יסודות ההבעה הכתובה -כתיבה וכתיב
עמוד הבית
אודות האתר
המחברת
מפת האתר
כתבו לי





הסיכום





פתחתי את הדברים בצילום אויר של מפת מצוקת הכתיבה. שדות התאוריה, המחקר וההוראה מצטיירים בו כ"רדופי קריאה". העיסוק הקדחתני בהוראת הקריאה משאיר בצל כבד את ההבעה הכתובה.

הקריאה היא שחזור ממושמע וצייתני של דברי האחר, קבלה - חושבת אך סבילה - של מידע, מסרים ומשמעויות. האדם הכותב מביע מידע, מסרים ומשמעויות. מתן הקריאה להמונים כרוך במשאבים כלכליים חשובים. הענקת הכתיבה להמונים דורשת גם אומץ פוליטי, חברתי ומוסרי.

אין לגמד את חשיבותה של הקריאה כדי להביא לאיזון המיוחל בין קבלה לנתינה תקשורתית אולם הגיעה העת שגם הכתיבה המקופחת והזנוחה תעלה על במת האוריינות והקשר הבין-אישי. פריצת דרך זו, השאיפה לאדם שמסוגל לא רק לקלוט את דברי האחרים אלא גם לנסח ולהעלות את מחשבותיו בכתב, יכולה להיעשות רק על-ידי החינוך.

מאז ראשית שנות השמונים אנו יודעים כי מיומנות הכתיבה אינה המשכה הטבעי והמובן מאליו של הקריאה וכי טיפוח קריאת התלמידים לא תביא לפתרון קשיי הכתיבה שלהם. הלקחים של השנים האלה חייבים לשכנע אף את העיקשים והסרבנים ביותר ולהביאם להכרה בייחודיותה של הכתיבה כחברה עצמאית ושוות זכויות במערכת הלשונית השלמה.

המחשב ושאר פלאי הטכנולוגיה המודרנית יוצרים סביבה לימודית צבעונית, מהנה ומלהיבה. הם מייעלים, משפרים ומקצרים את הדרך הלימודית של ילדים רבים. עבור ילדים שהפעלת עיפרון פשוט היא מעל ליכולתם, המכונות החדישות נשארות תעלומה ומכשלה מטרידה ומאכזבת. הכתיבה במחשב אינה המפלט המיוחל ואינה מביאה פתרון לקשיי כל החורטים והמשרבטים.

הדרך הנאה ביותר לסיכום ספר זה היתה בהצגת מאות פתקים, מכתבים מהילדים שלמדו, במהלך התערבות טיפולית קצרה ומהנה להביע את פליאתם והתלהבותם מהישגיהם - בכתב קריא, מהיר ולא מאמץ. נציג אחד מהם



רוב הילדים  הגיעו לטיפול עם ביטויים חריפים של אלרגיה ועוינות לפעילות התנועתית המטרידה והמייגעת.
במהלך הטיפול הם למדו לכתוב והתידדו עם ההבעה הלשונית הכתובה.

ד"ר אילנה מודלינגר
בית הספר לחינוך
© האוניברסיטה העברית בירושלים  The Hebrew University of Jerusalem