ליקויי למידה
עמוד הבית על האתר המחברת מפת האתר כתבו לי



האלפבית

הופעת כתב האלפבית חוללה מהפכה בתקשורת הכתובה. מאות אלפי הסימנים המורכבים, רבי המשמעות שרק מתי מספר ידעו לבצע הוחלפו בעשרות בודדות של סימנים, חד-משמעיים, רהוטים שיכלו לייצג כל מילה בכל שפה.

הכתיבה הפכה נגישה לכל. לפי השערת החוקרים, האלפבית הראשון נוצר על-ידי עם שמי שחי לאורך החוף המזרחי של הים התיכון בין השנים 1500-1700 לפניה"ס.

ה"אלפבית השמי" לא שרד אך הוא נחשב לאב הקדום של; רוב האלפבתים שקיימים היום בקרב עמי אירופה, המזרח הקרוב וצפון אפריקה.

כתב האלפבית העתיק ביותר שהתגלה הוא האלפבית הפניקי שנמצא בעיר ביבלוס בלבנון. העיר ביבלוס - byblos ספר ביוונית - עיר פניקית עתיקה ששוכנת צפונית לביירות, הייתה מיבאת פפירוס ממצריים ומיצאת אותו מערבה. פניקיה ניצבה על פרשת דרכים מסחרית בין מזרח למערב ונזקקה לאמצעי פשוט לתיעוד ולשימור מידע.

החפירות הארכיולוגיות העלו עדויות על הופעת האלפבית הפניקי - שהכיל 22 אותיות - בסביבות שנת 1200 לפניה"ס. לפני 3000 שנים הכתב הפניקי התפשט מזרחה לעמים השמיים ומערבה ליוון.

כמו הכתב הפניקי גם הכתב העברי נכתב מימין לשמאל. כיוון כתיבה זה מכונה "טבעי" משום שטבעי יותר ליד ימין - על בסיס חוק המאמץ הפחות - לרשום תחילה בצד ימין ולנוע לכיוון שמאל. הסבר מניח יותר את הדעת אומר שמקור הכיוון נובע מסוגי הכתיבה הקדומים בהם מעשה הכתיבה - כמו גלילת הגוויל - בוצע בשיתוף פעולה בין שתי הידיים. היוונים כיבדו תחילה את הכיוון הטבעי, לאחר מכן הם כתבו הלוך וחזור בשיטת ה-boustrophedon ובשנת 500 לפניה"ס הם עברו לכיוון ה"רציונלי", משמאל לימין, היות ש"הוא משאיר באור את המילים והמשפטים במהלך רישומם ואינו מכריח את היד לעבור על הדיו הרטוב"

האלפבית העתיק מורכב מעיצורים בלבד. כדי להבטיח קריאה מדויקת של כתבי הקודש ועל מנת להימנע מכפל משמעות של מילים, היוונים הוסיפו תנועות ולאלפבית העברי, הערבי והארמי התווסף הניקוד.

המילה אלפבית מקורה בשמות שתי האותיות הראשונות של הכתב היווני - אלפא וביתא. היום האלפבית - על 50 סוגיו השונים - הוא הכתב המקובל ביותר בעולם.

תיאורטיקנים אחדים של התקשורת סבורים שהכתב האלפביתי השפיע השפעה מכרעת על החשיבה ועל ההתפתחות של החברה המערבית משום שהוא החדיר בה ניתוח, מיון ורמה חדשה של הפשטה, כשרים אלה יצרו סביבה שהובילה למונותיאיזם, לחוק, למדע מופשט, ללוגיקה דדוקטיבית, להיסטוריה אובייקטיבית ולאינדיבידואליזם.


 
ד"ר אילנה מודלינגר
ליקויי למידה
הופעת הכתבים
האוניברסיטה העברית
©