עמוד הבית
אודות המחברת
אודות האתר
מפת האתר
מונחון
כתבו ל
אודות האתר

ספר אלקטרוני, גדוש במידע ובתיעוד מקצועי על יסודות ההבעה הכתובה - כתיבה
 וכתיב.

הזרם הפסיכולינגוויסטי שקם בעשורים האחרונים - וקנה לו אחיזה מונופוליסטית בשדה ההוראה - רואה את ההבעה הכתובה פורצת בחדווה אינטואיטיבית מתוך הילד. היא מתממשת ללא מאמץ, ללא למידה פורמלית ומובילה את הילד - בדרך מהנה - אל מועדון האוריינים.

פגשתי אלפי ילדים שלא הוזמנו לחגיגה הפסיכולינגוויסטית. חורטים, משרבטים, נכשלים ושונאים כל מילה כל אות, ...

יש יופי שובה לב באוטופיה הפסיכולינגוויסטית, אולם היא מתאימה רק לילדים שלא זקוקים לה. הילדים שרוכשים את מיומנויות היסוד של ההבעה הכתובה ללא מאמץ, יעשו זאת מתוך שמחה ויישאו בגאווה את כרטיס החבר של מועדון האוריינים. עבור ילדים שמתקשים ביסודות ההבעה הכתובה, החלום הפסיכולינגוויסטי הוא סיוט.

בשנת 1980 פרסמתי ספר בנידון וכמו רבים אחרים גם אני האמנתי שזה יהיה סוף פסוק, שהטכנולוגיה החדשה תסיר מעל הכותב את התלאות התנועתיות והתפיסתיות המייגעות של הכתיבה והכתיב. אולם המכונה אכזבה, או טרם הגיעה ליעד מיוחל זה. רכישה והקנייה של אוריינות היא המכשלה הבולטת ביותר של הטכנולוגיה החדשה.

הילדים מתקשים בכתיבה ובכתיב מביאים אל המחשב, אל מעבד התמלילים ואל תכנות ההגהה את כל אותם קשיים שמנעו מהםאת הרכישה הרגילה של המיומנויות האלה. והמקלדת מוסיפה ומערימה עליהם קשיים משלה.

יתרונו של הספר האלקטרוני הוא בכך שניתן לרענן ולעדכן אותו בקביעות. חקר ליקויי הלמידה והשפה נמצא בעיצומו וממצאים חדשים מתגלים בו כל יום. לכן, כבר עם צאתו לאור, הספר הקונבנציונלי הופך למיושן.

הכתיבה היא הבת החורגת של האוריינות והיא מוזנחת בתיאוריה, במחקר ובשדה ההוראה.

בספרי אני משתדלת לתקן את המעוות, למוטט דעות קדומות ולהגיש מידע מקיף על חשיבותה של ההבעה הכתובה ועל הקשיים שעלולים לפגום בה.

הספר מיועד למורים בכיתות רגילות, למורים בהוראה המסייעת, למרפאים בעיסוק, לפסיכולוגים ולהורים של ילדים שמתקשים ברמה הבסיסית של ההבעה הכתובה.


.

ד"ר אילנה מודלינגר
בית הספר לחינוך ©