עמוד הבית
על האתר
המחברת מפת האתר כתבו לי




לורנצו "המפואר"




































.

תולדות הלמידה

התחייה

לאחר תקופת ימי הביניים שנשלטה על-ידי התיאולוגיה הנוצרית, במאה ה-15,ה-16 וה-17 החשיבה הפילוסופית והמדעית נפגשות שוב. המצאות חדשות באסטרונומיה, פיסיקה ומתמטיקה שנוצרו על- ידי קפלר, קופרניקוס, גליליאו, דקארט, בקון, ניוטון חוללו מהפך במחקר המדעי.

גליליאו ודקארט תיארו את העולם כמכונה מושלמת הנשלטת על-ידי חוקים מתמטיים מדויקים. ניוטון השלים את המלאכה בתורת המכניקה שהגה ששלטה ללא עוררין עד ראשית המאה ה-20.

התחייה - להיוולד מחדש - היא תנועה תרבותים שעלתה באיטליה במאה ה-14 והתפשטה - בזכות המצאת הדפוס - במהירות רבה, בכל ארצות אירופה. ההיסטוריונים מעדיפים לכנות אותה "התקופה המודרנית המוקדמת" ורואים בה שלב מעבר בין ימי הביניים לעידן המודרני.

החינוך בימי הביניים ראה את האדם חסר ערך, חוטא מטבעו והגדיר את תפקידו בטיהור ובגאולת נשמתו על-ידי לימודי דת. החייאת תורת אריסטו ואפלטון החזירה את הדיון על מקומו של האדם ביקום, על נצחיות רוח האדם ועל יכולתו לשפר את עצמו באמצאות ערכי מוסר.

העריסה של התחייה הייתה הרפובליקה של פירנצה, איטליה. שקיעת האימפריה הביזנטית ונפילת קונסטנטינופול בשנת 1453 הביאו להגירה המונית של מלומדים לאיטליה וביססה את התהוות תנועת התחייה.

ערי איטליה שימשו כמתווכות במסחר הפורה בין מרכז אירופה למדינות הביזנטיות והמוסלמיות במזרח. עושרן הלך וגדל והתהווה בהן כוח חדש -הבנקאות- שהפך על פניו את המבנה החברתי שהיה קיים בהן. הכנסייה והאצולה איבדו את כוחן ומעמד חדש - הסוחרים והבנקאים - כבש את השלטון. הכנסייה לא ראתה בעין יפה את היווצרות הבנקאות כי הלוואת כסף בריבית קצוצה נחשבה לחטא שדינו מוות אך היא הייתה מרוששת ותמיכתה בשליטי הממון נקנתה כנראה בכסף.

משפחת מדיצ'י מהעשירים החדשים של הבנקאות והמסחר השתלטה, בזכות הונה, על פירנצה וכדי להאדיר את עוצמתה ותפארתה היא העניקה חסות וטיפחה אומנים, מלומדים והקימה מרכזי למידה של תרבות יוון העתיקה.

הפטרון הנודע ביותר של האמנות והמדעים היה לורנצו "המפואר" התגלמות איש הרנסנס המושלם שתמך בשורה של אמנים דגולים - דה-וינצ'י, בוטיצ'לי, מיכלאנג'לו -, והנהיג קבוצה של הומניסטים שעמלה על שילוב בין המסרים של הנצרות לתורת אפלטון.

סבונרולה

ידה של הקנאות הדתית הייתה על העליונה.וגברה על כוח הממון. שלטונם הראוותני והחומרני של משפחת מדיצ'י עוררה את זעמו של נזיר דומיניקני צעיר Girolamo Savonarola שפתח במסע של "טיהור וגאולה" להפלתו. הבנקים של משפחת מדיצ'י פשטו את הרגל. ב-1497 נחשול הטיהור שטף את פירנצה, היצאניות נתפסו והוכו לעיני הציבור, הומוסקסואלים הועלו על הגרדום.

במדורת היהירות Bonfire of the Vanities שהוצתה בכיכר העיר הועלו באש סממני העושר והנהנתנות. שלטון משפחת מדיצ'י בא אל קיצו. ידו הארוכה של האפיפיור מבית בורג'יה השיגה את סבונרולה שהואשם בכפירה, בנבואות שקר ובפשעים רבים אחרים ובאותה כיכר שהנזיר הקנאי שרף ספרי מופת ויצירות אמנות נהדרות סבונרולה הועלה על הגרדום.

ההתפרצות הפונדומנטליסטית של סבונרולה מחקה את עליונות הבנקאים אך לא הצליחה להציל את הדעיכה ואת ההתרוששות הכלכלית והמוסרית של הכנסיה הקתולית.

אנשי הרנסנס החלו לפקפק באמיתות של משנת הכנסיה. אחיזת הנצרות בתורה הגיאוצנטרית-כדור הארץ במרכז העולם - התרופפה. כומר פולני,ניקולס קופרניקוס, אזר אומץ ובעידוד ידידיו ומלומדים נאורים בני דורו העז לתקוף ולמוטט את תמונת העולם הגיאוצנטרית של תלמי ששלטה ביד רמה במשך יותר מ- 1400 שנים. יועצי האינקוויזיציה והאפיפיור השכילו להשתיק עוד שנים אחדות את משנת גליליאו אך האמת הקוסמולוגית גברה, בסופו של דבר, על תפיסת היקום הנוצרית. בשנת 1992 האפיפיור התנצל באופן רשמי על העוול שהכנסייה הקתולית עוללה לגליליאו.

המהפך ההיסטורי בהשכלה של בני התחייה חל בשנת 1440 "כאשר צורף גרמני Johannes Gutenberg המיר מתקן לדריכת ענבים למכבש דפוס ושינה את פני העולם".

התרומה הראשונה במעלה של הדפוס היא ההרחבה עצומה של מגוון המידע הרשמי בר-הבדיקה, אשר המריץ את החברה המערבית לפתח ולמקצע תחומי דעת חדשים. הדפוס הוליד את מהפך הסטנדרטיזציה של מפות, לוחות שנה, לוחות-זמנים, מילונים, ספרים, קטלוגים, עיתונים והעניק לאיש החברה המערבית, את היכולת ליצור רציונליזציה, לקטלג ולקודד את המידע.

Aldus Manutius מורה הומניסט הפך למוציא לאור המפורסם ביותר בתקופת התחייה. המוטו של מפעלו "העוגן והדולפין" הוא סמל של פתגם עתיק )Festina lente" (Hurry up slowly"

באמצעות הספרים המודפסים המידע פרץ את כל הגבולות והפך נגיש לכל מי שחפץ בו.

במהלך תקופת התחייה חלה תפנית במחקר המדעי.  פרנסיס בייקון הפילוסוף והמדינאי האנגלי פיתח את המתודה הבייקונית - רכישת מידע על עולם הטבע על-ידי ניסויים, תצפיות ובדיקת השערות.

סיכויי הנשים לרכוש השכלה בתקופת התחייה השתפרו מעט. בנות המעמד הגבוה הורשו לפקוד בתי ספר של חצרות המלוכה או לקבל שיעורים פרטיים. תוכנית הלימודים עדיין הצטמצמה לשיעור אמנות, מוסיקה, ריקוד, שירה ורקמה. בנות המעמדות הנמוכים זכו להכשרה בעבודות הבית אך לא הייתה להן נגישות להשכלה אקדמית.

מבעד ליצירות האמנות המדהימות ביופין של הרנסנס, התקופה מצטיירת כפרק שליו, יפה בתולדות האנושות. לאמיתו של דבר בתקופת התחייה שרדו ואף החמירו כל הנגעים הכלכליים והחברתיים שאיפינו את חשכת ימי הביניים. עוני, רדיפות על רקע דתי ופוליטי, מלחמות, שחיתות, צייד מכשפות.

ההיסטוריונים מציינים שברנסנס האיטלקי התחדש בעוצמה רבה סחר העבדים ומדינות העיר האיטלקיות היו הצרכניות העיקריות של שוק העבדות.










היווצרות האקדמיות
היווצרות האקדמיות לקידום הפילוסופיה, המדע והאמנויות החלה באיטליה ובצרפת בתקופת התחייה המוקדמת. האקדמיות התחילו כמפגש פרטי, בלתי פורמלי בין אינטלקטואלים, מלומדים או אנשי מדע שהתאספו כדי לדון בסוגיה עיונית כלשהי.

חברי האקדמיה האפלטונית שקמה בפירנצה במחצית המאה ה-15 ראו את עצמם כמחדשים של המסורת המפוארת של האקדמיה של אפלטון באתונה. האקדמיות המדעיות הראשונות באירופה קמו במחצית המאה ה-16. הראשונה שהתמקדה בסוגיות מדע - האקדמיה של מיסתורי הטבע - קמה בנאפולי והייתה פתוחה לכל אדם שהיהיכול להציג עובדה מדעית חדשה מעולם הטבע. היא הושתקה במצוות האפיפיור באשמה של מעשי כשפים. מלך ספרד ייסד את האקדמיה למדעי המתמטיקה ובראשית המאה ה-17 נוסדה האקדמיה הראשונה בגרמניה.

האקדמיות המפורסמות ביותר English Royal Society וה-French Academy of Sciences החלו אף הן את דרכן כמפגש חברתי של מלומדים ואנשי מדע. שתי האקדמיות אומצו על ידי הממשל, זכו להכרה בינלאומית והן פעילות ומשפיעות עד עצם היום הזה.

עם הקמת האקדמיות מוקדי הלמידה הועתקו מהמנזרים והקתדרלות אל האקדמיות ומשיטת הלימוד הסכולסטית לשיטה ההומניסטית.





 ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
Copyright
הבאביתפרקקודם