ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי



הופעת הכתב בקרב העמים

את ההיסטוריה היה צריך לגלות קודם שאפשר היה לחקור אותה. מסרים מן העבר הגיעו תחילה דרך אומנויות הזיכרון, אחרי כן בכתב ולבסוף פרצו בעוז מן הספרים. דניאל בורסטין - המגלים

הופעת הכתב בקרב העמים

הופעת הכתב חותמת את העידן הפרהיסטורי ופותחת את פרק ההיסטוריה בתולדות האדם.
  * * *
בפאדו של אפלטון ישנה אגדה על תות Thoth -האל המצרי של ההמצאות והכישוף שהציע למלך תאמוס דורון: Techne חדש, הכתב. המצאה חדשה זו, מבטיח תות, תגביר את הזיכרון ותעצים את התבונה. הסרוב הטכנופובי לא איחר לבוא ותות ננזף, בזו הלשון, על המצאת הכתב

"המצאה זו שלך תביא לידי שכחה בנפשות הלומדים, משום שלא ישתמשו יותר בזיכרונם. הם יתנו את אמונם באותיות הכתב החיצוניות ולא יזכרו את עצמם. הדבר המסוים שגילית אינו כלי - עזר לזיכרון אלא להעלאת זיכרונות, אתה מעניק לתלמידיך לא את האמת, כי אם את צלמה של האמת בלבד.

הם ישמעו דברים רבים, אך לא ילמדו מאומה. הם יהיו כאילו יודעי הכל, ולמעשה לא ידעו מאומה. הם יהיו חבורה משעממת אשר תופיע כחכמה, אך לא תהיה כזאת במציאות".
 
* * *
למרות כל החששות, הכתב חולל מהפך מבורך בתחום החברתי והתרבותי והעלה את האנושות מדרגה אחת מעלה. תבונת כל הזמנים שנשתמרה במסורת המסופרת ניתנה לכל יודעי הקרוא. דברי החכמים הפכו לנחלת הכלל.

המצאת הכתב מסמנת את שחר מהפכת המידע. הכתב הופיע במקומות שונים בעולם הקדום והוא נוצר משום שהתפתחות החברה העתיקה הגיעה לשלב שבו הורגש הצורך באמצעי שיתעד וישמר את המידע.

עמי הקדם החלו לעסוק בחקלאות, במסחר, בבנייה של מערכות השקייה, במסעות בים וביבשה, בהקמה של ערים ונדרשו ליצור אמצעים - טכנולוגיות לניהול מידע כמו רשימות מצאי, לוחות שנה, מפות, תעודות, רישום מנהלי ומיסוי.

לאחר
שהכתב תיעד את שגרת יומו של האזרח הקדום הוא פנה לתיאור עולמו, אמונותיו ותרבותו.

 
ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
הופעת הכתבים
האוניברסיטה העברית
©