יסודות ההבעה הכתובה -כתיבה וכתיב
עמוד הבית
אודות האתר
המחברת
מפת האתר
כתבו לי




המפגש עם הילדים





מבוא
כישורי הלמידה
הכתיבה
הכתיב
הוראת הכתיבה
אבחון
טיפול
מהלך הטיפול
סיכום
המחקר
מונחון
מילון אנגלי
ביבליוגרפיה עברית
ביבליוגרפיה אנגלית







מטרת המפגש היא בדיקת מידת הבשלות והנכונות של הילד לטיפול בקשייו. ילדים שמכחישים בעקשנות את קשייהם או מייחסים אותם לגורמי סביבה - המורה, העיפרון, הלוח - אינם כשירים לטיפול בכתיבתם. כדי להכינם להוראה מתקנת יעילה, יש להסיר את מכשולי ההתנגדות שהם פתחו בפניה.

הילדים שמניעיהם ללמידה נכחדו זקוקים, לפני כל ניסיון של עוד הוראה מסייעת עקרה, ל"תידלוק" ההניעה. מכשולי ההכחשה, ההתנערות וההתנגדות ללמידה שכיחים מאוד בקרב תלמידים בוגרים, כיתה ה' ומעלה, אך תלמידי כיתה ג' טרם נלכדו בהם. ילדי כיתה ג' עדיין שופעים אמון בסובבים ובעצמם ומלאי התלהבות מול ההבטחות המופלאות של האוריינות. אם טרם פתחו הניעה נלהבת להישג האקדמי, הרי הם מוכנים לרצות בחפץ לב את הוריהם ואת מוריהם.

אבי
ילד שחרחר, פיקח ותוסס גאה מאוד לגלות שהוא איטר, כמו אביו. הוא מוטרד מעט מהחשש שמא הוא יצטרך לעבור ביד שמאל אך לאחר שמבטיחים לו שהוא יוכל להמשיך לכתוב בימין - ומאידך יורשה לפעול בכל שאר התפקודים התנועתיים, כמנהגו - ביד שמאל - לשמחתו אין גבול. הוא תופס מיד את משמעות ממצאי האבחון, מבין את המוטל עליו ומציע רשימת פעילויות ומשחקי עיפרון-נייר בעזרתן הוא יוכל, גם בבית, לשפר את תפקוד ידו הימנית.


יצחק
ילד ביישן, מסורבל וקיפודי מוטרד מתשומת הלב בה זכתה כתיבתו. המונחים ימין ושמאל לא מוכרים לו והוא לא מבין מה רע בתפקוד לסירוגין בשתי הידיים. הוא יודע שכתיבתו משובשת אך הוא השלים אתה כמו עם מכלול נחיתותו התנועתית. הוא מתחייב, ללא התלהבות יתרה, להפסיק לכתוב עם שתי הידיים ומבטא ספקנות מול סיכויי השיפור של כתב-ידו והגברת מהירות כתיבתו. הוריו מבטיחים לקנות לו שעון שיוכל לענוד על היד הנבחרת - ימין - כתזכורת. המתנה המובטחת מעלה חיוך קטן עלפניו של יצחקוהוא מביע נכונות - צייתנית, לעת עתה - לקבל עזרה לשיפור כתיבתו.


רמי
ילד מסורבל וגולמני, הספיק כבר לפתח אלרגיה קלה למעשה הכתיבה. כאשר הוא מתבשר שהטיפול כולל גם משחקי הרפיה הוא מסכים, בהתלהבות מאופקת מאוד, להצטרף לקבוצת משפרי הכתיבה. הסיכוי להגברת מהירות הכתיבה - אולי יצליח לצאת להפסקות ולשחק עם חבריו - שובר קצת את קרח הספקנות של רמי. העובדה שחברו הטוב, דוד, ישתתף אף הוא בעבודה, מחזקת מעט -אף היא - את נכונותו לשיפור הכתיבה.

שגיא
ילד "מכופתר", לחוץ מאוד עם "טיקים" של כעכוע גרון, נמצא רוב שעות היום על סף דמעות. עצם הרעיון שמשהו משובש בכתיבתו מעליב את שגיא. העובדה שבין הזקוקים לשיפור הכתיבה יש גם תלמידים מצטיינים ממתנת מעט את דאגתו. הוא מסכים שישובץבסדרה שנייה של טיפול, לאחר שטובי התלמידים יעברו אותה ויוכיחו שהיא לא גורעת ממעמדם הלימודי והחברתי.

מיכל
ילדה לבבית וחיננית, מקבלת בשמחה את רעיון שיפור הכתיב. ההתערבות הטיפולית בקשייה צריכה להתנהל בשני מסלולים. מצד אחד יש לקדם את הכשרים השמיעתיים שלה ומצד שני לשפר את תפקודי הכתיב שלה.

דוד
ילד שקט וחרוץ, בעל נועם כובש, להוט מאוד לשפר את כתיבתו ולתפקד - סוף סוף - כמו שאר ילדי הכיתה. הסיכוי לעבוד ביחד עם חברו הטוב, רמי, מגביר את נכונותו לטיפול.


שולי
פקעת קטנה וחביבה של חיוכים, אנרגיה וחן. מכל הנאמר לה היא קולטת רק את הבטחת המשחק ומתנדבת בהתלהבות לסדרה הטיפולית.

ציפי
ילדה ביישנית ועדינה, השתלבה יפה מבחינה חברתית, למרות רמתה הלימודית הנמוכה. ציפי והוריה מקבלים בשמחה כל עזרה שבאה לסגור על הפער הלימודי שהיא צברה. להוריה של ציפי ציפיות גבוהות מדי והם מייחסים את הפיגור הלימודי של הילדה רק לעברה האקדמי במסגרת הלימודית הקודמת, הדלה ואינם מודעים לכישוריה הבינוניים. במקביל לטיפוח התפקוד האקדמי של ציפי יש לדאוג לכך שהיא לא תיפול קרבן לדרישות מוגזמות להישגים שעומדים הרבה מעל ליכולת שלה.

יוסי
ג'ינג'י מנומש עם חיוך מקסים, אינו מתלהב מרעיון; שיפור הכתיב. שגיאותיו לא מטרידות אותו והוא לא מבין מדוע הן צריכות להטריד את המורה. כתבנו לו הזמנה למסיבת יום הולדת שבשל שגיאות כתיב רבות אינה ניתנת לפענוח ולהבנה. "אני רוצה ללכת למסיבה", ממלמל יוסי, "אבל לא מבין של מי המסיבה, מתי ואיפה היא מתקיימת" ואז הוא קולט את ה"מסר" ופורץ בצחוק לבבי. הוא נעתר לשידולים בעיקר של חבריו  ומסכים להשתתף בקבוצה טיפולית.





ד"ר אילנה מודלינגר
יסודות ההבעה הכתובה - כתיבה וכתיב
בית הספר לחינוך
© הבאביתפרקקודם