החינוך בעידן המהפכה הטכנולוגית עתירת הידע

העולם במבואות המאה ה- 21

עידן המהפכה הבתר (פוסט) תעשייתית עתירת הידע

"זהו צעד קטן לאדם, אך צעד גדול לאנושות". ניל אמסטרונג

בבוקר יום שני 21 ביולי 1969 אירע תרחיש מדהים וחסר תקדים; האדם ניתק עצמו מכדור-הארץ ופרץ את גבולות השמיים. כל העולם נשא עיניו לניל אמסטרונג האמריקני, שהגשים חלום של האנושות וצעד את צעדיו כאדם הראשון על הירח.

הידיעה שהתפרסמה ב - 4 באוקטובר 1957 על שיגור ספוטניק 1 הרוסי, בישרה את תחילת עידן החלל אך מימוש חלום החלל של האנושות, מתבסס על גילויים מדעיים, עוד מהמאה ה - 15.

קופרניקוס, אבי האסטרונומיה המודרנית, קבע, שאנו בכדור הארץ לא מהווים את מרכז היקום. גלילאו היה
הראשון שהשתמש בטלסקופ לצפייה בחלל. קפלר גילה בדרך מתמטית את שלושת החוקים שעליהם מבוססת תנועת הלוויינים בחלל, והניח את היסודות המעשיים לאסטרונומיה הדינמית המודרנית. ניוטון ניסח את חוקי הגרוויטציה והתנועה, המהווים את החוליה המקשרת בין שלושת החוקים שקפלר גילה, ומהווים חוקי יסוד לפיסיקה המודרנית.

חשיבותם של הגילויים שציינתי, לא תסולא בפז, אך יישומם לכיבוש החלל התאפשר בעקבות מהפכה טכנולוגית עתירת ידע, שמתחוללת בעידן שלנו1. המהפכה הטכנולוגית, שבעיצומה אנו חיים 'ילדה' את 'הציוויליזציה הטכנולוגית' ול'ציוויליזציה2 הטכנולוגית' השפעה עמוקה ומהפכנית על האדם והחברה. כיבוש החלל, לכשעצמו, מהווה את 'הדובדבן שבקצפת', דובדבן מתקתק, מתוקשר ומשודר. בעוד שהמהפכה הטכנולוגית עתירת הידע היא המהות התימתית המשפיעה על כול תחומי החיים בעולם הפוסט מודרני.

המהפכה הטכנולוגית מאופיינת בשני שלבים:

א. מהמאה ה-17 עד לאמצע המאה ה- 20: בתקופה זאת התרחשה מהפכה תעשייתית, שיצרה את התעשייה המודרנית.

ב. בעידן שלנו, מתרחשת מהפכה פוסט תעשייתית בעלת אפיונים ייחודיים, שמשפיעה בכיוון של עולם פוסט מודרני.

למהפכה הטכנולוגית השפעה כה משמעותית על הציוויליזציה שניתן להשוותה למהפכה משמעותית אחרת, למהפכה החקלאית שהתרחשה במעבר מתקופת האבן הקדומה לחקלאות בתקופת האבן החדשה. למהפכה החקלאית היו השלכות על האדם כ"חיה חברתית"; האדם הפסיק מנדוד, ומהיות "זאב בודד". האדם החל לעבוד את האדמה, ומשום הצורך בשיתוף פעולה עם שכניו, נוצרו יחסי גומלין בין אנשים. תקשורת הכתב התפתחה והציוויליזציה "נולדה"

שרונה שולב