ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


.












 


.

אדוארד דה בונו, יועץ ארגוני, מיסד התוכנית למחקר קוגניטיבי והפורום הבינלאומי ליצירתיות בו נוטלות חלק החברות המסחריות המובילות בעולם. בשנת 1985 פרסם את ספרו 'ששת כובעי חשיבה' שמציג שיטת חשיבה שמטרתה לשפר את תהליך קבלת ההחלטות בקבוצות.

מטרתם של כובעי החשיבה היא לפשט את תהליך החשיבה, לפרק אותו לגורמים כך שהאדם החושב יוכל לבחור בסוג החשיבה המתאים לו או לעבור מכיוון חשיבה אחד לשני - במקום להפעיל את כל סוגי החשיבה בו זמנית. ששת צבעי הכובעים מסמלים שישה סגנונות חשיבה מרכזיים:

ששת כובעי החשיבה


הכובע הלבן מאפשר להקדיש תשומת לב לנתונים אובייקטיביים ונייטרליים. המידע נבחן ללא פרשנות וללא שיפוטיות.

הכובע האדום מאפשר כניסה של אינטואיציה ושל רגשות - ללא צורך בהצדקתם - לתהליך החשיבה.

הכובע השחור הוא של ההיגיון השלילי, של הזהירות ותפקידו להצביע על מה שלא ניתן לעשות ומדוע. חשיבה ביקורתית זו מאתרת את החסרונות, את נקודות התורפה, את הסכנות הכרוכות ברעיון או בתכנית כלשהי.

הכובע הצהוב הוא של ההיגיון החיובי המתמקד בטובות שתצמחנה ובאפשרויות הביצוע. חשיבה זו בוחנת - תוך כדי ביסוס והנמקה הגיוניים - את הצמיחה העתידית שתבוא בעקבות ההחלטה.
 
הכובע הירוק מיועד לחשיבה יצירתית וקורא לפתח רעיונות חדשים ופתרונות מקוריים. זו חשיבה שקוראת תיגר על המובן מאליו, אינה חוששת מביקורת ומנסה לחרוג מעבר לידע הקיים.

הכובע הכחול משמש כתהליך פיקוח. הוא אינו מתמקד בנושא אלא בחשיבה עצמה על הנושא.
כנווט החשיבה הוא מתבונן, מברר, ממקד, מגדיר מטרה, מנסח , מזהה סטייה בחשיבה ודואג לתקן אותה, מאתר צורך בחשיבה אחרת, עורך סיכומי ביניים וסיכום סופי.

החידוש המרענן בתיאוריה של דה בונו היא שהאדם אינו מקובע לסגנון  חשיבה אחד - או לבלבול משתק של עירבוביה מחשבתית - כי אם מסוגל להחליף כובעים, להגמיש  ולהתאים את אופן החשיבה שלו לדרישות הדיון הקבוצתי ולקבלת החלטות. 




ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
חשיבה
 © האוניברסיטה העברית
פרקבית