יסודות ההבעה הכתובה -כתיבה וכתיב
עמוד הבית
אודות האתר
המחברת
מפת האתר
כתבו לי




תיאוריה ומעשה



מבוא
כישורי הלמידה
הכתיבה
הכתיב
הוראת הכתיבה
אבחון
טיפול
מהלך הטיפול
סיכום
המחקר
מונחון
מילון אנגלי
ביבליוגרפיה עברית
ביבליוגרפיה אנגלית

















אין דבר מעשי יותר מתיאוריה טובה. אולם חקר השפה וליקויי הלמידה עדיין בחיתוליו והשדות התיאורטיים שלהם מתהווים ומשתנים במהירות מסחררת. בעולמות השפה וליקויי הלמידה יש מעט תיאוריות "טובות" ששרדו, שזכו בהוקרה של כלל המומחים.

הפער בין התיאוריה לבין חיי היום-יום הולך וגדל. עידן המדע נעל מדענים רבים במגדל שן, מרחפים בגבהים של רעיונות מופשטים או "דבוקים" למיקרוסקופ של השפה, שאינם טורחים ליצור "הוראות גישור" שיורידו את הרעיונות שלהם אל שדה החינוך. ההתמחות המסחררת שחלה בכל ענפי המדע מכבידה אף היא על ניסיונות האיחוי, על יצירת מערך טיפולי שלם לצורך יישום "הידוע המוכח" ברמת העשייה. כאיש אקדמיה ושדה גם יחד, אני ערה למצוקה קשה זו של מחסור ב"כללי פשר", מתלבטת ומחפשת דרכי תרגום של הרעיונות והמידע לבניית ההתערבות הטיפולית בקשיים הייחודיים של הילד.

עם כל מעשיותה של התיאוריה הטובה, היא אינה תפורה לפי מידות כל הילדים. רוב התלמידים יפיקו ממנה תועלת או ירכשו, למרות שהיא אינה מתאימה להם, את מיומנויות ההבעה הכתובה. "הילדים שלנו" זקוקים לתפריט מיוחד, אישי, של דרכי הוראה ושיקום.  גם ההצעות שבאות מהשדה - ניסיון, אכפתיות, אינטואיציה; טובה, שכל ישר - יכולות לקדם את ההבעה הכתובה של ילדים רבים אך הן עלולות להתנפץ על החומה הבלתי חדירה של קשיי "הילדים שלנו". חכמת הטיפול היא מיזוג של תכונות המובילות לקראת הבנת הילד עם שליטה טובה במידע הדרוש כדי לעזור לו לפתור את קשייו.

כדי להציע לאיש השדה מאגר ידיעות שישמש רקע לעבודתו נציג את התאוריות ואת ממצאי המחקר של השפה והלמידה על אף מורכבותם ולמרות שאין עליהם קונצנזוס כללי של כל אנשי התאוריה.

המורה שאינו מסתפק באינטואיציה או בידע שרכש במהלך הכשרתו חייב להיפתח לרעיונות החדשים, לחדד את הכושר האינטגרטיבי והיישומי שלו , לאמץ את המובן לו ולהעשיר את זהותו ואת תפקודו המקצועי. כדי להקל עליו את המלאכה לא הוצגו תאוריות מנוכרות הנגועות במופשטות תלושה או המצטמצמות ברכיבים אטומיים של השפה ומצד שני הובלטו רעיונות המומחים שמציאות הילד ופתרון בעיותיו עומדים לנגד עיניהם.

עד אשר מדעי השפה והלמידה יפצחו את "הקוד הגנטי" שלהם, לאיש השדה - בפרק שעניינו הוראה וטיפול - מוצעת גישה מעשית יותר. קשייו של הילד הם "כאן ועכשיו" והם דורשים מענה מיידי. השדה חייב לעשות פשרות ולהסתפק בינתיים בקיים, למרות המחלוקות ולמרות שמידע זה טרם עבר הבשלה וזיקוק ואינו עומד בדרישות הקפדניות של הביקורת המדעית.

כוחו של הידע הוא לא רק במה כן ומה לא לעשות אלא בביטחון המקצועי שהוא מקנה למלמד, למחנך ולמטפל. ברמה התיאורטית והמחקרית חייבים להמשיך להתלבט ולשאול-שאלות עד אשר התשובות יספקו את הביקורת המדעית. מול הילד במצוקה יש לנקוט בגישה-החלטית, לקבוע נושאים, מטרות ודרכי עבודה בהתאם לנתוני אישיותו ולקשייו.

השלבים הראשונים של ההבעה הכתובה מקנים לילד פעילות מכנית דרכה הוא יעפיל אל ההבעה החופשית. למרות שאנו מעוניינים להפכה למכנית, הליכי הלמידה של פעילות זו אינם מכניים. ביצוע פעולת הכתיבה (או הקריאה) אינו מבטיח תפקוד תקשורתי. התופעה של ה"היפר-כתיבה" (והיפר- קריאה) בה ילדים רוכשים תפקודים אלה בגיל מוקדם מאוד בצורה משוכללת אך ללא הבנה, צריכה לשכנע את הספקנים ביותר בחוסר התועלת של הקנית טכניקה רישומית כמטרה בפני עצמה.

רכישת הכתיבה היא הרבה יותר מידיעת עיצוב האותיות. משדה המחקר, האבחון והטיפול עולים רעיונות שמעמידים את לימוד הכתיבה בין הקוטב "הכולא" של פעולת התניה תנועתית הבנויה על חיקוי ושינון צייתני ובין הקוטב "המשחרר מכל המגבלות" שבו על הילד לרכוש את המיומנות בכוחות עצמו מתוך אינטואיציה והתעלות רוחנית. לאור נזקי הכפייה התנועתית הממושטרת מצד אחד והאכזבה מתוצאות שיכרון השחרור מצד שני, אנו נאמץ גישה המנסה להתאים את עצמה לכישורי הילד ולא לתורה זו או אחרת.

הילדים הרגילים יכולים לשרוד בשני הקצוות. הם ירכשו כתיבה המלווה בסלידה ובעוינות גם באמצעות האילוץ התנועתי או יעשו זאת מתוך חדווה וחוסר אחריות גם באמצעות ההמצאה והיצירה החופשית. לא כך הילדים שלנו. הם; זקוקים לתכנון ולהתאמה של שיטות ודרכי הקניה המתחשבות בכישוריהם ובמגבלותיהם.

אחת המשימות הקשות ביותר שעבודה זו מנסה להתמודד אתה היא ניפוי המידע הרלוונטי לנושא הכתיבה ממכלול מעורפל ומסוכסך שבו לכוד חקר הקריאה. רוב המומחים - כאמור - כוללים במונח דיסלקציה גם את קשיי הכתיבה. עיון מדוקדק בעבודתם מגלה כי הם יוצאים מהנחה - מפורשת או סמויה - שקיימת זהות בין שתי המיומנויות, לכן כל דבר שחל; על הקריאה חל גם על הכתיבה.

התיאוריות שמכחישות את השונות או מתעלמות ממנה גורמות לעוול ולהזנחת הילד ש"בחטאיו הרבים" רכש קריאה תקינה אך נכשל בהבעה לשונית כתובה.




ד"ר אילנה מודלינגר
יסודות ההבעה הכתובה - כתיבה וכתיב
בית הספר לחינוך
© הבאביתפרקקודם