ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי


כתב Maya

תרבות המאיה שלטה ופרחה ברחבי מרכז אמריקה באלף הראשון לספירה ולאחר מכן היא נעלמה והותירה אחריה אתרים ואוצרות מעוררי השתאות וסימני שאלה רבים.

אחד השרידים של התרבות המיסתורית הזו, שהדביק ב"קדחת מאיה" מדענים רבים, הוא מערכת של ציורים הירוגליפים - כתב המאיה.

הסגנון הקליגרפי והמורכבות הציורית של כתב המאיה שונים באורח מהותי מכל מערכות הכתב האחרות. כתב המאיה מכיל קרוב ל-800 סימנים הירוגליפים שנמצאו על מצבות אבן, משקופי עץ וכלי כדרות.

השימוש בכתב החל במאה השנייה ונמשך עד סוף המאה ה-16 ואז, במהלך הכיבוש הספרדי, ידע הכתב אבד, נעלם.

* * *
ביולי 1562 בכיכר הגדולה של San Miguel; de Mani ב-Yucatan הבישוף הפרנציסקני Diego de Landa Calderon ערך - ברוח האינקוויזיציה - "אוטו דה פה".

הבישוף - שנשלח להמיר לנצרות את "הפראים" של אמריקה המרכזית - השליך ללהבות 5000 יצירות של תרבות המאיה.

"יצירות שנכתבו בידי האבות כדי שצאצאיהם לא יחיו בחשכה, שמספרים על זמנים עברו, על תקופת האבות, על חלומותיהם, על מלחמותיהם ונבאותיהם, על לוחות השנה, על מועדי ליקוי החמה, על תנועת הכוכבים, על הפלנטה ונוס ועל התפילה שיש לשאת ל-Chaac, אל הגשם, כדי להבטיח יבול עשיר של תירס וגרעיני קקאו.

שמונה מאות שנים של ספרות ותרבות נכחדו ואיתם כל ההיסטוריה של עם שנולד לפני ישו, שבשמו הכומר הפרנציסקני, הבישוף של Yucatan פעל. "(מתוך "הלילה של המאיה" J-P MAR)

לפני שהוא השמיד את כתבי המאיה, הכומר הפרנציסקני טרח להעתיק ולתעד חלק מהשפה ומהכתב ורשימותיו שפורסמו - והביאו לו תהילה - שימשו בסיס ראשוני לחקר התרבות העתיקה הזאת.

* * *
העניין בתרבות מאיה התעורר במאה ה-19 עם פרסום חשיפת חורבות "הערים האבודות", אתרי מאיה המופלאים במעמקי יערות הגשם במרכז אמריקה.

פיענוח חידת כתב תרבות המאיה נמצא מורכב ורב מהמורות. שיטת הספירה, המפותחת מאוד בהשוואה לשיטות שהיו קיימות אז בקרב העמים, האסטרונומיה ולוח השנה של המאיה פוענחו בקלות יחסית אך הכתב סירב בעקשנות להסגיר את כל סודותיו.

פריצת הדרך המשמעותית חלה בשנות השבעים של המאה שעברה כאשר התברר אופיו המעורב, פונטי ולוגוגרפי, של הכתב.

מאז ועד היום יש התקדמות מואצת והחוקרים מקווים להשלים את מלאכת גילוי סודות הכתב המופלא בשנים הקרובות.



 
ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
הופעת הכתבים
האוניברסיטה העברית
©