות.

החשיבה ההאופקית מחפשת פתרונות בדרכים שנראות, לכאורה, לא הגיוניות היא משלימה את החשיבה הביקורתית והאנליטית ומותנית בנכונות לנטוש פרדיגמות מקובעות ולהסתכל על הדברים במבט חדש.

.WARNING! Lateral Thinking will change the way you think

כלי החשיבה של דה בונו

דה בונות פיתח תכנית  CoRT– Cognitive Research Trust המורכבת משישה חלקים שמשלימים את הרכיבים החשובים לתהליך החשיבה. התכנית נבנתה עבור תלמידים אך היא ישימה גם עבור מבוגרים.

דה בונו פיתח את תוכנית קורט חשיבה (CoRT– Cognitive Research Trust). תוכנית לימודים בת 60 שיעורים, השואפת לטפח בקרב תלמידים הרגלי חשיבה ומיומנויות חשיבה שיתרמו לחייהם. את תוכנית קורט חשיבה כיוון דה בונו לתלמידים, אך ללא ספק תרומתה נפלאה גם למבוגרים. מטרת התוכנית, לפי דה בונו, היא לפתח יכולת לראות דברים באופן ברור ורחב יותר, כמו גם לפתח יכולת לראות דברים באופן בלתי שגרתי.

במסגרת תוכנית קורט חשיבה, מציע דה בונו ללמוד כלי חשיבה המנחים אותנו בתהליכי חשיבה על נושא מסוים. דה בונו טוען שהנטייה שלנו היא ליצור דפוסי חשיבה קבועים ולהתקבע בהם באופן הפוגע באפשרות להתפתח מבחינה יצירתית. לדעתו, ללא שימוש בכלי חשיבה מובנים אין כל סיכוי להתנתק מדפוסי החשיבה המקובעים.

כלי החשיבה של דה בונו הם הנחיות לחשיבה שמטרתה עשייה. מטרת כלי החשיבה אינה רק לפתח רעיונות, אלא להביא לעשייה ממשית טובה ויעילה. לפי דה בונו, ככל שאדם (תלמיד או מבוגר) יתנסה ויתאמן יותר בשימוש בכלי החשיבה, כך הוא ייעשה לחושב טוב יותר.

הערכת התוכנית הראתה כי תלמידים הרחיבו את נקודות המבט שלהם על בעיות המוצגות בפניהם.

התוכנית מורכבת משישה חלקים, המשלימים יחד את כל האלמנטים החשובים לתהליך חשיבה. כל חלק מורכב מעשרה שיעורים. התוכנית מיושמת באמצעות כרטיסי עבודה ובהם יעדים מוגדרים היטב.

* * *


ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
חשיבה
© האוניברסיטה העברית
פרקבית