.

 
 
 
 
 
 
 
 
 








 

.
.
המילה photography מקורה במילים היווניות "לכתוב עם האור"

תולדות הצילום

הצילום - כעורק תקשורת שאינו; זקוק למילים - יכול לגבור על מחסומים של שפה ולהעביר מידע באמצעות סמלים חזותיים אוניברסליים. הצילומים היום נמצאים בכל מקום, בעיתונים, כתבי-עת, ספרים, קטלוגים, לוחות מודעות, חלונות ראווה, בשידורי הטלוויזיה, בסרטים ובאינטרנט. לצילום יישומים בכל תחומי החיים המודרניים, בתעשייה, ברפואה, באסטרונומיה, בארכיאולוגיה, באכיפת החוק, במחקר המדעי. צילומי האוויר מלווינים יוצרים מפות, מסייעים בחקר כדור הארץ והאוקיינוסים ובחיזוי מזג האוויר. המצלמות על חלליות מביאות אלינו את סודות החלל החיצון.

הצילום זוכה היום להכרה כאחת מהאומנויות היפות שמוצגת בתערוכות, במוזיאונים, מבוקשת על-ידי אספנים ונלמדת במוסדות להשכלה גבוהה.

337 לפניה"ס - האב הקדום של המצלמה ה-camera obscura "החדר החשוך" הוא מתקן אופטי שהיה מוכר מאות שנים לפני הספירה.

העקרון של לכידת תמונה שעוברת דרך חריר נקוב בדפנה של קופסה סגורה הוזכר כבר בכתביו של אריסטו

1500- ליאונרדו דה וינצ'י מתאר במפורט את עקרון ה-camera obscura אך בשל כתיבתו - כתב הראי - הייחודית, רשימותיו מפוענחות ומתפרסמות רק כ-300 שנה מאוחר יותר.

במאה ה-16 ה-camera obscura נכנס לשימוש נרחב בציור ובצפייה בכוכבים.

Charles-Francois Tiphaigne de La Roche - 1722 סופר צרפתי חוזה בספרו האוטופי Giphantia את רעיון הצילום.

ה -camera obscura קלט את התמונה אך נדרשו שנים רבות עד אשר נמצאו הדרכים הכימיות לקיבועה. כדי לקבע את התמונה, האור שיוצר אותה צריך לחולל שינוי כימי בחומר עליו מוקרנת התמונה. החומרים הרגישים לאור - מלחי כסף - אותרו בראשית המאה ה-19 ופתחו את הדרך לצילום.

1826- איש עסקים צרפתי Nicephore Niepce; הצליח לקבע תמונה וליצור את הצילום; הראשון. תהליך הקיבוע הראשוני היה מסורבל ואיטי - 8 שעות חשיפה לאור - למדי, והוא  שוכלל על-ידי שותפו Daguerre .Louis J.M Daguerre ובנו של Nicephore Niepce מכרו לממשלת צרפת את זכויות היוצרים על המצאתם בתמורה לקיצבה שנתית שקיבלו עד יום מותם.

Giroux Daguerreotype Camera -1839 המצלמה הראשונה יוצאת לשוק. המצלמה - שהבטיחה שכל אחד, גם זה שאינו יודע, יוכל לצייר בה - הפכה ללהיט ופתחה עידן של Daguerreomania

1839-במקביל להמצאה של Daguerre פיתח באנגליה William Henry Fox Talbot את ה-Calotype המאמר שהוא שלח ל-Royal Society מציג את המצאתו 'דיווח על אומנות הציור הפוטוגני או התהליך שבו ניתן לשרטט מראות מהטבע ללא עזרת העיפרון של הצייר.' ב-1844 הוא הוציא לאור ספר מאוייר בצילומים "The Pencil of nature".

1843- סטודיו לצילום נפתח באדינבורו סקוטלנד

1849- הצילומים של הפירמידות פותחים את צילומי התיירות

Mathew Brady -1850 מגדולי הצלמים הראשונים של ארה"ב צילם את האנשים המפורסמים ותיעד במצלמתו את ההיסטוריה של תקופתו. הוא הצטרף למלחמת האזרחים וזיעזע את הציבור בפירסום תמונות של חללי הקרבות.

1851- תרומה משמעותית ביותר לקידום מלאכת הצילום ניתנה על ידי המצאת תהליך ה-collodion על ידי פסל הפורטרטים האנגלי Frederick Scott Archer. שיטת ה-daguerreotype יצרה תמונה אחת בלבד שדרשה חשיפה ממושכת והייתה יקרה מאוד ושיטת ה-calotype לא הפיקה תמונות חדות, תהליך ה-collodion התגבר על המגרעות האלה ופתח את הדרך לצילום המודרני. Archer היה דמות יוצאת דופן בנוף הממציאים של האומנות החדשה. בעוד Fox Talbot גייס את כל האמצעים כדי לייחס לעצמו את ההמצאה החדשה והגיש אין-ספור תביעות משפטיות נגד צלמים, Archer העמיד לרשות הציבור - עם הוראות מדוייקות של ביצוע התהליך - את המצאתו. הוא לא טרח להפיק תועלת כלכלית או לרכוש זכויות יוצרים על תגליתו ונפטר חסר כל.

1860-1850 - הצילום - עדיין בידי מקצוענים ששולטים במלאכה המורכבת של הפיתוח - החל לשגשג באירופה ובאמריקה. בעיר ניו-יורק לבדה נפתחו 77 וב-Regent Street בלונדון היו 44 גלריות לצילום.

1859- הפיזיקאי הסקוטי James Clerk Maxwell מוכיח שכל הצבעים ניתנים להפקה משלושת צבעי היסוד. התגלית מעוררת ענין רב בקרב הצלמים אולם יעברו עוד עשרות שנים עד אשר הליך יצירת הצילום הצבעוני יתממש.

1860- צילומי אויר ראשונים נעשים מכדורים פורחים מעל פריס.

1871- שיטת הפיתוח על יסוד לוח צילום יבש הביאה לשכלול משמעותי במלאכת הצילום ושחררה את התהליך מהצורך באוהל החשוך.

1877- התיעוד החזותי של המציאות החל, כבר בראשיתו, לצלם גם את הצד האפל של המציאות במטרה להביא לרפורמות חברתיות ולתיקון עוולות ועיוותים. הצלמים Richard Beard ו-John Thomson קלטו במצלמותיהם את הרחובות של עניי לונדון. Thomas Annan הסקוטי תיעד את העולם של משכנות העוני בגלסקו והעיתונאי Jacob Riis את החיים האומללים בשכונות העוני של ניו-יורק.

הצילומים של Lewis Hine על עבודת ילדים הכריעו את המערכה לתיקון חוקה להגנה על הילד מפני נצלנות. בזכות תמונות שצולמו ב-Yellowstone והוצגו בפני חברי הקונגרס התקבלה ההחלטה להפוך את האתר לפארק לאומי

1884- אומן הצילום Eadweard Muybridge זוכה לפרסום בזכות עבודותיו שמתעדות תנועה של בני- אדם ובעלי-חיים ומאפשרות לראות את מה שהעין לא קולטת. צילומין מבססים את המחקר המדעי של התנועה. הם גם נותנים תשובה לשאלה הישנה: האם במהלך דהירת סוס יש שניה שבה כל פרסותיו עוזבות את הקרקע?.

1888- מצלמת קודאק הופכת את הצילום לפעולה פשוטה ועממית. ה-"snapshot" נולד. George Eastman האמריקאי מוציא לשוק את מצלמת הקודאק עם סיסמת הפירסומת "אתה לוחץ על הכפתור ואנחנו עושים את כל השאר". במצלמה -קופסה שניתן להחזיק ביד- הוטענו 100 תמונות, לאחר הצילום המצלמה הובאה למעבדה לפיתוח התמונות ולטעינה מחודשת.

על אישיותו ופועלו המופלאים של איסטמן ראו את George Eastman, the

1903- הצילום, בראשיתו, נתפס כהישיג טכנולוגי והמצלמה כמכונה שמתעדת את המציאות. הראשון שראה בצילום אומנות הוא הצלם Alfred Stieglitz שהקים את תנועת ה-Pictorialism וערך כתב-עת בשם Camera Work בו הוא פירסם צילומים אומנותיים ומאמרים על אומנות הצילום.

1907- האחים הצרפתים Louis ו-Lumiere Auguste מפתחים את תהליך הפיתוח ה- Autochrome ומגשימים את חלום הצילום הצבעוני.

1947- הפיזיקאי האמריקאי Edwin Herbert Land ממציא שיטה חדשה של צילום ופיתוח תמונה. - במצלמתו Polaroid Land Camera - תהליך הפיתוח מתרחש תוך דקות אחדות - בתא סגור בצורה ;הרמטית סמוך לנייר הצילום - בתוך המצלמה.

Edwin Herbert Land -1963 משווק את Polacolor סרט צבעוני שניתן לפיתוח בפחות מדקה.

1981- חברת סוני מייצרת את הדגם הראשון )Mavica (Magnetic Video Camera של המצלמה הדיגיטלית.

1992- לאחר המצלמה שמתעדת את המצוקה החברתית, המצלמה כ"מכחול" של האומן, מופיע סוג חדש של מצלמה - המצלמה הניסתרת. מכל הסוגים, מצלמה זו היא השנוייה ביותר במחלוקת. מעקב, בילוש, אכיפת החוק, מציצנות, עינו של האח הגדול - המצלמה הזאת אורבת ולוכדת מציאות שמביכה את קורבנה. אחד האירועים שהסעירו את צרכני ארה"ב בסוף המאה הקודמת ממחיש יפה את מורכבות הסוגייה.

באחד מהשידורים בשעות צפיית השיא בטלוויזיה, המצלמות  הניסתרות שהוגנבו לאחת מרשתות המזון הגדולות בארה"ב מתעדות כיצד עובדי הרשת מזייפים את מועד תוקף הטריות של מוצרי בשר. למחרת המניות של חברת המזון בבורסה צונחות ונגרם לה הפסד של קרוב לשני מיליארד דולר. היא תובעת את ערוץ הטלוויזיה. ב-1997 חבר המושבעים קובע  שמכיוון ש"מרגלי" הטלוויזיה השיגו במרמה את משרתם במטרה לבלוש אחר המעסיקה שלהם, הם אשמים בהונאה, בהסגת גבול ובהפרת אמונים. ערוץ הטלוויזיה נדרש לשלם דמי נזקים בסך 5.5  מיליון דולר לחברת המזון. לאחר עירעור ראשון הקנס מופחת ל-$315,000. בעירעור שני בית המשפט מבטל חלק מהאישומים ומעמיד את הפיצויים העונשיים על 2 $.

לפי מומחי המדיה, בשנים האחרונות המהפיכה של הטכנולוגיה התקשורתית הגיעה לשיאה ולרוויה. הדורות אומנם מתחלפים וכל מוצר חדש מבטיח שיפור, אך עד יישום הנאנוטכנולוגיה או חלום הבלהות של ההתמזגות עם המכונה, קפיצת מדרגה לא נראית באופק.

המצלמות הופכות משוכללות, ממוכנות, מוזלות יותר ויותר. כל מהלך בפעולת הצילום הופך לאוטומטי. רכיבים הבנויים במצלמה בוחרים את החשיפה הרצויה וממקדים את העדשות. סרט הצילום עצמו מוחלף בחיישן אלקטרוני רגיש לאור. התמונה עולה על המחשב, ניתנת להדפסה ולעיבוד בתוכנות גרפיות. ערוצי התקשורת - הטלפון הסלולרי, המחשב, הטלוויזיה, האינטרנט, הוידיאו והמצלמה נפגשים.המותגים החדשים של עורקי המדיה הם יצורי כלאיים של שילוב הטכנולוגיות בהם כל אחד מאופני התקשורת תורם למכלול את המייחד, את המאפיין אותו.



.
ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
בית הספר לחינוך
האוניברסיטה העברית
Copyright ©
פרקעמוד בית